Renault Espace 2.0 Turbo 16V Initiale (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 5.350 km |
KM-stand laatst | 90.003 km |
Een warm bad
- 78.906 km
Voor de touran die ik hiervoor had, reed ik Volvo. Ik had 2 V70's gehad, en daarvoor een 440. Allemaal heerlijke auto's, maar ik kreeg last van mijn rug en wilde graag een hoge auto. Dan kun je bij Volvo terecht bij de Xc90 maar die viel buiten budget. Je kunt dan een tweedehands kopen van een paar jaar oud, maar ik rij liever nieuw of demo. Ik bestelde toen een touran.
Die touran was een hele fijne auto, maar hij kwam echt vermogen te kort en kon een caravan met moeite aan. Ook was het de moeite niet meer om diesel te blijven rijden. Dus ben ik op zoek gegaan naar een comfortabele auto met minimaal 130 pk, zes stoelen en een automaat.
De auto's die ik in overweging heb genomen:
-Volkswagen Sharan 2.0 TSI
Hoge inruil voor de touran, maar verder vind ik het een vrij saaie auto.
-Chrysler Grand Voyager V6
Mooie auto om te zien, en lekker om in te rijden. Helaas een hoog verbruik, hoge afschrijving en onderhoudsgevoelig.
-Renault Espace 2.0 T initiale
Een erg mooie auto, met veel luxe en leuke gadgets. De espace vond ik al langere tijd een mooie auto, en bij de dealer stond deze demo auto, die voor weinig weg ging omdat het faceliftmodel binnen kwam. Ik kreeg een goed bod op de touran en de deal was rond.
Toen kon ik mijn espace ophalen. Het betreft een initiale versie, met lederen bekleding, panoramadak, navigatie, dvd spelers en 7 stoelen. Klinkt dat niet als een perfecte vakantieauto? Dat is het ook. De caravan voel je er niet achter hangen. Dat gaat echt zonder moeite. De kinderen (2 stuks) vermaken zich prima achterin, en als ze moe worden gaan de stoelen plat en kunnen ze slapen. Ook deze zomer zijn wij weer met de auto en grote caravan naar Frankrijk gereden. Ook het panoramadak bewijst zijn nut dan weer op nieuw, want zodra we van de snelweg af zijn, gaat hij open. Zou ik zeker bestellen.
De espace is echt een heerlijke auto. Ik rij iedere dag met heel veel plezier in deze auto. De auto is zó veel beter dan de reputatie! Na de touran kan ik eigenlijk zeggen dat deze auto voelt als een warm bad. Een gevoel van kwaliteit en luxe. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik krijg een Volvo gevoel in deze auto. Ook voor mijn werk (ik handel in tapijt, vloerbedekking en linoleum) waar ik veel grote rollen voor moet vervoeren, neem ik vaak mijn eigen auto mee. Er gaat wel minder in dan in een van de werkauto's (Mercedes sprinter lange wielbasis) maar als ik de stoelen uit de auto haal, gaat er bijzonder veel in. Wat dat betreft is het zeker de beste auto die ik ooit heb gehad. Ook in vergelijking met de touran is de espace op dit punt stukken beter!
Problemen:
Kleine zaken zoals een gaatje in de uitlaat. En een lekke radiateur was het grootste probleem dat ik gehad heb.
Schade
- 79.335 km
Gisterenavond vond de bestuurster van een BMW 3 serie het blijkbaar nodig om dat ding tegen de achterkant van mijn espace aan te rijden. Tijdens een inhaalactie van haar moest ze uitwijken en reed ze tegen mijn linkerachterzijde aan. Gelukkig bleef de schade beperkt tot de achterbumper van mijn auto, en een bumper en een verbogen velg van haar auto.
Vandaag bericht gekregen dat de schade dus enkel de bumper is en er onderhuids niks beschadigd is. Waarschijnlijk heb ik volgende week mijn auto weer terug en kan hij in de herfstvakantie dus gewoon mee naar de camping in de Ardennen. Nu heb ik een Renault Mégane Eco2 Bose stationwagen mee van de dealer. Ook best een prettige auto om in te rijden, maar ik heb liever mijn eigen auto. Hopen dat ik hem snel weer terug heb!
Hersteld en weer terug
- 79.412 km
Zojuist heb ik de espace weer opgehaald bij de dealer. Vanmorgen kreeg ik een telefoontje dat hij weer klaar was, en ik ben meteen die kant op gereden.
Voor zo ver als ik heb gemerkt, zijn er helemaal geen nieuwe geluiden bij gekomen. Er is zelfs een rammeltje dat ik voorheen hoorde verdwenen!
Schade: circa €850...
Een proefrit gemaakt in een Q5
- 79.602 km
Vandaag een vrije dag, en met dit slechte weer was er weinig te doen. Dus ik heb de stoute schoenen aangedaan en naar de VW-Audi (van Mossel) dealer gereden. Daar werd ik netjes geholpen door dezelfde man als die destijds mijn touran aan mij verkocht had. Toen heb ik uitgelegd dat ik volgend jaar waarschijnlijk een opvolger voor mijn espace wil, en dat de Q5 zeker kans maakt. Ik ben even in de auto gaan zitten, en toen mij gevraagd werd of ik even wilde rijden, kon ik geen nee zeggen.
Dus toen ging meneer Beekmans op pad met een gloednieuwe, bomvolle 2.0 TFSI S-pakket met een nieuwprijs van zo'n €75.000... Power genoeg, luxe in overvloed en het reed prettig... Toch voel ik veel overeenkomsten met de touran. En dat voor een nieuwprijs van 2 Espace's...
Ik zou dan uitkomen bij een vrij kale S-line, wel met navigatie. Gelukkig heb ik geen haast, maar de Q5 heeft een goede indruk gemaakt!
Ardennen
- 80.143 km
Gisteren zijn we vertrokken naar de Belgische Ardennen. Met een caravan, 4 personen en de espace zijn wij veilig aangekomen. De 250 kilometer is zonder problemen gegaan, en natuurlijk met veel comfort. Een klein probleempje was wel dat mijn cruise control eerst niks deed. Later pakte hij wel. Raar...
Geen regen gehad vandaag, dus ik ben vanmorgen lekker met een muziekje aan en het panoramadak open naar de bakker gereden. Het open dak kan ik iedereen van harte aanbevelen, en ik ga er zeker weer eentje op mijn volgende auto bestellen. Is het geld dubbel en dwars waard! Maar voorlopig rij ik nog in deze espace, want ik snap niet waarom ik nu zo nodig een Q5 zou moeten gaan kopen.
Morgen gaan we nog zo'n 100 kilometer rijden, en even een kijkje nemen bij het circuit van Spa-Francorchamps. Ben erg benieuwd!
En nog een kleine gebeurtenis om bij stil te staan; gisteren heeft de espace zijn 80.000e kilometer gereden! Ik bedank bij deze Renault voor het maken van deze auto!
Weer thuis
- 80.966 km
Net zijn we weer thuisgekomen uit de Ardennen. De auto en caravan zitten helemaal onder de Belgische klei, het pad naar de camping was een zandpad en na de regen van de afgelopen week was dat veranderd in een modderpad...
Gisteren deed de keycard raar, de auto herkende hem niet. De andere deed het wel, en vanmorgen deed mijn eigen het wel weer. Ik zal er eens mee langs de dealer rijden en het na laten kijken.
De terugweg is verder voorspoedig gegaan. Vlak voor Luik nog even getankt voor €1.55 per liter. Scheelt toch weer!
Batterij keycard vervangen en winterbanden
- 81.077 km
Vanmorgen om 9 uur was ik als eerste bij de dealer. De keycard was al twee keer genegeerd door de auto, en hier wilde ik naar laten kijken, en ik wilde meteen de winterbanden op de auto laten leggen.
Bij aankomst vertelde ik de monteur dat er een nieuwe keycard moest komen. "Oh, nee hoor, niet nodig! Dit horen we vaker, gewoon een nieuwe batterij!" . Zo gezegd zo gedaan en het werkt weer formidabel!
Winterbanden op Renault velgen liggen ook weer onder de wagen. Verbruik is dus iets hoger maar van de winter werkt het weer heel fijn! Ik rij niet meer zonder.
De goede ervaringen met de auto hebben mij er toe bewogen om op de vraag of ik weer een auto van dit merk zou willen kopen, ja te antwoorden hier.
Nog steeds fijn
- 87.235 km
De espace doet het nog steeds geweldig. Echt een hele fijne auto om in te rijden. Op winterbanden komt hij goed door de sneeuw heen zoals die van afgelopen week. Wel is de turboslang vervangen, en heb ik preventief de keycard laten vervangen omdat ik hier toch problemen mee heb gehad, en ik niet wil dat ik ergens sta en dat hij niks meer doet. Kost toch wel €190, jammer van het geld maar beter een keer zo'n uitgave dan dat ik ergens in Duitsland sta en ik mijn auto niet in kan waar al mijn spullen in zouden liggen.
Vóór de 100.000 kilometer wil ik toch een opvolger hebben. Ik heb dit keer een iets hoger budget en diesel kan ook, en ik denk aan de volgende auto's:
-2e hands Volvo XC90
-Volvo XC70
-Renault Espace
-Lexus GS450h
-Lexus RX450h
-2e hands Lexus LS460
-2e hands Audi Q5
-Citroën DS5 HYbrid4
Een espace maakt ook weer een dikke kans, want ik heb heel veel plezier van deze. Wel moet het dan weer een dikke Initiale worden, want zo'n kaal ding vind ik geen gezicht. Volvo's zijn mij ook altijd heel goed bevallen, en ik heb ook een goede aard bij die dealer. In februari zal ik denk ik rond de 95.000 kilometer zitten en dan ga ik hem dus inruilen. Eigenlijk wel zonde, want hij bevalt prima, maar die dingen brengen na de 100.000 kilometer niks meer op.
Ik heb trouwens al proefgereden in de DS5, en dat vind ik ook een hele fijne een mooie auto vind ik. Valt qua ruimte wel tegen. Ook naar de Lexus heb ik al gekeken, en wat een mooie auto! Iets heel anders, maar wel heel ruim en snel. Zo'n achtilinder is wel lekker, maar er gaat dan wel meteen een LPG installatie onder.
Keuze gemaakt
- 87.458 km
Afgelopen dagen heb ik proefgereden in de XC90 D5, de GS450h en de RX450h.
-Lexus GS
Kwam in eerste instantie niet bij mij op. Toen ik hem eenmaal had ontdekt, was ik eigenlijk een beetje verliefd. Wat een mooie, strak gelijnde auto is dat zeg! Weer helemaal anders dan de vorige serie, maar als je het mij vraagt de mooiste tot nu toe. Tijdens het rijden beviel hij ook heel goed. Je zit in het mooiste interieur wat er is, met een prachtig groot navigatiescherm en mooie materialen. Ook is hij erg snel. Ik heb er lang over na moeten denken, maar toch is het niks voor mij. Ik heb twee nog redelijk jonge kinderen, en heb meer ruimte nodig. Als ze later wat groter zijn, dan komt er absoluut heen! Heb ik tot die tijd nog iets om over te dromen, ook leuk...
-Volvo XC90
Dat is eigenlijk een van mijn favoriete auto's. Ziet er super degelijk uit, en is dat ook. Ik vind het interieur ook nog steeds tijdloos en mooi. De motor is erg lekker, en erg krachtig onder in de toeren. Helaas heeft Volvo het nog steeds niet door met zijn versnellingsbakken, en daarom viel ook de XC90 af. Helaas.
-Lexus RX
Vind ik echt een bijzondere auto. Je kunt hem het beste omschrijven als dat leuke meisje wat achteraan in de klas zat, en een beetje stilletjes is, maar eigenlijk een heel lief meisje blijkt te zijn. Ik vind het zelf een van de mooiste auto's in zijn segment. Ook vind ik de hybride techniek, net als in de GS, heel erg mooi. Ik kon de RX een hele middag mee krijgen, en heb hem dus goed kunnen testen. Wat opvalt is dat het een erg snelle auto is. Voor je het weet rij je te hard. Hij maakt in EV mode geen geluid, maar als je hem vloert hoor je die lekkere V6. Een erg fijn navigatiesysteem ook. Werkt net als thuis met de muis van je computer. Er zitten veel mogelijkheden op, en je kunt het scherm goed zien, er valt niet te veel licht op. Ook de Mark Levinson Audio is formidabel. Je hoort het al, ik ga Lexus rijden! Het wordt een jonge occasion, maar ik ga wel de tijd nemen om te zoeken. De espace is ook nog prima. Mijn limiet met zoeken ligt bij februari, dan haalt hij ongeveer de 100.000 kilometer. Ik zal hier vaker aanwezig zijn en jullie iets laten weten als ik een nieuwe auto.
Vaarwel Espace
- 90.003 km
Inmiddels is er een opvolger voor de Espace, het is de Lexus RX450h F-sport geworden. Een mooi duits exemplaar, uit 2012 met slechts 9500 km gereden. Hij zal in de eerste week van januari op mijn naam en Nederlands kenteken worden gezet. Dat is een hele andere auto dan de espace, maar wel mooi en zuinig en goed voor de portemonnee.
De espace heeft bijna 3 jaar trouwe dienst gedaan bij ons, en ik wens de volgende eigenaar er weer heel veel plezier mee! Nog even een weekje afscheid nemen, en dan is het gedaan. De espace wordt verkocht aan een collega van mij en zijn gezin. Het kan zijn dat u de espace de afgelopen tijd op internet heeft gezien want ik heb hem op verschillende sites te koop aangeboden gehad. Dat liep helaas geen storm, maar gelukkig had iemand uit mijn omgeving intresse.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.