Renault Clio TCe 90 Energy Limited (2018)

autoreview

Renault Clio TCe 90 Energy Limited (2018)

Signalement

UitvoeringClio TCe 90 Energy Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst72.200 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Z G A N

  • 1.900 km

Wegens verandering van werk geen auto van de zaak meer.
Fietsen is geen optie (72 km enkele reis) en openbaar vervoer kost te veel tijd. Kortom er moet een andere auto komen.
En dan komt de vraag; koop ik zelf een nieuwe, jonge 2e-hands of ga ik private leasen? Na wikken en wegen is het private lease geworden.

In 1e instantie wilden we een Hyundai I20. Daarin hebben we ook proefgereden en die beviel ons prima.
Aangevraagd, door de ballotage commissie gekomen, contract ondertekend en.....
Na een paar dagen gebeld door de lease maatschappij dat deze auto op dit moment niet geleverd kan worden (voorraad is op) en wanneer hij weer geleverd kan worden wordt hij duurder. Fijn.
Het geboden alternatief vonden wij geen alternatief.
Daarop maar het contract ontbonden en verder gaan zoeken.

Pijnpunt was wel dat ik de auto met 4 weken moest hebben ivm mijn werk.
Enfin, we zijn zo op de Clio uitgekomen.
Alleen even in gezeten bij de dealer maar geen proefrit in gemaakt. Was dus wel een risicootje.
Aan de andere kant, je ziet zoveel Clio's rijden dat ik me niet voor kan stellen dat het een slechte keus is.

Inmiddels is de Clio nu 3 weken in ons "bezit".
Het is flink overschakelen na de hoge zit in de Meriva (onze vorige auto) maar eenmaal gezeten valt het niet tegen. Alleen na een tijdje mis ik toch wel de hoofdruimte, die had ik wel in de Meriva maar nu net niet.
Met een beetje schuiven met de stoel en leuning en gebruik makend van een kussentje in mijn rug kan ik nu een aanvaardbare zit vinden. Zeker als ik niet langer dan anderhalf uur in de auto hoef te zitten.

Wat valt er verder te vermelden?
Het multi-media gebeuren (Media-Nav Evolution) werkt naar behoren. Gelukkig geen problemen met de iPod waar ik eerst wel bang voor was.
Navigatie heeft (nog) geen steken laten vallen.
Telefoon aankoppelen via bluetooth was een crime.
Ligt blijkbaar aan de telefoon want een ouder model telefoon aankoppelen ging vlekkeloos.
Het is nu wel gelukt en de verbinding valt niet weg dus ik ben alsnog gelukkig.

Ook de motor was even wennen na het 4-cilinder 1600cc dieselgeweld. Maar ook dat gaat nu prima. Zeker op de snelweg vind ik de Clio prettig rijden.
Het verbruik is bij een rustige rijstijl ook te overzien.
Rij nu gemiddeld 1 op 20. Vind dat een zeer mooie score.

Op naar meer ervaring en kilometers!

We gaan nog even door

  • 10.030 km

We zijn weer een paar weken en wat kilometers verder.

Wat valt op?
T.o.v. de Meriva:
– Ik mis de spraakbesturing nog steeds; zowel navigatiebestemming als opgeven van degene die je wilt bellen ging bij de Meriva prima via spraakbesturing. Deze optie zit niet op de Clio.
Alleen als je een iPhone hebt schijnt het wel te kunnen via SIRI, maar helaas ik heb een Android toestel en ik ga daarvoor niet een belachelijk dure iPhone kopen.
– Ook het gemis aan voldoende hoofdruimte gaat zich af en toe opbreken. Ja, dit is mijn eigen fout. Had ik maar beter moeten proefzitten/rijden.
– Je zou het niet verwachten maar de snelheidsmeter en boordcomputer van de Clio zijn stukken nauwkeuriger dan die van de Meriva.
Het snelheidsverschil tussen meter en GPS was bij de Meriva 7 km; bij de Clio is dat 4 km.
Het gemiddelde brandstofverbruik bij de Clio is vrijwel exact hetzelfde in getankte liters / kilometers. Bij de Meriva was het werkelijke verbruik geregeld zo’n 10 à 20% hoger dan volgens de boordcomputer.


Algemeen:
– Motor: zeer tevreden over. Lekker fel in de 1e 2 versnellingen en bij een rustige rijstijl lekker zuinig, Is wel zaak dat je hem bij hogere versnellingen in toeren houd anders is vanaf de 4e versnelling de fut er wel uit.
– Versnellingsbak: Nog geen misschakeling gehad. Inleggen van de verschillende versnellingen gaat vlekkeloos, strakke bak.
– Wegligging; geen klachten over. Stuurt verrassend lekker. In het begin (na de Meriva) vond ik hem erg licht sturen en voelde me daardoor niet comfortabel. Nu na een paar maanden sturen blijkt het een heerlijk sturende auto te zijn.
– Regen en lichtsensor: werkt perfect, beter dan wat ik gewend was in de Meriva.
– Climate control: ook hier; doet het prima!
– Cruise control: Onmisbaar!
– Geluidskwaliteit media gebeuren: Prima! In het voorgaande verslag staat bijvoorbeeld de proefrit in de I20 en daarvan is de geluidskwaliteit een stuk minder; erg blikkerig.
– Mediagebeuren: Werkt veel beter samen met de iPod Classic dan de Navi950 van de Meriva.

Wat ik minder prettig vind:
Ik heb de boordcomputer meestal op “Actueel verbruik” staan. Maar zodra je de Cruise-Control inschakelt of even uit zet of tijdens gebruik van C-C even gas bijgeeft, om makkelijker in te halen, verdwijnt het actuele verbruik en komt de ingeschakelde C-C snelheid op het display te staan. Je moet dan telkens doorklikken naar het gewenste gegeven.
Dat kan beter technici van Renault! Om telkens de ingestelde C-C snelheid te zien is misschien handig voor iemand met een zeer slecht korte termijn geheugen maar voor de gemiddelde automobilist(e) bepaald niet nodig.

Wat ik wel prettig vind:
Sommigen vinden de zijspiegels van de Clio wanstaltig groot maar ik vind dat zéér plezierig.
Voor het dagelijks gebruik in het verkeer heb je goed in de gaten wat schuin achter je gebeurd en bij het achteruit rijden bieden ze ook een zeer goed zicht op wat zich achter je bevind.
De parkeersensoren heb ik bij de Clio eigenlijk amper nodig, bij de Meriva waren ze onmisbaar om zonder schade in te parkeren.

Ja, je kan wel zeggen dat ik de Clio, ondanks de valse start, zeer ben gaan waarderen!

Ce sera une histoire ennuyeuse

  • 31.100 km

Jawel, alweer meer dan 31000 kilometers onder de banden doorgerold.
Zijn er dingen die opvallen sinds de vorige keer?
Nou nee, eigenlijk niet en dat is eerlijk gezegd best positief.
De kilometers zijn zonder enige problemen afgelegd, geen storinkje of probleempje gehad.
Daar waar ik aanvankelijk bang voor was; Franse auto, Franse slag met storingsgevoelige elektronica blijkt tot op heden een probleemloos rij-ijzer te zijn.
Dus daarom de kop “Het wordt een saai verhaal”.

En door,,,.

  • 54.000 km

We zijn inmiddels 2 jaar verder.
Door de corona perikelen is er in deze 2 jaar veel minder met de auto gereden dan normaal gesproken het geval zou zijn.
Omdat de Clio nog steeds prima bevalt en ik de kans kreeg om tegen een iets lager tarief de Clio 2 jaar langer bij me te houden, is het leasecontract met 2 jaar verlengd.

Ervaringen in de afgelopen 2 jaar:
Het is en blijft nog steeds een fijne auto.
Geen pech of narigheden gehad, altijd starten.
Kortom; een aanrader.

Nog een keer

  • 60.000 km

Na het "gedwongen" thuiswerken bij Corona , heb ik het nu voor elkaar gekregen dat ik vooralsnog steeds vanuit huis mijn werk mag doen.
Dat heeft wel als consequentie dat de Clio meer stil staat dan rijdt.
De kilometers vliegen er dan ook niet meer aan.

Maar ondanks dat de auto weinig rijdt, is het toch elke keer bij instappen in één keer starten.

Heb ik nog pech gehad met de auto?
Ja één keer; een lekke band.
Er bleek een flink stuk staaldraad in en uit de band te steken.
Doordat de band hierop vrij snel leeg liep was de band helaas niet meer te redden en is er een nieuw exemplaar ondergezet.

Omdat de kilometers er niet meer aanvliegen en en de auto ons goed bevalt, konden we bij de leasemaatschappij het contract tegen de huidige lage maandlasten verlengen.
Aangezien ik over ongeveer een jaar met pensioen ga, is toch wel het idee dat we er vaker op uit gaan (ook met de Clio) en dan is het toch wel prettig dat we tegen relatief lage kosten kunnen blijven rijden.

Laatste jaar

  • 68.000 km

Van de week Kreeg ik bericht van de leasemaatschappij dat het tijd wordt om rond te gaan kijken voor een nieuwe (of "nieuwe" gebruikte auto).
Heb ze nog gebeld met de vraag of ik nog 1 jaar kon verlengen, maar dat gaat niet meer, auto is daarvoor te "oud" geworden.

Dus nu breekt het tijdperk aan om uit te zoeken welke auto 75 kg mag hebben op de trekhaak en die we leuk en betaalbaar vinden.
Ook wordt de hamvraag wat voor soort de nieuwe auto wordt; benzine (mild hybride), hybride of elektrisch.
Zodra er een nieuwe auto voor de deur staat laat ik het weten.

Nu verder over de huidige auto; de Clio.
Bevalt hij nog goed? Zeker.
Zijn er problemen geweest? Helaas wel 1 keer sinds de vorige recensie.
Alhoewel ik die eigenlijk de Clio ook niet aan kan rekenen.
Op een morgen wilde de auto niet starten, wel een vreemd ratelend geluid maar verder niets.
De lease-maatschappij op de hoogte gesteld en even later reed de Wegenwacht voor. Bij onderzoek bleek de accu het begeven te hebben, wat volgens de wegenwachter normaal is voor dit soort accu's en leeftijd.
Daarna werkte alles weer als vanouds.

Dus kortom, ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn Cliootje, die het eigenlijk altijd doet en verder ook fijn en relatief goedkoop rijdt.
Dus kortom; nog een jaar rondtuffen met de Clio en nog even afwachten wat er dan voor de deur komt te staan.

Adieu Cliootje :-(

  • 72.200 km

Ik werd gebeld door de leasemaatschappij dat ze een mooie Ford aanbieding hebben.
Daar zijn we op ingegaan, had alleen wel als bepaling dat de Ford voor eind maart 2025 geleverd moest zijn.
Het laatste jaar met de Clio maken we dus niet vol.
Staat wel tegenover dat we een nagelnieuwe Ford Puma gaan rijden!
Zie hiervoor de binnenkort te schrijven separate review van de blauwe Puma in ST-line X uitvoering.

Maar goed, hoe is de Clio de afgelopen 6 jaar en 8 maanden en 72.200 kilometer bevallen?
Ik kan dat met één woord beantwoorden: Prima!
Geen “Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd” voor ons.

Ik zit best wel goed in de auto, krijg na verloop van tijd bij een lange rit wel last van mijn onderrug (heb dat met haast alle auto’s gehad, is dus geen manco van de Clio), maar dat heb ik kunnen verhelpen door een dunne opgerolde handdoek als lendensteun te gebruiken (aanvankelijk een kussentje, maar dit werkt nog beter). En eigenlijk werkt zo’n handdoek voor mij beter als een echte lendensteun.
Of ik nou gekrompen ben of de stoelzitting dunner geworden is weet ik niet, maar feit is wel dat ik nu iets meer loze ruimte tussen kruin en dak heb dan in het begin.

Over de betrouwbaarheid van de Clio heb ik weinig tot geen klachten; startte altijd (op de ene keer van defecte accu na) en heeft ook tijdens ritten ons nooit in de steek gelaten.
De wegligging is ook prima in orde.
De “klachten” die ik heb zijn:
- De versnellingsbak heeft soms nukken met het inleggen van de achteruit, dan lukt het niet in één keer om ‘m in z’n achteruit te zetten. Remedie: terug naar neutraal en koppeling los en weer intrappen en het dan weer proberen. In 99% van de gevallen lukt het dan wel.
- De richtingaanwijzer wil na de bocht niet meer terug naar de neutraalstand, dit is overigens alleen bij links afslaan.

Overigens staat de Clio nog steeds op 3 originele banden, 1 band werd vervangen door een lekke band (zie hierboven).

Over het verbruik ben ik niet ontevreden.
Weliswaar ben ik een rustige rijder maar met een overall verbruik 1 op 19,64 mag ik niet klagen.
Op snelwegen met een gangetje van net onder de 100, rijd ik zo rond de 1 op 25.
Met de fietsen achterop (wat vaak in de lente en zomer voorkomt), stijgt het verbruik flink door de slechtere aerodynamica. Meestal zit ik dan zo rond de 1 op 18 à 19.
En in de bebouwde kom wordt het nog meer, ik schat in zo rond de 1 op 15 à 16.

Zou ik weer opnieuw een Clio willen?
Ja, op zich wel. Het is alleen jammer dat Renault de kogeldruk van de Clio V heeft verlaagd van 75 naar 63 kilo.
En dat is net te weinig voor 2 elektrische fietsen plus drager.
Dus helaas, anders was de kans dat er weer een Clio voor de deur zou komen best groot geweest.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.