Renault Clio 2.0 16V RS (2010)

autoreview

Renault Clio 2.0 16V RS (2010)

Signalement

UitvoeringClio 2.0 16V RS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf24.500 km
KM-stand laatst62.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tja, en wat doe je dan...

  • 24.500 km

In 2010 besloot ik samen met mijn vrouw om een nieuwe auto aan te schaffen. Dit hadden we nog nooit gedaan en als we dat dan deden wou ik graag eentje met alles er op en eraan. De Clio GT was zon auto en we besloten deze aan te schaffen. Wat een mooie kleur, wat een opties en wat waren we er blij mee. Diep in mijn hart was ik verliefd op de Clio RS Gordini (ik had er al een schaalmodel van gekocht), maar die had een paar deuren minder en die was toch ook nog een stuk duurder. Op dat moment gewoon een stap te ver. Heel tevreden met onze auto zijn we gaan rijden en af en toe gingen we ook naar een meeting van de Clio Club. Bij de eerste meeting die we bezochten zag ik de Gordini staan en dacht toen al... Als ik ooit nog eens de kans en de mogelijkheid heb... Misschien blijft het wel bij dromen.

Totdat ik afgelopen maandag bij de dealer (8-10-2012) moest wezen voor een storing in de GT... Na dat ik een afspraak gemaakt had voor reparatie liep ik nog even de showroom in en zag ik een mooie Megane RS staan. Ik ging er even in zitten en keek in de spiegel... En toen zag ik haar... Ik sprak even met de vertegenwoordiger en dacht... Waarom nu! Toevallig heb ik op dit moment de mogelijkheid... Staat bij mijn eigen dealer... Is van een dealer geweest... (nee, geen cokedealer) Daarna ben ik naar huis gegaan en heb geprobeerd dit voorval zo snel mogelijk te vergeten. Toen mijn zoon van 16 die middag thuis kwam zei ik tegen hem dat ik verliefd was op een ander... Toen hij vreemd begon te kijken zei ik gelijk toch maar... Op een andere auto!

Moet je doen zei hij... Ik had niet anders verwacht van hem! Even later kwam mijn vrouw thuis... Wat en hoe zal ik dit eens gaan brengen dacht ik. Mijn vrouw was redelijk in shock, en zei vertelde alle argumenten om het niet te doen... Mijn verstand zei, je hebt helemaal gelijk, we gaan het niet doen. Maar mijn gevoel zei, Laantje deze mogelijkheid komt niet elke dag op je pad... Daarna heb ik onrustig geslapen.

Woensdag 10 oktober moest de GT naar de dealer voor de eerder genoemde storing. Mijn vrouw kwam me daar ophalen en ik had haar inmiddels overtuigd om toch even een proefritje te maken met mijn droom. Wat er met dat ritje door mijn hoofd ging wil je niet weten. Wat een rijsensatie. Na de proefrit waren we er nog niet uit wat we gingen doen... We hebben toen de rest van de middag overlegd en nadat mijn vrouw zei... Je mag het zelf beslissen... Mijn zegen heb je... Waarop ik zei: Als ze aan al onze voorwaarden voldoen, dan gaan we ervoor!

Om 4 uur waren we bij de dealer en om even over 5 waren we eruit! En dan moet je nog 1 week wachten tot 17-10-2012... Wat kan een week toch lang duren!

Eerste indrukken

  • 24.700 km

Tja, en dan rijd je ineens in een RS. Das toch wel even wat anders dan de GT. Afwerking is nog fraaier, en wat een lekker vermogen zit erin zeg.

Nu ik een paar dagen aan het rijden ben zijn me de volgende zaken opgevallen qua verschil met de GT.

Allereerst de toeter... Dat is bij de Gordini gelukkig weer een echte!

Passagiers... Bij de Gordini mogen er maar 2 achterin.

De GT was snel. De Gordini supersnel.

Verbruik GT 1 op 12, ik hoop dat ik de RS op 1 op 10 hou.

Wegligging GT erg goed, RS buitengewoon.

Velgen GT makkelijk in onderhoud, RS zijn erg mooi wit en dus ook erg snel vies.

Dashboard zonder de ingebouwde navigatie vind ik mooier en ingebouwd systeem verouderd sneller qua interface. Je kan hem ook niet gemakkelijk uitzetten in de GT zonder daarbij ook de radio uit te zetten.

Er zitten geen parkeersensoren op de RS, dat went vanzelf wel weer...

Panoramisch dak was qua licht in de GT prettig, maar met open rijden vond ik het niet top.

De kleur van de GT was identiek, die blijf ik geweldig mooi vinden.

Het uiterlijk van de RS is aan alle kanten anders van de GT, nog sportiever.

Ook heb ik een paar deuren minder, de kinderen gaan toch al heel vaak niet mee. Met schoonmaken is het makkelijker!

Bij de RS heb je een sportmonitor, waar je diverse zaken kunt uitlezen.

De 2 jaar extra garantie die ik bij de GT had heb ik ook bij de RS. Dus tot en met november 2014 zit dat wel snor.

Onderhoud tot nu toe.

  • 43.500 km

Bij 30000 km is de gehele stuurkolom vervangen onder garantie. Zat een vreemd knikje in.

Bij 35755 zijn er opnames geweest voor Autoweek op de rollenbank. de geïnteresseerden hier het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=_qcvL7V5PFU

Bij 38500 zijn alle 4 de banden vervangen.

Bij 39000 was er een remvoering van het remblok losgelaten. Dit is keurig opgelost door de dealer.

Al met al ben ik blij dat ik de extra garantie van 2 jaar er bij gekocht heb. Stuurkolom had een duur geintje geweest anders.

Hulde overigens voor de dealer die steeds alles keurig oplost!
http://www.fransstokman.nl/

Deze week (16-06-2014) de Gordini voor een onderhoudsbeurt gebracht. Buiten de gewone dingen om wordt aankomende week de linkerhandgreep vernieuwd. Drukknopje weigert af en toe. Ook zijn de roestige boutjes bij de tankdop even ontroest en zwart gespoten. Volgende week wordt nog even goed gekeken naar een geluidje ter hoogte van de distributiesnaar. Een en ander valt overigens nog steeds onder de garantie. Voorlopig kan ik daarna er weer even tegen aan met de Gordini.

26-6-2014
Multisnaar onder garantie vervangen. Deze was licht beschadigd. Dat tikkertje wat ik hoorde bij stationair draaien en niet te veel aandacht aan had besteed was dus toch niet helemaal goed.

Beter opletten dus Laantje...

Still going strong.

  • 62.500 km

Buiten 2 nieuwe voorbanden die ik heb aangeschaft omdat er een nagel in een van de banden zat. Geniet ik nog elke dag van dit bommetje. Eind dit jaar is hij toe aan de distributiesnaar, maar buiten het "normale" onderhoudt zijn er niet echt gekke dingen te vermelden. Blijft een heerlijke RS die het fantastisch vind om hoog in de toeren door te gieren!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Arval
Renault Clio Hybrid 140 Evolution (5D/8A)
€ 412
 
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens