en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Espace 3.5 V6 24V Initiale |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
Eind januari 2008 haalde ik mijn Espace 3,5 initiale op en man oh man wat heb ik er een ongelofelijk fijne auto aan!
De teller staat nu op 145.000 en hij rijdt nog alsof het er een van een jaartje oud is, geen rammeltje, kraak of piep en mooi stil.
Op de Autobahn cruisen met 170 km per uur bij net 3000 toeren is een genot, je kunt dan nog goed met elkaar praten of naar de radio luisteren. En als de weg dan echt vrij is loopt de teller zo op naar de 200 en meer. Maar dat gebeurt zelden.
De moeilijke keus om een vergelijkbare auto te vinden die binnen mijn budget valt en zoals deze Espace rijdt heeft mij doen besluiten om er nog een ton aan Km’s bij te doen, zo’n 7 jaar. Cosmetisch mankeert er niets aan, geen plekje roest en na een glansbeurt in de wasstraat ziet hij er als nieuw uit.
Kosten:
Buiten het gewoon onderhoud als banden, remmen, vloeistoffen, bougies en multiriem zijn de onderhoudskosten erg binnen de perken gebleven:
-stuurkogel links, rechts, (drempelvreugd voor de garage),
-schroefveer achter
-de automatische hoogteverstelling van de koplampen.
-een leidinkje in het koelsysteem naar de warmtewisselaar bij het oliefilter, dit was dermate aangetast dat dit vervangen werd.
-vorige zomer begaf de aircocompressor het, deze was ook behoorlijk gecorrodeerd.
-een stukje remleiding wat waarschijnlijk door steenslag beschadigd was en verroest was.
Wonen aan zee en voor 50% korte afstanden rijden (10-15km) waarbij de motor niet echt warm wordt zijn hier natuurlijk debet aan.
Totaal beliepen de buitengewone onderhoudskosten zo’n 3200 euro in 9 jaar tijd,
Tweede termijn:
Zoals gezegd gaat hij voor de tweede termijn van nog een ton aan km’s en daarom heb ik besloten om hem grondig na te laten kijken en uit voorzorg wat onderdelen te laten vervangen.
Carterpan en versnellingsbak waren kurkdroog, geen druppel olielekkage.
Maar de van gietaluminium gemaakte dynamo en startmotor waren erg gecorrodeerd evenals een leiding van de waterpomp naar het motorblok. Deze delen heb ik laten vervangen, een investering van ruim 2000 euro maar ik heb nu het idee dat ik een technisch 100% betrouwbare auto heb waar ik met een gerust gevoel nog jaren probleemloos mee verder kan.
Versnellingsbak:
Bij mijn vorige Espace ging bij de nieuwe eigenaar bij 198.000 km de automaat kapot, mijn huidige Espace heeft de motor en automaat van Nissan, maar ik twijfel er aan of het zinvol is om de bak te laten spoelen c.q. flushen, de berichten die ik hierover op internet lees zijn wisselend, de garage (dealer) zegt dat het niet nodig is.
Misschien dat een van de lezers c.q. espace eigenaren hier ervaring mee heeft, laat het mij weten.
J. Stroomer
Hotel Prins Maurits
Bergen aan Zee
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.