Renault Espace 2.0 16V Expression (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Espace 2.0 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 418.378 km |
ERVARINGEN
In 2000 heb ik mijn Espace ingeruild voor een zelfde exemplaar maar met de 2.0 16 kleppen motor, een enorme verbetering in vermogen en koppel, dus veel soepeler rijden. Nu na 8 acht jaar is het wel eens tijd de bevindingen te delen met MyReview. De auto bevalt over het geheel genomen prima:
++ ruim, comfortabel, handig in te delen, stoelen makkelijk te verplaatsen/er uit te halen (kinderen op vakantie, fietsen vervoer, inboedels naar studentenkamer vervoeren). Airco voldoet goed, ook in Zuid Europa. Goede stoelen, non stop vanuit Grenoble naar NL geen probleem (natuurlijk even stoppen in LUX om te tanken).
++ uitstekend weggedrag, goed overzicht, soepele en relatief zuinige motor (gem. 1:11.2, en wanneer ik rij volgens ’het nieuwe rijden’ en niet harder dan 100 km/u dan 1:13.3). De zeer soepele motor maakt veel schakelen overbodig; binnen de bebouwde kom kan in de 4e versnelling worden gereden en rotondes in de 3 genomen worden.
++ onverwoestbare carrosserie van kunststof en verzinkt staal. Na 8 jaar geen enkel spoortje roest, althans niet aan de body (zie onder).
- Zitplaatsen achterin voor jonge kinderen wel toereikend maar bij ouder worden toch klachten over beperkte beenruimte (maar altijd nog beter dan staan in de trein)
- kleine onvolkomenheden in afwerking: naden stoelbekleding gaan open, raamslingertje valt uit elkaar, deksel asbak breekt af, handgreep achterklep
weigert, etc . etc. Allemaal lullige, tenenkrullende problemen, maar ja Frans he!. Merkwaardigerwijs is er de laatste 4 jaar geen verslechtering opgetreden wat betreft dit soort klachten.
- Door de kunststof carrosserie vallen kleine beschadingen extra op: veel impacts van supermarkt karretjes en botsingen van de portieren met muurtjes en andere auto’s.
-- In bijna 8 jaar en 180.000 km drie keer stil gevallen en afslepen: kapotte drukgroep, benzinetank luikje ging niet meer open, geleiderollen V snaar kapot en Vsnaar eraf. Lullig, maar ongewoon in 8 jaar en 180.000 km?
Toch is het een fijne wagen die nog vele jaren mee kan. Ik heb erover gedacht hem in te ruilen voor het nieuwste type Espace, maar dat is een plompe, zware bak geworden. Dus rijden we deze maar helemaal op: de verdere te verwachten onderhoudskosten zijn makkelijk te dragen omdat er nauwelijks afschrijving meer is. Daarnaast is de auto met zijn 16 kleppen motor nog steeds bij de tijd, en heeft hij ABS, een heleboel airbags en nog steeds 4 sterren in de crash tests. Afgelopen zomer heb ik er een Hollandia panoramadak in laten zetten en dat biedt zeer veel comfort: het wordt veel minder snel benauwd in de auto en de motor hoeft minder hard te werken als er geen airco aanstaat, vooral belangrijk als je met een caravan rijdt.
De Espace is een prima caravantrekker (Kip 48T, 925 kg leeg gewicht). Je moet de motor wel een beetje op toeren houden maar op lange vlakke stukken is de 5e versnelling goed bruikbaar. Toch is het totale treingewicht hoog, zodat bij kort en steil manoevreren op campings de koppelingsplaat zich duidelijk laat ruiken. Met de caravan erachter verbruikt de Espace 1:8.5 tot 1:9.2 , niet echt alarmerende getallen.
Afsluitend kan ik zeggen dat ik tevreden ben met deze auto. De 8 jaren en 180.000 km gebruik zijn er niet echt van af te zien (hoewel een spuitbeurt in de toekomst mogelijk is). Ik ken de onderhoudshistorie volledig en mijn garage (Admiraal Heiloo) pleegt zoveel mogelijk preventief onderhoud.
Dit type auto wordt momenteel (feb 2008) al voor prijzen tussen €5000 en €10.000 aangeboden. Pleeg nu eens een totale overhaul op de wagen van €5000 (daarvoor kan ie bijna letterlijk uit elkaar geschroefd worden en opnieuw opgebouwd) en je hebt voor €10.000 en €15.000 een zeer betrouwbare, nog steeds moderne en ruime bak die nog jaren mee kan zonder dat je hoeft te dokken voor slurptax en afleveringskosten.
Ik zou het wel weten, maar ik heb er al zo een.............
PROBLEMEN
Geheel onderhoudsvrij is de Espace niet, maar of de reparaties nou zo ongewoon zijn, weet ik niet. Het begeven van de drukgroep bij 118.000 km vond ik wel beneden de maat. Voorbanden gaan 55.000 km mee, achterbanden 110.000 km.
65.000 km voorremschijven en remblokken vervangen
110.000 km uitlaat vervangen.
115.000 km nieuwe katalysator gemonteerd
118.000 km drukgroep/koppeling/ distributieriem vervangen
128.000 km nieuwe accu
138.000 km remblokken voor vervangen
140.000 km achterveer kapot (klotige drempels in woonwijk)
154.000 km Achterremmblokken, - schijven vervangen, remleidingen vervangen vanwege corrosie (zou niet mogen)
168.000 km Hollandia opendak gemonteerd
170.000 km Motorsteun, waterpomp en ruitensproeierpomp vervangen
171.000 km Geleiderollen Vsnaar kapot. Nieuwe rollen en Vsnaar gemonteerd.
Update 276000 km
- 276.170 km
Sinds vorige verslag zijn we 5 jaar en bijna 100.000 km verder. Hoe is het de Espace vergaan?
Ze heeft, behoudens wat kleine storingen, goed gereden tot........maart 2010. Toen was er van alles loos: gescheurd spruitstuk, kachelradiateur kapot, stuurbekrachtiging kapot en algemeen motormanagement unit kapot door inlekkend water. In overleg met garage Admiraal in Heiloo gekeken of reparatie nog wel zinvol was. Ervan uitgaande dat de auto na reparatie nog tot maart 2014 in bedrijf zou blijven , was het zeker de moeite waard om de Espace op te kalefateren. Hetgeen geschiedde. We zitten nu maart 2013 en de auto rijdt nog steeds goed. Nauwelijks olieverbruik en nog steeds 1:11.5 - 1:12.5 . Auto was ooit aangeschaft in 2000 om 4 kinderen te huisvesten op weg naar hockey etc., nu verricht de auto goede diensten bij studentenhuis verhuizingen en jaarclub uitjes. De carrosserie heeft wel de nodige schaafwonden opgelopen in krappe parkeergarages. Ook begint er roestvorming zichtbaar te worden bij de (metalen) motorkap. Verder geen klachten over de auto, nog steeds goed comfort en prima auto voor de lange afstanden. Overigens is het wel zo dat we de auto nu oprijden wat inhoudt dat als er te grote kosten komen, ze per container naar Afrika kan vertrekken. Tot die tijd is het goedkoop rijden in een totaal afgeschreven auto.
Reparaties:
206735 km - remblokken - schijven voor vervangen
232338 km - uitlaat volledig vervangen,
gescheurd spruitstuk vervangen
distributieriem vervangen
kachelradiateur vervangen
stuurbekrachtigingspomp vervangen
motormanagementunit vervangen
232973 km - tankband ophanging vervangen
249953 km - remblokken/remtangen achter vervangen
263911 km - alarmlichtschakelaar vervangen
273670 km - dynamo vervangen
275010 km - lekkage Webasto opendak gerepareerd.
Update 300.000 km Augustus 2014
- 300.000 km
In 14 1/2 jaar heeft de Espace Type III er nu precies 300.000km op zitten. Sinds de vorige update heeft de auto naast het reguliere onderhoud de volgende reparaties gehad:
277.398 km: in de vijfde versnelling was er een zacht ratelend geluid hoorbaar, dat steeds harder werd. Naar later bleek werd dit veroorzaakt door een half afgebroken kam van het 5e versnellings tandwiel. Bak vervangen door revisiebak plus nieuwe drukgroep en koppelinsplaat omdat de zaak nu toch gedemonteerd was.
285.000 km: katalysator flens afgebroken door roest: het gaf een machtig sportief geluid, maar leidde wel tot vervanging van de katalysator.
De auto rijdt nog steeds prima, de motor blijft goed presteren en gebruikt nauwelijks olie. Hoe lang zal die nog meegaan? Alle onderhoud over de afgelopen 300.000km is volgens voorschrift gedaan, ik ben benieuwd. De auto wordt voornamelijk gebruikt voor woon werk verkeer (40 km p/d) en voor vakanties waar hij vol beladen met 6 personen plus bagage zijn diensten trouw verricht.
Roestvorming doet zich niet voor aan de carrosserie, wel enige delen onder de motorkap, en de motorkap zelf, die niet van kunststof is.
De bekleding en het kunststoffen interieur houden zich ook goed, nauwelijks verkleuring opgetreden en de slijtage aan de bekleding van beide voorstoelen is tot staan gebracht door een kleine reparatie. Van het rechter achterportier is aan de binnenzijde het raamslingertje afgebroken.
Sinds enige jaren brandt het waarschuwingslichtje van de airbag. Ondanks de montage van een nieuwe ECU en doormeten van de airbags kan dit euvel niet verholpen worden door de garage.
Volgend jaar maart wordt de Espace 15 jaar en ga ik de wagen zakelijk rijden als youngtimer. Dan is een mogelijke motorrevisie, motorkap vervanging en opnieuw spuiten van de wagen financieel geen probleem meer.
Kortom, nog steeds dik tevreden met deze franse ruimte auto.
Espace kan weer een tijdje mee
- 336.000 km
Na mijn vorige verslag is de Espace goed blijven rijden maar moesten er, naast het reguliere onderhoud, wel een aantal reparaties worden verricht:
302000 km: uitlaat vervangen
312000 km: distributieriem en waterpomp vervangen
317000 km: V-snaar spanner en looprollen vervangen, inlaatnokkeastandwiel vervangen
330000 km: remblokken en schijven voor vervangen
336000 km (juni 2016): de auto is inmiddels ruim 16 jaar oud en het is tijd om eens naar de cosmetische kant van de zaak te kijken. Nou daar was wel wat werk te doen:
* motorkap vervangen (motorkap is niet verzinkt, kan dus roesten en roest dus inderdaad in 16 jaar door; op de onderdelenmarkt een goede gebruikte in de juiste kleur gevonden.
* Achterportieren vervangen (parkeerschade en roestvorming aan frame rond ramen), op sloop goede gebruikte gehaald in de juiste kleur, wel glaswerk overgezet want anders rij je met een ander ge-etst kenteken op je ruiten. Raamslingertjes doen het nu ook weer!
* mistlamp armaturen vervangen (parkeerschade)
* wieldoppen vervangen (parkeerschade)
*kentekenplaat voor vervangen (was helemaal vervaagd)
* algemene parkeerschade rondom weggetipt
* stopcontacten middenconsool vervangen (werkten niet meer)
* nieuwe vloermatten voor
Een aantal onderdelen zijn niet meer te krijgen voor deze Espace Series 3: de schakelaars van de interieur lampjes zijn bijna allemaal kapot, maar deze armaturen zijn niet meer nieuw te krijgen.
Ik heb een goede plaats voor de TomTom gevonden: vlak achter het stuur (zie foto) met als stroombron de usb ingang van de autoradio. Zit goed onder handbereik nu.
Wat nog gedaan moet worden is de stuurwielrestauratie: het stuur is nu afgebladderd en ziet er niet uit.
De Espace rijdt met z'n 336.000 km nog steeds prima, benzine verbruik 1:12 tot 1:12.5 en hij gebruikt nauwelijks olie. Deze auto gaat nog wel even mee. Op naar de 400.000 km!
Zomer 2017: Espace inmiddels 17 1/2 jaar oud
- 359.260 km
We zijn een jaar verder sinds het vorige verslag. De ruimte auto rijdt onverminderd prima, en na de cosmetische opknapbeurt van een jaar geleden (nieuwe portieren, motorkap en matten) is het weer genieten in deze MPV.
De volgende reparaties zijn uitgevoerd:
346.784 km : gasveren achterklep vervangen
358.142 km : Webasto schuifdak vastgezet
359.260 km : airco compressor vervangen
De Espace krijgt nu een zodanige leeftijd dat er niet-alledaagse dingen aan kapot gaan of versleten raken. Dat zijn op zich ook niet de kosten aan de auto, maar de beschikbaarheid van reserveonderdelen zou op den duur wel een probleem op kunnen gaan leveren. Wellicht een goedkope donor-auto op de kop tikken?
Zomer 2018: Espace 18 1/2 jaar oud
- 391.000 km
Weer een jaartje verder met de Espace, ruim 31.000 km gereden. Dit jaar toch wel wat reparaties gehad, vooral van zaken die je bij jongere auto's nooit tegen komt. Maar goed, het blijft binnen de perken en omdat de auto nu geheel is afgeschreven en als Youngtimer wordt bereden, kunnen we lachen om de kosten.
366779 km Brandstofpomp vervangen. Last van ethanol bijmenging ?
369811 km Ruitenwisserarm achterklep vernieuwd
371780 km Handgreep achterklep met kabelmechaniek en motortje vervangen
383000 km Achterzijde auto incl achterportieren en achterklep opnieuw gespoten. Kleine parkeerschades en impacts winkelwagentjes weggewerkt.
Zo mag hij weer op de oprit staan!
384000 km 4 nieuwe Conti zomerbanden
384517 km Einddemper van uitlaat vervangen
386879 km Wiellagers en remschijven achterwielen vervangen
Zomer 2019: Espace 19 1/2 jaar oud
- 400.260 km
Afgelopen jaar niet zo veel met de Espace gereden omdat de bedrijfsactiviteiten op en lager peil kwamen te staan vanwege de malaise in de olie- en gasindustrie. De Espace blijft het goed doen! Bij 392.000 km is de cosmetische staat van de auto verder verbeterd door het laten overspuiten van achterportieren en achterzijde. Alle parkeerkrassen en supermarktwagentjes impacts zijn weer verdwenen. Verder nog reparaties naast het normale onderhoud? Jawel:
391.900 km: remtang rechtsachter vervangen
397.233 km: stofhuis stuurhuis vervangen, remblokken en schijven achterzijde vervangen, ruitensproeier voorruit reparatie.
Na meer dan 400.000 km gaan er ook weer zaken kapot die je normaal niet mee maakt: de deurvanger kapot van bestuurdersportier (dit is het onderdeel dat er voor zorgt dat je deur half open of geheel open blijft staan) en de rolveer van de bestuurdersveiligheidsgordel is heel slap geworden. Ook is het stuurwiel niet meer toonbaar: aan alle kanten valt de verf er van af.
Verder niets dan lof voor deze auto, die het goed blijft doen en nog steeds heerlijk is om in te rijden. Olieverbruik nagenoeg afwezig, benzine gebruik tussen 1:11.5 en 12.5 , bij een rustige rijstijl. Ja, dit is ook duurzaamheid!
Maart 2021: Espace 21 jaar oud en toen:
- 418.378 km
Begin maart 2021 werd onze Espace volwassen, want 21 jaar oud. Sinds vorige update wat kleine reparaties: oliedrukschakelaar en de deurvangers van de voorportieren vervangen. Ook de brandstofinjector van 1e cylinder vervangen. En daarmee zou hij weer een jaartje voort kunnen. Dachten we. Midden maart liet ik de garage kijken naar rare bonkgeluiden bij het uitdraaien van de voorwielen: problemen met de lagers van de veerpoten! Maar erger: de Espace zou niet meer door de APK komen omdat het subframe ernstig door roest was aangetast. Reparatie zou uiterst moeilijk worden en ook zeer kostbaar. Wat jammer dat dit onderdeel van de Espace niet goed beschermd was tegen roest. De rest van de carrosserie had de 21 jaar moeiteloos doorstaan! Helaas moesten we toen besluiten afscheid te nemen van de Espace. 21 jaar heeft hij moeiteloos hockeyteams vervoerd, ons op vakantie laten gaan, en vele studentenverhuizingen uitgevoerd. De laatste jaren was de Espace vooral handig om onze senioren toerfietsen mee te nemen (zonder fietsenrek) naar leuke bestemmingen in NL. Ik hoop dat de Espace een verdiend tweede leven krijgt in Ghana of Ivoorkust, waar het vervangen van een subframe en het repareren van de veerpootlagers geen enkel probleem is. Bedankt Espace, je was een geweldige auto!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.