Renault Clio TCE 100 Rip Curl (2008) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio TCE 100 Rip Curl |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 30.500 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Top motortje
- 33.100 km
Tja je zal zeggen wie gaat er nu van een mondeo super de luxe naar een clio? Ik zei de gek. Mijn vrouw houd van kleine auto's vandaar de clio, en mijn twee zoons (11 en 14 jaar)kunnen nog goed zitten op de achterbank. Ik zocht ter compensatie van de 2 liter wel een pittig motortje en dat is uiteindelijk de 1.2 TCE geworden. Zuinig en snel, toch heb ik hem nog laten ZIP tunnen en daarmee het vermogen van de toch al niet misselijke 100PK naar 125PK gebracht. Wat nog leuker is dat de Newtonmeters van 145 naar 205 is gegaan. Op de clio is niets aantemerken (ik heb andere ervaringen met de Laguna), loopt 1 op 15 afhankelijk van je rechter voet. Wel hoor je de ventilatie wat piepen en bij hobbelige wegen hoor je achter wat. Lekker stuurtje en pookje, wel is het zitvlak aan de korte kant. Deze uitvoering van de Rip Curl is vrij compleet al mist deze wel mistlampen en velgen. Wel heeft deze weer een electrisch panorama schuif dak. Ik ga volgende week naar Frankrijk en ben benieuwd hoe hij het ervan af brengt. Binnenkort zal ik ook een set velgen aanschraffen.
Helemaal goed
- 36.100 km
Nog steeds helmaal tevreden zijn wij eind juli naar Frankrijk op vakantie gegaan. Dakkoffer, achterbak vol en met vier personen. Ik was erg benieuwd: "hoe zou de 1.2 turbo motor het doen in de bergen?" Nou ik kan je vertellen in een woord "fantastisch". Hij had geen enkel probleem om ons met de volle bepakking de bergen ( die in limousine behoorlijk zijn) op te brengen. Ik heb geen een keer terug hoeven te schakelen. Ik weet niet of dit aan het zip tunning ligt maar ik heb genoten van het motortje. Gemiddeld kwam ik qua benzine verbruik op 1 op 15 in de bergen en op de snelweg 1 op 14.5 met een snelheid van 135km. Zonder dakkoffer met vier personen en met een snelheid van 90 a 100km rijd ik zo 1 op 19.Ik heb tot nu toe nog geen kosten gehad aan de clio. Wel heb ik van de week lichtmetalen velgen aangeschafd voor de clio. Gewoon orgineel 15 inch met dunlop banden, die mij een stuk beter bevallen dan de continental. Een set mistlampen zijn in de bestelling en naar een orginele armsteun ben ik nog op zoek. Wel hoorde ik af en toe wat klappen onder mijn auto, er bleek een beschermplaat iets los te zitten.
Tot nu toe de kosten:
Zip Tunning €399,-
Velgen met banden €400,- ( nieuw van markplaats)
Balanceren, stadslicht en kentekenplaat verlichting en onderplaat vastzetten, rubberringetje tussen vering € 60,-
Jammer
- 45.000 km
Inmiddels heb ik de clio 9 maanden en WAS ik behoorlijk tevreden, totdat verleden maand (12-2010) de koppeling begon te slippen. Het begon snel erger te worden en ik heb hem 15-01-11 naar de Dealer gebracht. Diagnose: koppeling versleten, kosten € 1664,-. Vergoeding van Renault Nederland 20% vergoeding van de Dealer 20%.De auto is dus 2,5 jaar oud dus een halfjaar uit de fabrieksgarantie en 2,5 maand uit de dealer garantie. Na een drama met een Renault Laguna ben ik erg huiverig geworden voor de clio. Vertrouwen in Renault met zijn garantie heb ik niet meer en hoe jammer ik het ook vind zal ik de clio niet lang meer houden.
Nooit meer
- 50.000 km
Leuk een 2de paasdag vrij en we dachten laten wij is langs onze dealer rijden. Wij waren de koppeling van de clio nog niet vergeten en gingen eens op onderzoek uit. Veel auto's bekeken en ja of te duur of iets wat onze smaak niet was, dus tijd om naar huis tegaan, althans? Zij het niet dat voor de dealer een nieuwe storing zich melden "defecte acculading".
Kortom de accu werd leeggetrokken, waarschijnlijk door de dynamo.
Uiteindelijk heb ik de clio maar ingeruild, want als een auto nog geen 3 jaar oud is en ik heb binnen het jaar al een koppeling en nu een dynamo moeten vervangen, heb ik geen vertrouwen meer in deze auto. Trouwens in heel renault Nederland niet, want die laten je lekker zitten. Dus ik heb een Toyota Auris gekocht en hoop met deze Jap meer geluk te hebben, om te beginnen heb ik al een jaar garantie. Na een Laguna en deze Clio is het voor mij nooit meer Renault.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.