Renault Clio TCE 100 Collection (2010)

autoreview

Renault Clio TCE 100 Collection (2010)

Signalement

UitvoeringClio TCE 100 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf103.000 km
KM-stand laatst123.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

20,000 km in bezit: tussenstand

  • 123.000 km

Sinds begin maart dit jaar ben ik in het bezit van een Renault Clio 1.2TCE uit 2010. Hoewel deze auto op alle fronten geen échte uitblinker is, heeft het in de afgelopen ruime 3 maanden en 9000 km toch een positieve indruk gemaakt. Ik zal de gegeven ster-beoordelingen voor de diverse categoriën (Comfort, Prestaties, Betrouwbaarheid, Gebruikerskosten) hieronder nader toelichten. Let op dat mijn referentiekader een Seat Ibiza 1.9TDI uit 2002 is die ik ruim 8 jaar lang heb gereden.

COMFORT: 4 sterren. Vergeleken met mijn vorige auto is de Clio beslist wat comfortabeler. Oneffenheden op het wegdek worden beter weggewerkt en het geluidsniveau aan boord is lager vergeleken met de Ibiza. Logisch natuurlijk aangezien ik van een 1.9 pompverstuiver diesel naar een benzinegestookte 1.2TCE ben gegaan. Al met al een prima comfort mijns inziens!

PRESTATIES: 3 sterren. Tja, vergeleken met de Ibiza is er toch wel serieus wat terrein prijsgegeven op het gebied van vermogen en koppel. We spreken nu over 100 pk en een maximum koppel van circa 145 nm bij 3000 toeren, maar gezegd moet worden dat dit nog zeer acceptabele waarden zijn voor een auto met een leeggewicht van 1065 kg. De Clio vormt hiermee gelukkig geen rijdende chicane maar behoort tegelijkertijd ook zeker niet bij de snellere verkeersdeelnemers. In de ruime 3 maanden dat ik de auto nu bezit, is het verbruik veelal 1 op 18, bij zeer gunstige verkeersomstandigheden wordt soms de 1 op 20 gehaald.
De geluidsinstallatie in de Clio is ronduit slecht te noemen, beetje een koude douche komende vanaf een heel respectabele geluidsinstallatie in de 8 jaar oudere Seat.

BETROUWBAARHEID: 4 sterren. Simpelweg goed! De afgelopen 3,5 maanden heeft de auto mechanisch gezien geen krimp gegeven tijdens woonwerk-verkeer en tripjes naar verschillende bestemmingen in Nederland en Duitsland. Elektrisch gezien zijn er wel een paar mitsen en maren; zo besloot de richtingaanwijzer enige tijd geleden een eigen leven te leiden (érg riskant in het verkeer omdat het door verwarring van andere verkeersdeelnemers op gevaarlijke situaties kan uitlopen) en het elektrische raam aan de bestuurderskant heeft wat aandringen nodig om open- en dicht te gaan. Al met al een goede score qua betrouwbaarheid.

GEBRUIKERSKOSTEN: 5 sterren. Wellicht een ietwat misleidende en voorbarige score omdat de auto voor een reguliere onderhoudsbeurt nog niet bij de garage is geweest. Dan baseer ik me voorlopig maar op verzekering, wegenbelasting en brandstofkosten die op maandbasis maar een gering effect op het budget hebben.

CONCLUSIE: de Renault Clio (althans het exemplaar dat ik momenteel bezit) is een goede auto zonder dat het wereldschokkende prestaties levert. Dankzij het lage brandstofverbruik is het geen financiële ramp om met deze auto 25.000 - 35.000 km per jaar te rijden. Ik houd u op de hoogte van verdere ontwikkelingen omtrent de Clio ... !

------------------------
UPDATE 14-12-2018

Inmiddels heb ik de Clio een ruime 9 maanden en grofweg 20.000 km in bezit, zijn er winterbanden aangeschaft en is een onderhoudsbeurt bij de dealer uitgevoerd. Tijd voor een update dus! Ook nu weer geef ik een toelichting op de verschillende categoriën (Comfort, Prestaties, Betrouwbaarheid, Gebruikerskosten) en licht toe waarom de waardering voor sommige categoriën veranderd zijn.

COMFORT: blijvend op 4 sterren. Hierover weinig te klagen mijns inziens. Ook op wat hogere snelheden blijft de comfort OK en worden de trommelvliezen niet getergd met een oorverdovend lawaai. Tijdens een korte trip in de afgelopen septembermaand naar het Duitse Frankfurt am Main werd op de heuvelachtige autobahn soms de 140 km/u aangetikt, maar afgezien van het hoge toerental (3400(!) op die snelheid) bleef het motorgeluid op de achtergrond en voerde windgeruis de boventoon.

PRESTATIES: blijvend op 3 sterren. Hierbij kijk ik puur naar motorvermogen en de waardering van 3 sterren komt voor mij overeen op 'OK/voldoende'. Gevoelsmatig kom ik geen vermogen tekort maar voornamelijk op snelwegen moet inhaalacties wel een soort van gepland worden, want de krachtbron onder de motorkap is nu ook weer niet indrukwekkend. Al met al valt er heel goed mee te leven/rijden!

BETROUWBAARHEID: verhoging naar 5 sterren. Na de op hol geslagen richtingaanwijzer en haperende elektrische ruit eerder dit jaar heeft de Clio verder geen krimp gegeven. Sterker nog: het probleem met de elektrische ruit verdween enige tijd later spontaan! Al met al een uitstekende score in de afgelopen 20.000 km en wat mij betreft een verhoging naar de maximale score van 5 sterren in deze categorie waard!

GEBRUIKERSKOSTEN: 5 sterren. Een recente onderhoudsbeurt bij de dealer resulteerde in een verrassend pittige rekening van ruim 300 euro en dat terwijl er weinig bijzonderheden waren. Met mijn vorige veel oudere auto ging ik naar een dorpsgarage en ben derhalve wat vriendelijkere rekeningen gewend. Tóch handhaaf ik de maximale score voor deze categorie omdat een ruime 300 euro 'uitgesmeerd' over 20.000 km feitelijk weinig voorstelt én omdat de brandstofkosten consequent meevallen. Dit heeft niet alleen te maken met de recent wat gedaalde benzineprijzen, maar ook omdat het verbruik ook in dit koudere seizoen met ongeveer 1 op 18 méér dan acceptabel blijft. Overigens neem ik de kosten van de winterbanden niet mee in de beoordeling van de gebruikerskosten, omdat dit uitgaven waren die niet noodzakelijk zijn in NL. Ik plan later deze winter echter o.a. Noorwegen te bezoeken en voor eigen gezondheid én dat van de auto zijn winterbanden dan echt wel een must.

CONCLUSIE: algeheel beeld van deze auto blijft goed en zo langzamerhand wordt bevestigd dat het gelukkig geen kat in de zak blijkt te zijn. Voor 2019 staan een paar roadtrips gepland, o.a. dus naar Noorwegen. Hoe zal de Clio zich dan houden? U leest het waarschijnlijk over enige tijd in deze review!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.