Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Parisienne (2011)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 85 ECO Parisienne
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf52.903 km
KM-stand laatst130.470 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna weer inruilen

  • 130.000 km

Ik heb deze Renault Clio op 27 december 2013 in ontvangst genomen (+- 55.000km). Had ik eerder een review moeten schrijven??? In eerste instantie wilde ik dat na een jaar doen, maar heb dat uitgesteld tot nu.... Nu weet ik dat ik 20 januari een ander auto in ontvangst neem, dus het werd wel tijd. Ik lees zelf ook veel reviews, dus het is dan wel zo eerlijk om ook wat terug te schrijven!

Waarom een diesel?
Mijn woon-werk afstand is 85km enkele reis. Dit deed ik al bijna een jaar met het openbaar vervoer. Ondanks dat dit 3uur per dag in de trein betekende vond ik het wel prettig. Lekker ontspannen, onderweg gewoon wat dingen doen en af en toe wat frisse lucht met een overstap. Helaas dacht de NS daar anders over en veranderde de dienstregeling. 3 Uur werd 3,5 uur en lekker ontspannen werd 25x stoppen en houten bankjes (sprinter). Voor mij geen serieus reisalternatief, dus er moest een kilometervreter komen... Diesel.

Waarom deze Clio?
Ik had eerder een aantal ritjes in een 1.5 Renault Megane gemaakt en ik had ervaring met de 1.2 Skoda Fabia. Die laatste vond ik af en toe erg traag en op internet las ik veel over het toenemende verbruik bij bijvoorbeeld tegenwind. Het 1.2 trio viel daarmee af. In mijn prijsklasse blijft er dan niet veel te kiezen. Clio, Corsa, Punto... Ben ik iets vergeten? De 1.5 uit de Megane beviel goed en ook al heeft de Clio 2 kleppen en wat vermogen minder, de 1.5 beviel ook goed in de Clio. Na de proefrit was ik dan ook om.

Eerste indruk
Komende vanuit een Nissan Micra heb ik de Clio meer als een rijders auto ervaren. De zitting is voor zijn klasse goed, je zit lekker 'in' de auto. De kleur is wit en dat vind ik hem een mooie uitstraling geven. In het begin heb ik de auto nog verwent met Philips Ultra Bright (o.i.d.) dimlicht. Verder is de auto vrij standaard. Er zit wel een TomTom navigatie in en dat heb ik altijd als zeer prettig ervaren. Altijd mooier dan losse componenten in de auto!

Het eerste jaar
Eigenlijk zoeven de kilometers probleemloos onder mij door. De auto rijdt echt prettig, zuinig, maar... de dimlichten. Na een half jaar beide vervangen en een half jaar later waren ze weer aan de beurt. Met 40 euro voor een setje ging mij dat te veel kosten voor een beetje mooi licht! De 90.000km beurt ging verder op wat normaal onderhoud probleemloos.

Het tweede jaar
Zoals gezegd; de stadslichten inmiddels omgeruild voor zeer goedkope Chinese troep. Een euro of 2 voor een setje. Gewoon een E-keurmerk, maar een verschrikkelijk lelijke olielaag gloed. Ze houden het een maand of drie uit, ik vind het inmiddels wel best! Behalve het vervangen, want heel makkelijk gaat dat niet, alhoewel mijn ervaring er inmiddels ook voor zorgt dat dat redelijk soepel gaat.
Maar dan ontstaan er toch wat vertrouwensbreukjes in mijn relatie met de Clio. De verwarming begint te ratelen. Een paar weken later houdt de ruitenwisservloeistofpomp er mee op en tot slot vindt de ventilator van de kachel het ook leuk geweest. De 120.000km beurt is een duur geintje Naast gebruikelijk slijtage materiaal de verwarming en die pomp. Een duur jaartje.

En dan...
Na 2 jaar begint het toch te kriebelen. Tijdens de aankoop waren mijn enige eisen ' kilometervreter en goedkoop'. Ik heb 2 jonge kinderen die hun riem nog niet kunnen vastmaken, de Clio heeft 3 deuren... De vakanties zijn veranderd van vliegvakanties naar autovakanties, de kofferruimte is niet zo heel groot... En ondanks dat je echt wel lekker zit in een Clio, ben ik met bijna 40.000km per jaar op zoek naar een auto met iets betere stoelen en net wat meer comfort.

HET VERBRUIK
Het verbruik schreeuw ik graag van de daken, want wat blijf ik mij daar over verbazen! 1500km op 1 tank, het is gewoon mogelijk. Mijn gemiddelde is uitgekomen op 3,88 l/100km.
http://www.autoweek.nl/verbruik/13115/renault-clio-15-dci-85-eco-parisienne-2011

Auto ingeruild

  • 130.470 km

Na 2 jaar en bijna een maand de auto ingeruild. Voornaamste reden hiervoor;
- Extra deuren zijn wel handig met kleine kinderen
- De regelmaat waarmee de koplampen stuk gaan en de kosten van het onderhoud bij de 120.000 km beurt.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Arval
Renault Clio Hybrid 140 Evolution (5D/8A)
€ 412
 
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens