Renault Espace 3.5 V6 24V Initiale (2008)

autoreview

Renault Espace
Renault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault EspaceRenault Espace

Signalement

UitvoeringEspace 3.5 V6 24V Initiale
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst193.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inruilen of doorrijden?

Eind januari 2008 haalde ik mijn Espace 3,5 initiale op en man oh man wat heb ik er een ongelofelijk fijne auto aan!
De teller staat nu op 145.000 en hij rijdt nog alsof het er een van een jaartje oud is, geen rammeltje, kraak of piep en mooi stil.
Op de Autobahn cruisen met 170 km per uur bij net 3000 toeren is een genot, je kunt dan nog goed met elkaar praten of naar de radio luisteren. En als de weg dan echt vrij is loopt de teller zo op naar de 200 en meer. Maar dat gebeurt zelden.

De moeilijke keus om een vergelijkbare auto te vinden die binnen mijn budget valt en zoals deze Espace rijdt heeft mij doen besluiten om er nog een ton aan Km’s bij te doen, zo’n 7 jaar. Cosmetisch mankeert er niets aan, geen plekje roest en na een glansbeurt in de wasstraat ziet hij er als nieuw uit.

Kosten:
Buiten het gewoon onderhoud als banden, remmen, vloeistoffen, bougies en multiriem zijn de onderhoudskosten erg binnen de perken gebleven:
-stuurkogel links, rechts, (drempelvreugd voor de garage),
-schroefveer achter
-de automatische hoogteverstelling van de koplampen.
-een leidinkje in het koelsysteem naar de warmtewisselaar bij het oliefilter, dit was dermate aangetast dat dit vervangen werd.
-vorige zomer begaf de aircocompressor het, deze was ook behoorlijk gecorrodeerd.
-een stukje remleiding wat waarschijnlijk door steenslag beschadigd was en verroest was.

Wonen aan zee en voor 50% korte afstanden rijden (10-15km) waarbij de motor niet echt warm wordt zijn hier natuurlijk debet aan.
Totaal beliepen de buitengewone onderhoudskosten zo’n 3200 euro in 9 jaar tijd,

Tweede termijn:
Zoals gezegd gaat hij voor de tweede termijn van nog een ton aan km’s en daarom heb ik besloten om hem grondig na te laten kijken en uit voorzorg wat onderdelen te laten vervangen.
Carterpan en versnellingsbak waren kurkdroog, geen druppel olielekkage.
Maar de van gietaluminium gemaakte dynamo en startmotor waren erg gecorrodeerd evenals een leiding van de waterpomp naar het motorblok. Deze delen heb ik laten vervangen, een investering van ruim 2000 euro maar ik heb nu het idee dat ik een technisch 100% betrouwbare auto heb waar ik met een gerust gevoel nog jaren probleemloos mee verder kan.

Versnellingsbak:
Bij mijn vorige Espace ging bij de nieuwe eigenaar bij 198.000 km de automaat kapot, mijn huidige Espace heeft de motor en automaat van Nissan, maar ik twijfel er aan of het zinvol is om de bak te laten spoelen c.q. flushen, de berichten die ik hierover op internet lees zijn wisselend, de garage (dealer) zegt dat het niet nodig is.
Misschien dat een van de lezers c.q. espace eigenaren hier ervaring mee heeft, laat het mij weten.

J. Stroomer
Hotel Prins Maurits
Bergen aan Zee

5 jaar later

  • 193.000 km

We zijn 5 jaar na mijn vorige review en ik heb nog steeds veel plezier van mijn Espace, deze week 15 jaar oud geworden en nog steeds in goede conditie.
Aan niets kan je zien dat hij al wat ouder is, de lak glimt, de koplampen zijn nog glashelder, de bekleding is gaaf en bovenal, hij rijdt nog perfect! Op een slecht wegdek komen er wat rammels van de voortrein maar op asfalt is het nog steeds een genot om te rijden.
De onderhoudskosten bleven beperkt tot regulier onderhoud, banden, remblokken en -schijven, remvloeistof, dit soort zaken. De versnellingsbak heb ik preventief laten spoelen, evenals de stuurbekrachtiging, deze gaf een bijgeluid. Verder is er een lambadasonde, 2 schroefveren en de motorkapvergendeling als reparatie vervangen. Eigenlijk niet noemenswaardig in de periode tussen 145.00 en 193.000 km.
Fiscaal is het voor mij nu een interessante auto, de bijtelling is 30% van de dagwaarde van 4.500 euro.....
Ik hoop er nog een paar jaar mee te kunnen rijden!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens