Renault Clio TCe 90 Energy Intens (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio TCe 90 Energy Intens |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 126.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
Aflevering
- 126.700 km
Vrijdag 7 februari, twee weken na de proefrit met deze gave Renault Clio GT-Line was het tijd voor de aflevering.
Al een tijdje was ik op zoek naar een vervanger voor mijn Swift van 2013, met ruim 280.000 km op de teller. Vier hele fijne jaren met die auto gehad, dus een vervanger zoeken was nog niet zo makkelijk.
Mijn criteria waren:
- Redelijk zuinig
- Niet meer dan 1100 kg
- Climate Control
- Cruise Control
- Infotaiment scherm
- Nice to have: stoelverwarming.
Waar ik eerst bij een Baleno High Executive uitkwam, stond deze toch te ver weg. Mocht er iets mee zijn in de garantieperiode, dan moest ik hele hele land door. Deze auto had wel ACC en stoelverwarming, wat echt pluspunten zijn.
Deze Clio had ik al eerder zien staan. En waar ik er eerst overheen scrolde omdat de auto niet lekker naar voren kwam op de foto's, ben ik twee maanden later (in januari) toch maar eens gaan kijken. Deze auto stond praktisch om de hoek van mijn werk, bij een Renault-dealer en zag er in het echt veel beter uit dan op de foto's.
Een uitgebreide proefrit gemaakt en die avond nog de knoop doorgehakt. Voorwaarden waren één jaar garantie, onderhoud en vier nieuwe banden. Zo gezegd zo gedaan. Twee weken later kon ik de prachtig gepoetste Clio ophalen in de showroom. Toch altijd wel een tof moment als je nieuwe auto in de showroom staat. De Clio is een Intens met het GT-line pakket. Inclusief zijn de kleur Blue Iron Metallic, 16 inch velgen, sportstoelen met blauwe stiksels, bumper insert met sportuitlaat en blauwe accenten in het interieur. Dit alles maken de auto veel aantrekkelijker dan een normale Clio in mijn ogen.
De eerste 10000 KM
- 137.500 km
Inmiddels ruim 6 maanden en 10.000 km verder met deze Clio. Nog steeds heb ik er erg veel plezier van. De afgelopen maanden zijn niet heel spannend verlopen. Wel is de auto twee keer terug geweest naar de garage voor garantie.
- Knoepen in het onderstel
- Kraken aan de achterzijde
- Infotaiment wat vastloopt
Het knoepen en kraken zijn verholpen door de draagarmrubbers te vervangen aan de voorzijde en het achterklepslot te smeren. Het infotaiment is gereset en is daarna niet meer vastgelopen. Dit is ook heel gemakkelijk zelf te resetten, maar ze hebben er toch maar even naar gekeken.
Wel blijft de auto soms nog knoepen links voor bij een bocht of put in de weg. Alleen is dit niet consistent. Het komt en het gaat. Misschien iets voor het komende onderhoud om naar te laten kijken.
Verder alleen maar lof over deze auto. De motor is erg vlot en je merkt niet dat er maar 90 pk onder de motorkap huizen. Ook verbruikt de auto geen druppel olie, iets wat ik erg positief vind.
De Climate control werkt goed, ook toen het richting de 38 graden ging hier in Nederland. Toch spannend als je met die temperaturen in de file staat. Maar de Clio gaf geen krimp.
De stoelen moet je aan wennen en van houden, je zit strak in de stoel gedrukt. Ook is de auto ruim genoeg voor vijf volwassenen als het moet. Ik vind deze generatie Clio mooier dan de Clio 5. Het interieur oogt chiquer en degelijker, met een betere materiaal keuze.
Het zijn de kleine dingetjes die deze auto fijn maken, Keyless open op de deur, automatisch op slot springen bij weglopen, elektrisch inklappende spiegels, Full LED koplampen en LED achterlichten. De auto heeft geen Apple Carplay, maar dit mis ik niet perse. De Bluetooth en USB maken dat je je Spotify gewoon kan afspelen.
Loopt het af met een sisser?
- 138.000 km
Tijdens de vorige hittegolf deed de airco van m’n Clio het nog top. Lekker snel koud in de auto. De Climate Control deed zijn werk. Maar gisteren begon 'ie ineens kuren te vertonen. Er kwam een soort mist uit de ventilatieroosters, en er hing een vreemde lucht in de auto. Ik heb dat wel eens eerder gezien toen we vroeger tijdens warm, maar regenachtig weer over de snelweg reden. Condens wat uit de ventilatieroosters kwam.
Toen ik 's avonds wegreed, merkte ik dat de twee linker roosters alleen nog maar warme lucht bliezen. Rechts kwam er nog wel iets van koude lucht uit, maar echt helpen deed het niet meer. Dus nu over op Arko.
Meteen maar een afspraak bij de garage ingepland. Gelukkig valt het nog onder garantie. Dit wordt werkplaatsafspraak drie, in zes maanden. Hopelijk is het voorlopig wel even klaar met de gekkigheid. Wordt vervolgd!
Update: inmiddels is de auto bij de dealer geweest en is onder garantie het systeem gecheckt en opnieuw gevuld. De airco wordt weer ijskoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault Clio 0.9 TCe Limited | Airco | Parkeersensor | Navigatie | Key-less | Lichtmetaal | DAB+ |
- 2019
- 118.359 km

Renault Clio 0.9 TCe Eco2 Authentique NAP! Weinig KM! 5 Deurs ORG NL
- 2016
- 56.375 km

Renault Clio 0.9 TCe Limited | BLUETOOTH | AIRCO | CRUISE | START/STOP | LED-DAGRIJ |
- 2018
- 39.729 km