Renault Clio Sport 2.0 16V (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio Sport 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 142.500 km |
Een echte pretmachine
- 142.500 km
Sinds september ben ik in het bezit van een Renault Clio RS uit 2007. Het betreft de versie zonder het cup-onderstel.
Wat een toffe auto is dit zeg. Voorheen een Mini Cooper S uit 2002 gehad, maar dit is toch meer auto en verrassend genoeg ook meer plezier. Ondanks dat ik geen cup-onderstel heb, is deze auto ontzettend snel in de bochten. Met een goed stel banden kun je heel veel auto's er uit rijden in de bochten.
Op het rechte stuk is dit de auto waar je nieth erg veel van moet verwachten. Een Golf GTI bijhouden op de snelweg is toch wel moeilijk. In de werkelijkheid blijkt ook vaak dat de Clio over 170 tot 180 pk's beschikt op de wielen. Ondanks dat kun je het een aantal auto's moeilijk maken, maar als je een auto zoekt voor op het rechte stuk te knallen, ga dan zoeken voor iets anders.
Des te leuker het wordt als je de bochten op gaat zoeken. De auto laat zich extreem makkelijk door de bochten gaan en heeft geen last van torque steering en heb ook nog weinig onderstuur gemerkt. De auto blijft grip houden. Ik zou de Clio dan ook meer omschrijven als een circuit-auto.
Wat betreft ruimte is de auto erg goed. Er kunnen makkelijk 4 personen in de auto en er is genoeg beenruimte. Vrienden van mij die een lengte hebben van 2m passen makkelijk in de auto. In vergelijk met een Seat Ibiza (2010) is de Clio een ruimtewonder.
Bij aanschaf van de auto deed de airco het niet (kapotte aircopomp). Dit komt wel eens vaker voor bij dit model Clio, dus let hier op. Er is een nieuwe pomp met drukschakelaar in gekomen en nu werkt het perfect. De betrouwbaarheid van deze motor is wel goed. Geen gekke dingen gehad.
Verder had de auto groot onderhoud nodig. Dit is allemaal gedaan en de auto loopt goed op het moment. Het verbruik zit gemiddeld op 1:10,2. Veel zuiniger krijg ik de auto niet, maar ik rijd ook voornamelijk korte stukken.
Een cruiser op de snelweg is de Clio ook niet. Hij is niet oncomfortabel, maar je voelt wel degelijk alles in het wegdek. Daarbij komt dat de auto tussen 110-130 km/h een resonantie (lees: brom) heeft in de auto en dit gaat behoorlijk vervelen op lange stukken.
De stereo-installatie is niet slecht in de auto, maar ook niet super (mis wat bas). De stoelen zitten erg lekker en het stuur ligt ook super in je handen. De versnellingsbak schakelt soepel en snel en mede door de korte versnellingsbakverhoudingen kun je al 50 in de 6e versnelling rijden.
Door de milieu-eisen is de auto geknepen tijdens de eerste 3 a 4 minuten (vanwege de uitstoot). Deze minuten rijdt de auto waardeloos en stottert de auto ook flink. Nadat de motor een beetje warmer is geworden loopt de auto weer erg fijn.
Kortom: een erg leuk circuit autootje waar je je adrenaline flink door kunt laten stijgen. Zoek de bochten op, want de auto lijkt geen limiet te hebben. Maak je veel kilometers? Koop deze auto dan niet.
Als autoliefhebber ben ik stiekem toch weer wat rond aan kijken voor mogelijk een andere auto, maar ik ben in de tussentijd toch wel een fan geworden van Renault Sport.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.