Renault Espace Energy TCe 200 Dynamique (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Espace Energy TCe 200 Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Mixed feelings (update augustus 2016)
- 35.000 km
Update review augustus 2016:
Het bleek dat er voor mijn Espace 4! terugroepacties van toepassing waren. Daarnaast had Renault 6 updates ontwikkeld. Die zijn allemaal uitgevoerd. De meeste merk je niets van, maar van het verbeterde schakelprogramma merkt je wel degelijk dat die veel beter werkt. De dubbele schok bij optrekken uit stilstand is weggewerkt. Gelukkig!
Mijn enige klacht is nu nog de beroerde (slappe) achtervering, zowel onbeladen als beladen.
Geen klacht, maar wel een minpunt is de gevoeligheid van de voorwielen voor helling van de weg. Bij beetje weghelling trekt die zomaar weg naar de laagste wegkant. Dit maakt de auto nerveus in weggedrag. Daar had mijn eerste Espace 15 jaar geleden ook last van.
Voor de volledigheid heb ik in mijn eerste review 'OGL' (opgelost) bij de klachten die gedurende het eerste jaar zijn opgelost. Wel zo fair en compleet.
Update review maart 2016:
De navigatie van RLink heeft na een half jaar irritaties eindelijk een update gehad. Het lijkt te helpen want hij doet het tot nu toe onberispelijk. Ik ben blij but i keep my fingers crossed.
Toch zijn er nu andere electronische probleempjes. Moet weer langs de dealer. Waarom kan dat niet s'nachts op afstand zoals bij Tesla?
Eerste review 29 februari:
Hier spreekt iemand die al drie Espaces achter elkaar en in totaal ca. 14 jaar heeft gereden. Ik keek dan ook uit naar de nieuwe versie en wil jullie deelgenoot maken in mijn ervaringen.
Voordat ik de details wil bespreken eerst de samenvatting: Very mixed feelings.
Laten we met de sterke punten beginnen:
Vormgeving
Wat is ie mooi! Misschien maakt liefde blind, maar het blijft iedere keer weer een plaatje als ik vanuit het raam mijn eigen auto zie staan of een andere op de weg zie rijden. Een kunstwerk van Laurens van de Acker, dat hij trouwens ook bij de andere Renaults voor elkaar heeft gekregen.
Ruimte
Heerlijk die ruimte op de eerste rij en met name op de tweede rij als je een gezin van 5 hebt. De kofferruimte is inderdaad wat kleiner dan de oude Espace, maar die was dan ook wel erg groot. De voorstoelen mogen trouwens best wel 5 cm meer naar achteren kunnen (ik ben 190+cm), er is ruimte zat achter de voorstoel.
Sturen en zitten
Wat een heerlijk stuur zit er in! Niet te dik en niet te dun en ook nog heel licht sturend. Dat rijdt echt comfortabel. Wil je zwaarder sturen, dan stel je dat lekker naar wens in. De stoelen zitten erg goed en de stof is ook van prima kwaliteit.
Motor
De motor lijkt te klein met 1.6, maar in de praktijk is het (meer dan) genoeg. Ik rij iets van 1 op 13 (gecombineerd verbruik; kan beter) en dat is veel beter dan de oude Espaces, maar deze 200PK krachtbron doet niet onder voor de oude V6. Echt waar. Ik rij meestal soepel en comfortabel in eco modus. Je kunt ook de sportmodus selecteren en dan…….. lijkt het ineens of je in een racemonster zit. Beide handen aan het stuur! Door het extra motorgeluid door de speakers heb je een echte GTI ervaring. Leuk bedacht.
De mindere punten:
Aanraakscherm
Je kunt heel veel van de auto instellen. Dat kan middels de handles aan het stuur, via de tablet in het dashboard of via de draaiknop. Drie mogelijkheden lijkt handig, maar in de praktijk verwarrend. Met de tablet kun je vrijwel alle functies instellen, maar het werkt niet intuïtief. Ik rij er nou een half jaar mee rond, maar nog steeds blijft het meeste weer zoeken. Verder zitten er ook wat onhandigheden in zoals dat je het telefoonboek van A naar Z krijgt en je dan niet kunt zoeken door naam in te typen. Denkfoutje van de ingenieurs. Leuk voor de freaks, lastig voor de anderen. OGL
Elektronica
Ik las ergens dat een auto driemaal zoveel programmeerregels heeft dan Windows97. Dat zal bij de Espace ook zo zijn en dat ga je ervaren. Het slechte nieuws is dat veel zaken het ineens niet meer blijken te doen, ook niet na herstarten. Het goede nieuws is dat na verloop van dagen die zaken het ineens wel weer doen. Ik hoorde van een proefritrijder dat de auto niet meer opschakelde en dat hij op de parkeerplaats gereset moest worden door uit en aan te zetten. Geeft geen goed gevoel.
De slechte punten:
Achtervering
De standaard achtervering is slecht (ik heb niet de instelbare vering). Bij iedere verkeersdrempel en op/afrit veert die (ook onbeladen) te ver door en klapt die op zijn eind. Dit komt ook bij veel testenverslagen duidelijk naar voren. Hier moet je tegenkunnen en ik kan er maar niet aan wennen. Er moet gewoon andere vering onder. Ik heb in de Initiale proefgereden en daar is het zelfde mankement, maar die is wel in stellen als workaround. Maar dan kun je alleen in die modus rijden en heb je niets aan de andere, waar je wel voor betaald hebt.
Navigatie
Waar de achtervering slecht was, is de navigatie shit. Het ding is steeds de weg kwijt en brengt je dus niet waar je heen moet. Renault schijnt deze kwaal te kennen, maar het is nog steeds niet opgelost (als het dat al wordt). Dus als je een Espace koopt, gebruik dan je smartphone of losse navigatie. Die werken beide beter dan dat van deze Espace. Noot: zie update van 18 maart. OGL
Versnellingsbak
En dan kom ik op de grootste teleurstelling en dat is de automatische bak. Als de motor netjes afslaat bij het stoplicht (stop & go) en je moet optrekken, dan gebeurt dat meestal in drie schokken: de eerste om in beweging te komen, de tweede om op toeren te komen (de turbo komt in?) en derde om naar zijn twee te schakelen. Gek genoeg gaat dat niet altijd zo beroerd. Soms kan die het ook gewoon soepeltjes gaan. Vreemde zaak. Ik vind dit echt een slecht punt. Ik las een recensie van een Volkswagenrijder over hun DSG automatische versnellingsbak en die zei dat het schakelen van die bak ook niet soepel ging. Voor mij vergalt deze kwaal het rijplezier. OGL
Conclusie
Dus zoals ik zei: very mixed feelings. Als je een heel mooie auto wil, die lekker stuurt en zit, die goed rijdt (als die op snelheid is) met een interessante motor die ook GTI geluid geeft: dan is dit je auto. Als je irriteert aan slechte navigatie (OGL), achtervering en versnellingsbak (OGL) zoek dan gauw verder. Anders geformuleerd: Laurens van de Acker heeft een topprestatie geleverd, maar zijn technici hebben hem overduidelijk in de steek gelaten. Toen ik de test van Budding van de Talisman hoorde, kreeg ik hetzelfde gevoel.
En dan zal de lezer zich afvragen wat deze ervaren Renault Espace rijder de volgende keer zou kiezen: als de bezem niet door de afdeling techniek gaat, wordt het geen Espace meer. Althans denk ik :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.