Renault Clio RSi (1994) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio RSi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 125.100 km |
KM-stand laatst | 144.000 km |
Bommetje!
- 126.900 km
Na twee maal een auto aan te hebben geschaft waar ik helaas erg kort van heb kunnen genieten, heb ik sinds kort een Renault Clio RSi uit 1994 aangeschaft.
Mijn keuze voor deze auto is misschien vreemd, ik ben namelijk een echte Volvo 850 fan, ik heb ongeveer een half jaar in zo'n zuipschuit mogen rijden. Dit was een waar genot maar door technische gebreken en een opknapkostenplaatje van tegen de €3000,- heb ik toen besloten om voor iets kleins te gaan. Ik heb eerst nog een maandje in een Ford Fiesta gereden maar het motorblok van deze auto liep vast door het nalaten van goed en zorgvuldig onderhoud van de vorige eigenaar(en). Vervolgens twee maanden geen auto gehad.
Maar, het bloed gaat waar het niet gaan kan.........Toen ik vervolgens via een collega aan een Clio RSi voor weinig kon komen heb ik deze auto gekocht en het bevalt me tot op heden prima.
De auto is erg snel, wat ook logisch is met 110pk op 946kg, de gemiddelde leasebak trek je er met gemak uit. De auto is ook nog eens verlaagd waardoor hij snaarstrak stuurt en enorm strak op de weg ligt. Door het anonieme uiterlijk, d.w.z. geen schreeuwerige spoilers of dikke uitlaat, valt de snelheid niet van de buitenkant op. Het is een zogenaamde wolf in schaapskleren!
Al met al ben ik zeer tevreden over de rij-eigenschappen. Waar ik minder tevreden over ben is uiteraard het brandstofverbruik, maar dit is ook logisch als je altijd sportief met de auto rijdt. Daarnaast heeft de auto vaak de neiging om uit de tweede versnelling te schieten, dit zou kunnen komen door een versleten motorsteun maar het handje op de pook in de tweede versnelling doet ook wonderen. Al is dat in een bocht minder prettig.
Waar bij dit type auto wel op gelet moet worden is het oliepijl en het koelwaterpijl. Dit zijn dingetjes die nog al eens misgaan bij deze auto's. Echter, als je wat hebt met de auto is er op de sloop genoeg te vinden omdat bijna alles aan de auto wel op andere renaults of zelfs volvo modellen ( 440, 460 & 480 ) te vinden is.
M.v.g een tevreden Renault rijder!
Nog steeds tevreden
- 133.900 km
Hierbij een update over de RSi.
De auto bevalt me nog steeds erg goed, ik heb inmiddels originele renault schoepenvelgen onder de auto gezet. Hierdoor is de trilling in het stuur weg en ook ligt de auto nog strakker op de weg.
PROBLEMEN tot nu toe:
Eigenlijk nog steeds geen problemen, buiten een aanlopend rechterachterwiel tegen de kunststof beschermkap in de wielkast. Dit heb ik opgelost door eenvoudig de kap weg te halen.
Verder klopt de uitlaat tegen het hitteschild aan bij de achteras. Hierdoor heb ik in iedere linkerbocht een bonkend geluid wat heel iritant is.
Tot zover de update!
APK
- 139.000 km
Gelukkig, de Clio is weer goedgekeurd voor de APK. Hiervoor moest er wel een handremkabel vervangen worden maar verder kwam ie er fluitend door!
Tijdens de APK gelijk de olie en het oliefilter vervangen, en ook de koelvloeistof weer tot een gezond niveau ververst. Verder volgde kort na de APK ook nog het wiellager rechtsvoor, dit was bij de APK nog niet opgevallen echter een korte tijd daarna begon de auto flink te zoemen en hoe harder ik reed hoe harder het geluid werd. Het enige wat nu nog ( steeds ) moet gebeuren is het netjes maken van de wielkasten achter zodat de auto weer helemaal tip-top in orde is.
Tot zover de update!
Domme pech!
- 144.000 km
Het is alweer een tijd geleden dat er een update is geweest in deze review.
Ik zal het kort houden.
Kort nadat de auto vorig jaar APK gekeurd was heb ik de wielkasten laten bijwerken. Nieuwe stukken er in gelast en professioneel laten spuiten. Een TOP resultaat! Maar geloof het of niet, anderhalve week later knapt de distributieriem........
Uiteraard te wijten aan onoplettendheid mijnerzijds. De interval was met ruim 20.000km overschreden en dat was iets teveel van het goede. Ik heb kort daarna een donor clio met goede motor gekocht. Echter, ik vond het een te grote rompslomp en ik durfde het me niet op de hals te halen om de grijze clio zelf op te knappen. Ik heb dus beide clio's verkocht en wederom een Volvo 850 2.5 20V GLT gekocht uit 1994.
Deze auto rijdt ik nu reeds vanaf 4 september 2010 en het bevalt me weer enorm goed. Al moet ik zeggen dat de Clio, in de beperkte tijd dat ik ervan heb mogen genieten, een geweldige auto is geweest!
Voor eenieder die een stoere, snelle, sportieve en relatief voordelige auto wil rijden raadt ik dan ook een Clio RSi aan!
( de review van de Volvo is ook op autoweek te vinden, km-stand is nu 191.000km )
CLIO BEDANKT VOOR DE LEUKE TIJD!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
