Renault Clio TCe 120 Limited (2017)

autoreview

Renault Clio TCe 120 Limited (2017)

Signalement

UitvoeringClio TCe 120 Limited
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf26.169 km
KM-stand laatst66.880 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 26.447 km

Een nieuwe Clio! Na 4 jaar in een Clio II 1.6 16V van 2002 te hebben gereden, zijn we overgestapt op een recenter exemplaar. Naar aanleiding van diverse goede reviews en ervaringen, zeker ook op gebied van betrouwbaarheid, is de keuze gevallen op een Clio IV. Gezien het grote aanbod had ik me al neergelegd bij een TCe 90. Bij de dealer in Barendrecht stond echter een mooie TCe 120, met handbak, van 2017 en met een mooi lage kilometerstand. Bovendien ook nog in de gewenste uitvoering: combinatie kleur en wielen vind ik erg fraai op deze auto. Deal gemaakt dus, en sinds een paar dagen staat de auto voor de deur. Bij aflevering een onderhoudsbeurt laten uitvoeren, door de dealer zijn nieuwe remblokken en een frisse middenarmsteun geplaatst.

Na de eerste 250 kilometer ben ik tevreden over de aankoop. De auto ziet er prima uit en voelt vertrouwenwekkend aan. Het is vooral ook echt meer auto dan de vorige Clio die we reden. Het onderstel is stevig en de besturing direct genoeg. Bekend is dat de auto wat last heeft van windgeruis: dat herken ik, al vind ik het niet storend. De keuze voor de TCe 120 is denk ik ook de juiste, aangezien de auto mij geen enkel moment het gevoel geeft dat ik meer vermogen nodig zou hebben.

Er is een aantal zaken dat me is opgevallen, die ik de komende tijd verder ga uitzoeken en waar ik dan op terugkom:

- Microfoon van de telefoon: de mensen waarmee ik bel geven aan dat ik amper verstaanbaar ben. Ik kan het nog niet linken aan locatie of omstandigheden. Ik kan ook nog niet vinden of ik het volume ergens kan regelen.
- Geluid parkeersensoren: tijdens achteruit rijden zijn de piepjes van de parkeersensoren slecht hoorbaar als de radio harder staat. Ik ken diverse auto's die het volume automatisch dempen bij achteruit rijden. Geen idee of deze Clio dat ook kan, het zou wat mij betreft comfortabel zijn.
- De cruise control komt wat 'zoekerig' over. Onder bepaalde omstandigheden ervaar ik geen constante snelheid, maar krijg ik het idee dat er steeds kleine correcties plaatshebben. Eens kijken hoe ik dat ervaar tijdens een volgende rit.
- Het rempedaal maakt een klapperend geluid als je het loslaat, dat komt nogal goedkoop over. Ik ga nog eens kijken waar dat aan ligt.

Al met al ben ik blij met deze Clio voor de deur. Over een tijdje kom ik terug op mijn ervaringen. Overigens ben ik niet de dagelijkse bestuurder van deze auto: mijn vriendin maakt de meeste kilometers voor haar woon-werkverkeer.

Eerste ervaringen

  • 27.302 km

Inmiddels hebben we de afgelopen maand zo'n 1100 kilometer met onze Clio gereden. Dat is meer dan we normaal in zo'n periode zouden doen, maar dat heeft te maken met Corona. Normaliter gebruiken we onze auto los van woon-werkverkeer nauwelijks, reisjes in onze vrije tijd doen we eigenlijk altijd met de trein.

Goed, de Clio dus. Allereerst zijn we vanuit Rotterdam richting Twente geweest, een rit van twee uur. Dat is eerlijk gezegd een groot genoegen: de stoelen van deze auto worden vaker geprezen, dat is wat mij betreft terecht. De zithouding is fijn en je raakt niet vermoeid. In het algemeen bevalt de auto gewoon erg goed. Korte richels en oneffenheden in het wegdek, bijvoorbeeld bij een viaduct, zijn goed voelbaar, maar worden adequaat gedempt. Het onderstel is wat mij betreft stevig, sturen gaat op een prettige en strakke manier. Voor mij voelt dit aan als een volwassen auto. De versnellingsbak voelde in het begin nogal hakerig; ofwel het mechaniek is om enige reden soepeler geworden, ofwel ik ben er beter aan gewend. Schakelen is niet het allergrootste genoegen, maar het wekt verder ook geen ergernis op.

Dan de motor. Ik ben heel erg tevreden dat we de 1.2 TCe hebben aangeschaft. Rijden op buitenwegen, met wat optrekken, afremmen en weer versnellen is een genoegen, doordat de motor ook voldoende koppel heeft en er niet al te veel geschakeld hoeft te worden. Dan het verbruik, iets waarover voor deze motor nog wel wat gemopper te lezen is op diverse plaatsen. In ons geval is dat nu 5,9l/100km ofwel 1 op 17. Voor mij is dat volkomen acceptabel. Eén van de ritten naar Twente heb ik gereden op de Eco-stand in combinatie met cruisecontrol. Bij een wat meer onverwachte inhaalactie is versnellen dan echter een behoorlijke uitdaging, terwijl dat juist de reden is om deze motor gekozen te hebben. Ik denk dus dat ik in het algemeen die Eco-modus laat voor wat hij is. Dat zal misschien een iets negatief effect hebben op het verbruik, maar dat is dan wat het is.

Dan nog wat mopperpunten die eerder aan de orde geweest zijn:
- Microfoon nog niet opgepakt. Wel weet ik inmiddels dat ik mijn vriendin (met Android) prima kan verstaan als zij mij vanuit de auto belt. Ik heb een iPhone; wellicht heeft het daar wat mee te maken.
- Radio is verder niet in te stellen in combinatie met achteruit rijden: jammer dan.
- Mijn 'klacht' over de cruisecontrol blijft, misschien toch eens naar gaan vragen bij de dealer.
- Rempedaal is me niet meer opgevallen, zal dus wel opgelost zijn.

Al met al ben ik blij met onze aanschaf. Geen idee hoe deze Clio met de 0.9 motor rijdt, maar deze 1.2 is wat mij betreft een aanrader.

Bijna een jaar verder

  • 42.315 km

Het is nu mei en we hebben de Clio ongeveer een jaar in bezit. In die tijd hebben we er toch 16.000km mee gereden. Iets meer dan verwacht, maar dat komt ook door een autovakantie die we maakten in plaats van vliegen vanwege, tja, covid. Al met al heeft de auto ons gebracht wat we zochten: betrouwbaar en comfortabel vervoer voor niet al te veel geld. Het verbruik over dit jaar is gemiddeld 1:16,8: lang leve 100km/u! Ik vind dat een prima waarde. De auto is probleemloos, op één ding na, waarover zometeen meer. In ieder geval geen elektrisch malheur, het ding start altijd, niks aan de hand dus.

De auto heeft bij de dealer een beurt gekregen en daar is ook gekeken naar een klacht die zich voordeed. De auto ging subtiel stotteren en wilde niet lineair versnellen: tamelijk irritant. De diagnose van de dealer was dat dit het gevolg was van vervuiling van de kleppen en het inlaatkanaal. Als ik zo lees op internet is dit een vaker voorkomende klacht bij moderne motoren, hoewel de Renault-motoren er niet om bekend staan. Dit issue is aangepakt met een granulaat reiniging van het hele systeem. Ik moet zeggen: absoluut een wereld van verschil. De motor loopt veel soepeler, stiller, wil makkelijker versnellen en het gestotter is verdwenen. Ik ben dus erg blij met deze oplossing. Nog plezieriger is dat deze behandeling is uitgevoerd onder garantie. Prima service van de dealer!

Hiermee is de Clio weer de auto zoals 'ie ooit bedacht was, vermoed ik: gewoon een prettige, volwassen en toch ook ruime auto. Ik vind het nog steeds niet echt een vlot ding, maar dat maakt eigenlijk ook niet uit. Prima auto dus, we rijden verder.

Verkocht

  • 66.880 km

De Clio is verkocht! Aanleiding was een combinatie van een verhuizing naar het buitenland en gezinsuitbreiding, waardoor een grotere auto gewenst was.

In ruim 2,5 jaar tijd hebben we exact 40.000km gereden. Mijn conclusie is dat Renault zijn zaken prima voor elkaar heeft en dat de Clio een uitstekend product is. We hebben geen enkel probleem ervaren, de Clio is dus een betrouwbare auto. Het is ook een bruikbare auto, ruim genoeg, totdat je aan de slag gaat met kinderwagens, reiswiegen en dat soort spullen.
Enige dissonant is wellicht de granulaatreiniging van de kleppen en het inlaatkanaal, die in mei 2021 is uitgevoerd. Hoewel opgelost onder garantie en dus kostenloos, is het jammer dat het nodig was. Na deze ingreep zijn de klachten (stotteren, inhouden) niet meer voor gekomen. Daarbij moet ik bekennen dat ik normaal gesproken euro 98 ben gaan tanken.

Qua kosten komt de Clio wat mij betreft goed uit de bus: gemiddeld verbruik is 5,7liter/100km. De afschrijving over de periode en met deze gereden kilometers is met minder dan €1500,- laag te noemen.

Conclusie: de Clio is een fijne auto. Het was voor mij nog steeds een wat slome auto, maar verder rijdt het fijn. Absoluut een auto om te overwegen als je in deze klasse gaat winkelen. Ook uiterlijk kan de Renault nog goed mee, hoewel de generatie hierna toch al een paar jaar rondrijdt. Verder geen gedoe, niet te duur. Kortom, ik ben er van overtuigd dat de volgende eigenaar een fijne wagen aan deze auto zal hebben!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.