Renault Clio TCe 90 Energy Limited (2016)

autoreview

Renault Clio TCe 90 Energy Limited (2016)

Signalement

UitvoeringClio TCe 90 Energy Limited
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf85.500 km
KM-stand laatst97.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Renault Clio 0,9TCE | 2016

  • 97.000 km

Na veel reviews van andere gebruikers te hebben gelezen, wordt het tijd om ook zelf maar eens een review te schrijven.

Even een korte intro: Ik ben een jonge bestuurder en was er al vroeg bij met mijn rijbewijs. Voor mijn 18e heb ik mijn rijbewijs gehaald. Daardoor kon ik op mijn 18e verjaardag gelijk de weg op met mijn eigen Fiat Seicento. Hier heb ik een jaar in gereden. Maar goed, om grote problemen voor te zijn maar snel geswitched naar een Volkswagen Polo 1.4 uit 2004. Deze was geïmporteerd uit Duitsland. Degene die de auto nieuw gekocht had, heeft behoorlijk wat opties aangevinkt. Daardoor reed ik er voor een auto uit 2004 nog best luxe bij. Hier zo’n 70.000 km in gereden binnen een paar jaar. Maar goed, nadat hier het stuurhuis voor de tweede keer lek was gegaan + nog wat problemen, was ik wel toe aan iets meer betrouwbaarheid en stabiliteit.

Dus, op zoek naar een nieuwe auto. Ik had een aantal wensen:
- Bouwjaar nieuwer dan 2015
- Niet meer dan 100.000 gelopen
- Motor moet een turbo hebben
- Geen kale auto zonder opties
- Betrouwbaar
- Budget van max 10k

Na wat online vergeleken te hebben kwam ik uit bij de Renault Clio. Deze sprak me qua design het meest aan en de 0,9 motoren zijn redelijk betrouwbaar.

Dit specifieke model komt uit 2016 en had rond de 85k gelopen. Dit model heeft de facelift gehad en dat was mooi meegenomen. Verder heeft dit model parkeersensoren. Doordat mijn Polo redelijk was aangekleed ging ik er op de Clio qua opties niet overdreven op vooruit. Ik mis nu namelijk wel de regensensor en climate control die in de Polo wel aanwezig waren. Maar goed, dat neem ik voor lief uiteraard.

Bevalt de Clio?
Zeker! Qua rijden en beleving is de sprong van 2004 naar 2016 enorm. Alles voelt strakker en de rijbeleving is vele malen beter. Ook hoef je maar een klein beetje het gaspedaal in te drukken en het turbootje pakt al snel lekker op. Hierdoor lijkt het alsof je veel reserve over hebt. (wat best wel meevalt) Dit rijdt heel comfortabel. Met de 1.4 uit de Polo moest je best wat toeren (3500rpm) maken om een beetje vooruit te komen. Dit is voor mij persoonlijk echt de grootste verbetering vergeleken met mijn vorige auto.

Afgelopen weken naar Frankrijk gereden. De eerste echte test met de auto in het buitenland.
De auto helemaal afgeladen met bagage + 4 personen. En ik moet eerlijk zeggen, het viel me erg mee. Het motortje trekt het erg goed. Uiteraard moet je het turboblok iets meer op toeren houden in de bergen, maar dat is logisch. Gemiddeld wordt over 2500km zo’n 5.8l/100km verbruikt. Gemiddeld 125/130 km p/uur gereden. Dus best netjes.

Het stuur en de media stick' achter het stuur zijn fijn. Het interieur is prima. Maar verder niet uitzonderlijk. Het is tot zo’n 120 redelijk stil binnen. Daarna begin je wel wat windgeruis te horen.

Het schermpje is wel echt teleurstellend. Hier had ik al wat van gelezen, dus wel rekening mee gehouden. Kaarten zou je kunnen kopen, maar dit is zo’n €100 voor een jaar. Naar mijn idee is dat het niet waard. Tegen android auto/apple carplay kan naar mijn idee geen mediasysteem tegen op. Maar goed, dat zit er niet op.

Verder is de bluetooth ook niet alles. Er zit veel vertraging op het scherm en soms verbindt het systeem niet. Er zit niet echt een logica in wanneer het wel of niet werkt. Maar gelukkig werkt het 70% van de keren zoals het moet. Ik gebruik het scherm vooral voor muziek. De speakers zijn wel fijn. Verder is de DAB een fijne toevoeging en af en toe check ik het verbruik. Uiteindelijk gebruik ik mijn telefoon los voor de navigatie.

Na zo’n 15.000 km in de Clio te hebben gereden mijn persoonlijk voor en nadelen op een rij:

Plus
- Fijn turbo blok
- Schakelen gaat soepel en fijn
- Gemiddeld verbruik van 1 op 18. Als ik mijn best doe, 1 op 20.
- Redelijk wat bagageruimte

Min
- Slecht mediasysteem
- Als je de deur dicht gooit klinkt het blikkerig






9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.