Renault Espace 2.0 Turbo 16V Expression (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 Turbo 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 134.009 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Eerste ervaringen
- 134.009 km
De aankoop:
We hebben afgelopen week onze vertrouwde Megane ingeruild voor een Espace 2.0T op LPG. Aangezien er nog gezinsuitbreiding in de planning staat en we 3 kinden in een kinderstoeltje / stoelverhoger kwijt moeten, was de achterbank van de Megane te smal geworden. Bovendien is de achterbank in de Megane niet bepaald vlak, waardoor 3 stoeltjes niet fatsoenlijk kunnen worden geplaatst. Ik was al een tijdje op internet aan het neuzen en op een gegeven moment kwam ik deze Espace tegen. Omdat die een LPG installatie had, hebben we besloten om maar eens een kijkje te gaan nemen, hoewel we er vanuit Limburg voor naar Den Oever moesten rijden (265 km.). Eerste indruk zeer positief. Auto ziet er netjes verzorgd uit en heeft slechts een paar kleine lakschades. Lichtmetalen velgen zijn nog puntgaaf en ook van binnen ziet alles er nog prima uit voor een auto van 4 jaar. Na een proefrit en wat bedenktijd besloten om de gok te wagen. We kopen de garantie af en nemen de auto mee tegen meeneemprijs, omdat het niet praktisch is om die afstand te overbruggen voor onderhoud en garantieaangelegenheden. We zullen zien of het geld gaat kosten of opleveren.
Over de Auto:
Zoals gezegd gaat het over een Renault Espace 2.0T Expression (bj. 09-2007) met LPG installatie van Vialle. De vorige berijder heeft de auto mooi aangekleed met oa. de volgende opties:
- 17" lichtmetalen velgen
- Prive Glas
- Radio Renault met MP3
- Licht / Regensensor (weet niet of dat optie is)
- DVD Speler voor achterpassagiers
- Panoramisch schuifdak
In positieve zin valt de zitpositie op. Het stuurwiel kan in hoogte en axiaal worden versteld. Zowel de bestuurder- als de bijrijderstoel zijn in hoogte te verstellen, bovendien heeft de bestuurdersstoel een verstelbare lendesteun. Verder zijn alle opbergvakken in het dashboard enorm handig. Zo komt er in ieder geval geen rommel in de auto. Verder valt me de geluidsinstallatie in positieve zin op. Prima geluid, ook op hoog volume. Er zit zelfs een AUX aansluiting aan de achterkant, daar ga ik nog een kabel voor aanschaffen. Verder is de veelzeidigheid waarmee je de achterstoelen kunt plaatsen een pluspunt. Voor iedere situatie kun je een gepaste opstelling kiezen. Verder is het zicht uitstekend, maar volgens mij is dat inherent aan dit soort auto's. Als laatste de motor: loopt mooi soepel en stil, en heeft voldoende vermogen voor de Espace.
Minder te spreken ben ik over het zicht in de buitenspiegels, maar dat kan een kwestie van wennen zijn. Verder is het hoge gewicht een probleem. Het vreet banden en kost een smak aan MRB. Door de inbouw van de LPG installatie komt de Espace nog net een tariefgroep hoger, maar goed dat wisten we van tevoren. Als laatse de versnellingsbak, die schakelt te hakerig, zelfs na het vervangen van de bakolie. Dit was in de Megane echt veel beter voor mekaar!
Problemen:
- Meteen na de aflevering: Auto loopt slecht stationair op LPG. Mogelijk te wijten aan lange stilstand. Op de autosnelweg begon de auto echter in te houden (alleen op LPG). Terug naar het garagebedrijf, zekeringen schoongemaakt en voorzien van contactspray. Dit leek te werken, totdat we weer even onderweg waren. verder naar huis gereden op benzine en maandag bij LPG specialist laten nakijken. Regeleenheid bleek waterschade te hebben. meteen E600,-- lichter, dat begint goed :-(. Gelukkig betaalt het garagebedrijf de helft mee (chapeau), ondanks dat de garantie is afgekocht.
- Olielekkage, ontdekt bij LPG Specialist. het is niet veel (1 of 2 druppels na iedere rit), maar ik ga het na laten kijken en verhelpen. Probleem blijkt een lekkende keerring te zijn bij de linker aandrijfas. mogelijk door viezigheid die door de versleten ashoes naar binnen is gekomen. Ook hier slordige E 300,-- moeten neertellen, omdat de keerring en ashoes niet los kunnen worden vervangen, maar alleen in combinatie met aandrijfas en homokineet.
Zo... Hopelijk kunnen we nu gaan genieten van de goede kanten die de espace te bieden heeft. Binnenkort zal ik de auto even poetsen en een foto maken.
Bijna 140.000 Kleine Beurt
- 139.700 km
Na de moeizame start moet ik zeggen dat het vertrouwen in de Espace met de dag groeit. Er zijn geen grote problemen te rapporteren en de auto rijdt heerlijk. Een paar kleine zaken vielen na wat meer kilometers wel op:
- Trilling in het stuur (stuurkogels)
- Uitlaat rammelt (voorste rubber gescheurd)
- Soms bij koude start op 3 cilinders (penbobine)
- Spanrol multiriem maakt geluid (waarschijnlijk niet vervangen met de distributieriem)
Al met al nog een redelijke kostenpost, maar ik heb bij de kleine onderhoudsbeurt van 140.000 km. alles laten vervangen. Rekening houdend met de kilometerstand en het feit dat het allemaal sleitageonderdelen zijn, heb ik er geen moeite mee. Die kunnen er voorlopig weer even tegen. Daarmee speel ik nu ongeveer kiet met het afkopen van de garantie. Uiteindelijk de juiste beslissing, gezien de afstand naar den Oever.
Wat wel een beetje tegenvalt is het verbruik. 1 op 7,5 gemiddeld (op LPG) is stevig te noemen, maar met 20.000 km. per jaar nog steeds ruim E 1.000,-- goedkoper dan Benzine. Komende week gaan we nog een paar dagen naar Oostenrijk, dan zullen we zien wat het verbruik wordt op langere afstanden.
Zo op naar de 160.000 km. Als alles goed gaat schrijf ik tot die tijd niks, anders meld ik me eerder.
Oei.... Olielekkage verhelpen was een dure grap :
- 155.000 km
Eerder schreef ik al dat tijdens de kleine beurt bij 140.000 km. nog een kleine olielekkage was geconstateerd. Omdat het niet veel was en we niet direct konden vaststellen wat de oorzaak was, besloot ik het even te laten voor wat het was. Eind juli begon de lekkage echter merkbaar erger te worden. Sporen op de oprit werden steeds zichtbaarder en de geur van smeermiddel op het hete motorblok werd steeds erger. Onderzoek wees uit dat het geen motorolie was, maar weer versnellingsbakolie. Die lekte naar buiten door de schakelstangkerring. Dat onderdeel is op zich niet zo kostbaar, helaas moet de versnellingsbak er echter voor uit elkaar. Ik heb nog even getwijfeld of ik het zo zou laten en regelmatig olie zou laten bijvullen, maar daar was de lekkage te groot voor. Uiteindelijk besloten om bij een gespecialiseerd revisiebedrijf de reparatie uit te laten voeren. Eenmaal uit elkaar bleken er nog wat lagers en pakkingen slecht te zijn, waardoor een complete revisie onvermijdelijk was. Een factuur van € E 1.300,-- was het gevolg. En daar bleef het niet bij, want natuurlijk was de koppeling (incl. hydraulisch druklager) er ook niet meer zo best aan toe. Via via kunnen kopen voor € E 400,-- en meteen bij het revisiebedrijf in laten bouwen. Nu mag het wel even afgelopen zijn met ongeplande kosten. Daarom gaat er nu ook een ster vanaf. Verder voldoet de Espace nog steeds prima, en ik hoop dat er nu een periode aanbreekt met wat minder dure kilometers.
Grote Beurt en vakantie
- 173.500 km
Inmiddels zijn we weer zo'n 20.000 km. verder na de revisie van de bak en er hebben zich sinds die tijd eigenlijk geen schokkende problemen voorgedaan….. Alhoweel? Eerst maar even over de grote beurt bij 160.000 km. Niks bijzonders te melden. Het gebruikelijke onderhoud zoals Olie en diverse filters, deze keer aangevuld met nieuwe remblokken rondom kosste een slordige €400,--. Waarschijnlijk moeten de schijven achter bij de volgende beurt ook worden vervangen. Intussen de voorbanden (Michelin Premacy HP) vervangen door een set nieuwe 'Continental ContiPremiumContact5'. Overigens heeft een daarvan het maar een week overleefd (snee in de wang na een knuffel met een stoeprand :-(). Banden bevallen verder uitstekend.
Met net geen 170.000 km. op de klok gingen we midden juni op vakantie naar Frankrijk. Auto afgeladen en midden in de nacht op weg. Na nog geen 50 km., vlak voor Luik, ineens een stotterende motor en een knipperend ECU lampje, Nee hè.....! Auto even bij een tankstation stil gezet, na een minuut weer gestart en hij liep weer normaal. Rustig verder gereden, en met hier en daar een misfire, probleemloos op de bestemming aangekomen. Eerste waar ik aan dacht was een bobine, aangezien die nog niet allemaal vervangen waren, en de bougies wel allemaal bij 140.000 km. waren vernieuwd. In Frankrijk toch maar even een dealer opgezocht om de storing uit te laten lezen, bleek inderdaad een probleem te zijn geweest met de ontsteking in cilinder 2, en aangezien de bobine van die cilinder nog niet was vervangen, zou dat waarschijnlijk de boosdoender zijn. Deze laten vervangen en alleen materiaalkosten hoeven betalen, wat een service! Op weg naar huis bleek echter dat het probleem zich nog steeds voordeed, en ook de week erna nog een paar keer een stotterende motor gehad. Daarom afgelopen week nieuwe bougies gemonteerd, NGK LPG Laserline deze keer. Tot nu toe loopt 'ie weer als een zonnetje. Ik zal bij 180.000 km. (volgende beurt) weer even een update schrijven. Hopelijk kan ik dan melden dat inderdaad de bougies versleten waren.
Tijd voor een update
- 210.000 km
Het is alweer lang geleden dat ik iets heb geschreven, maar het is er toch wel langzaam weer een keer tijd voor. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, geen nieuws was gelukkig goed nieuws. er valt eigenlijk weinig spectaculairs te melden, behalve dat bij 180.000 de achterveren (Links achter gebroken) en een remklauw (Rechts Achter) zijn vervangen. geen al te dure grap, en voor de rest alleen het reguliere onderhoud. Met 210.000 kilometer op de klok loopt de Espace nog steeds als een zonnetje. Olieverbruik is maar ongeveer 1,5 liter per 20.000 km. en de LPG installatie zorgt vooralsnog niet voor extra onderhoudskosten. Ook qua rijden merk ik geen verschil tussen Benzine of LPG. Of dat ook met het type installatie te maken heeft (Vialle LPI) kan ik niet beoordelen. Door deze techniek, waarbij de LPG vloeibaar wordt ingespoten i.p.v. in dampvorm, blijven de temperaturen bij verbranding als het goed is lager. En omdat de LPG computer de inspuitmomenten gebruikt van de gewone ECU, gedraagt de motor zich exact hetzelfde als op Benzine. Wat wel verschilt is het verbruik, nog steeds 1 op 7,5 tot 1 op 8, afhankelijk van het type wegen. De consequentie is meteen het grootste nadeel: de beperkte actieradius. we tanken zo'n beetje iedere 350 tot 400 km. Maar de lage LPG prijzen in belgie (momenteel onder de E 0,30) compenseren dat weer. Al met al zijn wij heel blij met onze Espace. Betrouwbaarheid en kosten krijgen er een ster bij. Toch vragen we ons af hoe lang we de Espace nog houden. Zeker nog de komende 2 tot 3 jaar, als we nog veel kinderstoeltjes nodig hebben. Dan komt de afweging: jonge kleinere auto, met lagere houderschapslasten en hogere afschrijving, of de Espace oprijden met wat hogere houderschapslasten en nauwelijks afschrijving. Ik denk dat betrouwbaarheid en kosten de komende jaren daarin de doorslag geven. Tot de volgende review.
kwart miljoen in zicht
- 240.000 km
We zijn weer zo'n 30.000 kilometer verder, dus weer tijd voor een korte update. Grote beurt is net uitgevoerd en heeft eigenlijk geen bijzonderheden opgeleverd. buiten het verversen van de motorolie, het vervangen van diverse filters en dergelijke zijn deze keer alle remklauwen gereviseerd en voorzien van nieuwe remblokken, is de remvloeistof vervangen en was de distributieriem aan de beurt. De motor heeft de laatste 20.000 km. iets meer dan 1 liter olie verbruikt. na 240.000 km. met een motor die officieel niet gehomologeerd is voor LPG, mogen we niet klagen. De auto rijdt nog steeds als een zonnetje. Weinig rammels en kraakjes, geen elektronica die er de brui aan geeft en de veelzijdigheid biedt met 3 kinderen nog steeds veel comfort. Het verbruik loopt tot mijn verbazing de laatste tijd iets terug. Dat neemt niet weg dat het nog steeds behoorlijk is, gemiddeld ongeveer 1 op 8 op LPG. met de lage prijzen in België (momenteel zo'n € 0,24) maakt dat echter niet veel uit. Wel hebben we een poosje geleden ondervonden dan een kapotte accu voor een behoorlijke kostenpost kan zorgen. Ik zal jullie een uitgebreide uitleg besparen, maar het komt erop neer dat de kapotte accu heeft gezorgd voor een defect in de dynamo, waardoor deze niet goed meer meedraaide. gevolg hiervan was een kapotte krukaspoelie en een onbruikbare multiriem. Grapje kostte een slordige € 700,-- (incl. ruil-dynamo en spanrol voor de multiriem). Helaas ook nog een gevalletje 'eigen schuld, dikke bult' want ik wist dat de accu slecht was, maar besloot hem niet te vervangen omdat ik geen problemen ondervond met starten en dergelijke. Dat gebeurd me nooit meer ;-). Tot zover dit verslag. Ik hoop dat de Espace zo door gaat en dat we zonder al te veel moeilijkheden de 300.000 gaan halen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.