Renault Clio TCe 120 Limited (2017) #2

autoreview

Renault Clio TCe 120 Limited (2017) #2

Signalement

UitvoeringClio TCe 120 Limited
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst36.250 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Clio IV, 2017, Limited, 1.2, automaat, 120 pk

  • 36.250 km

Inleiding:

Al mijn hele volwassen leven heb ik met Renault gereden. Begonnen met een R5-je en na enkele R19’s een serie Clio’s (van II tot IV) versleten. Deze Clio IV (Limited, 1.2, automaat, benzine, 120 pk) is nu de deur uit en vervangen.
Deze Clio was onze 2e wagen naast een Peugeot 2008 (Allure, 1.2, automaat, full option) maar daar reed mijn vrouw hoofdzakelijk (graag) mee. Ik had een hekel aan de Peug dus op vakanties reden we afwisselend met de Clio of Peug. Deze laatste is ondertussen ook al de deur uit en vervangen door een slap Opel Corsa’tje (gekregen van de baas van mijn vrouw, je kan al raden in welke merkgarage ze werkt).

Hoe reed de Clio?

Goed. Lekker vlot, ruim voldoende vermogen, snel en comfortabel genoeg om in Italië te gaan skiën (in niet-coronatijden toch zo’n 4 à 5x/jaar). Prima wegligging maar in scherpe bochten is het toch wat opletten met de snelheid. Ook lekker om ermee door de sneeuw te dabben, voorwielaandrijving hè. Nooit sneeuwkettingen nodig gehad. De automaat (6) had soms last van een momentje van vergeetachtigheid maar was verder prima in orde. Boven de 170 op de autobahn wel wat trillingen en zo maar goed daar is ie niet echt voor gemaakt. Cruisen aan 140-150-160 allemaal geen enkel probleem (alleen dat de radio wat harder moest), op 180-190 voelde ie erg ongemakkelijk aan en misschien maar goed ook. 😊

Deed de Clio ooit moeilijk?

Op de 36.250 afgelegde kilometertjes heeft ie nooit echt moeilijk gedaan (geen pechgevallen) maar hij deed wel af en toe raar. Héél raar. Regelmatig klonk bij het opstarten een oorverdovend gepiep en flikkerde in het rood een lampje en gaf ie ‘Elektrische storing’ aan. Af en toe deed de radio het helemaal niet. Af en toe bleef de navigatie ‘hangen’. Zo’n dingetjes dus, altijd opgelost door te herstarten. Het enige echt vervelende was dat de code voor de radio om de paar dagen moest ingegeven worden.
Verder kreeg hij regelmatig bezoek van een marter die de isolatie heeft weggevreten en een paar kabeltjes beschadigde. Kabeltjes ingetaped en zo’n marterwegjaagding aangesloten en dat was ook geen probleem meer. (in tegenstelling tot de Duitsers van de buren, die zijn blijkbaar lekkerder voor dat rotbeest).
Nu, op zo’n betrekkelijk laag aantal kilometers zou een auto ook niet moeilijk mogen doen. Ook werd hij netjes op tijd onderhouden en kreeg ie in de winter winterschoentjes en een extra nazichtje.

Hoe zag hij er uit?

Zie de foto’s (ja, ik ben een slechte fotograaf), ik vond (en vind) het een mooi model, de laatste Clio’s ook. Het donkerrood stond hem mooi maar ik was er op het laatst wel op uitgekeken. Wel viel me bij de laatste wasbeurt op hoeveel steenslagkratertjes de voorkap had. Was me nooit eerder echt opgevallen. Maar ja, een mooie wagen blijft het wel.

Had de Clio opties?

Bhwah, voor een Limited versie eigenlijk niks speciaals, manuale airco, snelheidsbegrenzer, gewone cruise control, navigatie en wat chroom en pianolak hier en daar. In het begin voldoende maar op den duur begon ik toch naar wat meer luxe te verlangen.

Zat ie lekker?

Zoals bij alle Renaults die ik gereden heb: prima zetels, goed af te stellen en na 850Km aan-een-stuk geen pijn aan de kont. (Bij de Peug al na 300Km) Als chronisch rugsukkelaar nooit bijkomende problemen gehad, integendeel, bij erge pijn verdween deze als ik in de Clio kroop. Het interieur was al mat al vrij basic maar ergonomisch OK.

Dronk de Clio veel?

Ja, eigenlijk zoop ie. Maar eerlijk gezegd zal dat meer aan mij gelegen hebben dat aan de Clio zelf. Ik heb een zware voet en buiten de vakanties reed ik er alleen maar korte afstanden mee over hoofdzakelijk kleine weggetjes. Gemiddeld verbruik was 7,8L, pakweg 1/12,5 à 1/13. Hij had wel een ECO-knop maar als je die indrukte kwam je nog amper vooruit dus daar werd geen gebruik van gemaakt.

Kreeg je er wat in kwijt?

Meer dan voldoende, ook al omdat er nooit meer dan 1 passagier mee ging. Met de achterbank plat was er plaats zat voor de verzameling ski’s en vrouwtjes bagage (altijd veel te veel). Zonder achterbank plat was de koffer groot genoeg voor 6 bakken bier (Ik ben een Belg, dit is heel belangrijk voor ons) dus zeker voldoende groot.

Heeft ie nog wat opgebracht?

Yep, veel meer dan verwacht. En da’s best leuk natuurlijk. Oorspronkelijk was het de bedoeling om hem ‘op te rijden’ tot aan mijn pensioen (later dit decennium) maar ja, hoe gaat dat hè. Als autoliefhebber was ik wat aan het rondkijken voor een mooie auto (doe ik vaak), ik zie graag mooie auto’s. Aangezien ik de meeste wagens ronduit lelijk tot afgrijselijk vind kwam ik er geen enkele tegen die ik graag zag (behalve Mercedes maar dan enkel de buitenzijde, die binnenkanten zijn precies ontworpen door een kleuter met één of andere mentale afwijking). Tot ik de Mazda 3 zag. Tsja, toen ben ik gaan rondvragen wat ik voor de Clio nog kon krijgen en dat bleek veel meer dan verwacht dus heb ik niet lang getwijfeld.

Waarom weg en door wat is ie vervangen?

Ik zocht meer luxe, een betrouwbaar merk en een mooiere wagen. Hij is vervangen door een Mazda3 (Sedan, type Skycruise (= Luxury in NL denk ik maar BE modellen hebben meer standaard opties), benzine, automaat, 2.0 skyactiv-x motor).
Ik heb eerst eens gekeken voor een Renault Kadjar maar zo’n hoog ding vind ik maar niks, toen voor een R. Mégane RS line maar die vond ik niet mooi, Clio’s had ik genoeg gehad en na uiteindelijk vergelijk met een Toyota Corolla en Honda Civic (beide sedans) voor de Mazda gekozen. Ook vind ik die kleine minimotoren toch ook wel iets ongemakkelijks hebben maar goed, eerst maar eens zien wat die Mazda X motor gaat doen. Zal proberen daar ook eens een review over te geven binnenkort.

Sorry Renault maar je weet nooit hè. 😊

Wat vergeten te melden

  • 36.250 km

Glad vergeten te melden dat de Clio, en degene die ik daarvoor had, een koude auto was.
Buiten de zomermaanden dan toch.
Verwarming steeds op (bijna) maximum, ook op de skireizen kon de verwarming slechts enkele tikjes lager.
Brrrrrrr.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Arval
Renault Clio TCe 90 Evolution (5D/5H)
€ 365
 
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens