Renault Clio RS (2018)

autoreview

Renault Clio RS (2018)

Signalement

UitvoeringClio RS
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst78.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe Clio RS

Na mijn vertrouwde rode monster ingeleverd te hebben, heb ik vandaag mijn nieuwe Clio RS opgehaald.
Deze keer in Jaune Sirius zodat ik wel in de gaten heb dat ik een nieuwe heb.

Er zijn kleine wijzigingen met betrekking tot de vorige:
- de spiegels klappen nu automatisch in
- Led verlichting (in de vorige had ik Xenon laten monteren)
- de 'vlag' lampen in de bumper

Ik heb ook nog een paar opties genomen die ik op de vorige niet had:
- Bose Sound System
- RS Monitor
- Parkeer sensoren en camera

Net als mijn vorige wederom het Cup Chassis omdat het zo lekker rijdt.

De eerste paar kilometers laten zien dat de uitlaat ietsje luider is (prettig).

Door het Bose systeem is de achterbak wel fors kleiner.
Er is een bak gemaakt met een afdekplaat. Ziet er netjes uit maar het kost ruimte.
Het losse reservewiel dat ik altijd bij me heb past er eigenlijk net niet in. Door de achterbank neer te klappen, het wiel erin te persen en de bank met wat extra kracht terug te klappen gaat de achterklep weer dicht.

De komende dagen gaan we het nu gele monster aan de tand voelen. Zoals jullie weten van nr.1 doe ik niet aan rustig inrijden. De kilometer stand en het onderhoud van nr. 1 hebben laten zien dat het kan met moderne auto's.
Warm laten worden voordat je auto aan de tand voelt is belangrijker.

Wat is er anders ?
- Inderdaad een beter uitlaat geluid
-Schakelen met de flippers gaat in elke stand veel sneller
- Bij inhalen schakelt de auto ook sneller
Renault heeft dus duidelijk de software van de EDC bak aangepast, en niet alleen bij de Trophy. Iets dergelijks was mij al beloofd door de een marketing man van Renault tijdens de dag op Spa, niet alleen de Trophy zou verbeterd zijn zei hij
- de wangen van de stoelen en achterzijde zijn nu van (kunst ?) leer
- de auto heeft een start/stop systeem
- de versnellingspook is mooier en beter afgewerkt
- het stuur is iets anders bekleed (stroever leer)

Morgen ga ik verder met rijden en testen en volgt een update.

UPDATE

Inmiddels alweer twee dagen verder.

De RS is nu ook uitgerust met ventieldopjes met RS logo (een beetje overdreven maar wel leuk).
Op de terugweg van de garage een paar hobbelige polderwegen meegepikt. De RS is dan echt fun. Flink aanremmen, insturen en gas erop. Bij aanremmen leuke plofjes uit de uitlaat bij terugschakelen. Ondanks alle hobbels en kuilen (en het was echt slecht wegdek) kleeft de RS aan de weg. Renault heeft het Cup Chassis echt goed voor elkaar. Op normale verkeersdrempels gaat het namelijk ook goed, eigenlijk beter dan met de Scenic van mijn vrouw, die veert nog zo door.

's Avonds de Launch Control getest. Nog steeds doodeng, eigenlijk alleen iets voor afgesloten een weg.

Gisteren een rondje Autobahn. Het was erg druk en warm maar gelukkig toch nog een paar stukjes relatief rustig en onbeperkt. We hebben 236 km/h gehaald en ik denk met een wat langere run en iets lagere temperatuur (nu 38°C) er nog iets meer uit te kunnen halen.
Wat echt blijft is het vertrouwen dat de auto je geeft. Boven de 200 km/h blijft alles stevig aanvoelen en hou je nog steeds contact met de wielen. Geen moment het idee dat carrosserie en wielen min of meer ontkoppeld zijn zoals het gevoel dat ik bij een standaard auto krijg.

De remmen doen hun werk uitstekend en dat is gewoon prettig. Ook nu op de Autobahn weer medelanders die me 105 naar links gaan. Als je dan op de remmen kan vertrouwen is dat wel fijn. Je komt toch met een flinke gang aanstormen.

Ook nu doe ik weer niet aan rustig inrijden en gezien mijn ervaringen met RS nr1 is dat ook niet echt nodig. Wel eest alles lekker op laten warmen maar daarna an je gewoon je gang gaan.
Dat opwarmen kan je goed in de gaten houden met de RS monitor, een optie die ik hiervoor niet had.
De RS monitor is leuk maar het blijft wel een gimmick. Echt nodig heb je hem niet. Allerlei data tevoorschijn toveren is leuk maar in het dagelijks gebruik heb je dat niet echt nodig. Denk dat het tijdens een trackday wel grappig is.

Vandaag is de RS ook als boodschappenwagen ingewijd: 4 volwassenen en flinke kluit boodschappen. Je merkt het wel dat de boel afgeladen is maar de wegligging blijft goed.
Ik kijk uit naar de volgende vakantie met de RS. Koffers achterin en gaan.

Het Bose systeem moet ik nog verkennen. Het is erg bassig in de basis stand, zeker als ik vergelijk met mijn eerdere Focals, die zijn toch zuiverder. Alleen werkt Bose meteen wel uit de doos. De Focal 6.1 is eigenlijk niet prettig in te regelen qua bas versterker. De Focal luidsprekers zelf zijn wel goed.
De deuren zijn wel beter ontdreund in deze RS. Dat is duidelijk hoorbaar beter voor het geluid.

Start/Stop is even wennen maar werkt wel goed. Als je de rem loslaat start de auto direct.

De parkeer sensoren en camera doen hun werk. Met 1 druk op de knop staan alle piepjes uit. Dat is prettig want we hebben en soort parkeerstraat tussen onze huizen en die is krap. Alles begint dan tegelijk te piepen. Geluid uit en kijken naar de icoontjes, camera en spiegels. Gaat prima.
Op een standaard parkeerplaats verraden de piepjes lekker de paaltjes die je nog niet gezien hebt of een andere auto die plots achter je staat.
Goed over nagedacht die 'uit' knop.

Tot slot de LED verlichting. Wat een opbrengst, zelfs beduidend meer als de Xenon die ik had.
De 'Finish' vlag lampen hebben allerlei functies: bochtlicht, stadslicht, mistlicht en extra groot licht. Het lijkt wel een lichtorgel.
Sluit je de auto af dan gaan deze lampen ook nog even aan, daarna de dag rijverlichting. Niemand zal dus twijfelen aan welke auto op slot gaat (alsof geel al niet genoeg opvalt).

Over geel gesproken, de RS stond op een parkeerplaats vrij en vol in de zon en was echt heel mooi. Helaas stopte er een lelijk oud autootje naast zodat ik net te laat was voor de foto.
Jaune Sirius valt op maar is ook heel mooi. Al verschillende positieve reacties van buren en vrienden.

Eerste 3000km

  • 3.100 km

DE eerste 3000 km zitten er alweer op.

Wat valt er verder te melden ? Eigenlijk niets bijzonders.
De RS rijdt perfect en vertrouwd. Het comfort over verkeersdrempels is eigenlijk beter in de RS dan in de Scenic van mijn vrouw.

Een aantal punten zijn verbeterd:
-geluid uitlaat
-snelheid EDC bak
-afwerking interieur

Een hele verbetering is de Hands-Free. Die is veel duidelijker en mensen verstaan mij heel veel beter. Heel prettig want dat was af en toe heel slecht in de oude RS.

Of ik de DAB+ radio een vooruitgang vind weet ik niet. Er zijn aardig wat stukken in de randstad waar het geluid even wegvalt. Dan heb ik liever een kraak of wat meer gekraak dan helemaal niets.
Ik heb sowieso 6 tot 7 stukken op 95km waar het even stil wordt.

Bose is en blijft veel bas. Ik heb de instellingen al minder bas gegeven maar Bose = USA = Bas. Misschien komen er toch weer Focals in.
De boel kan wel wat harder dan de Focal 6.1 set en dat is prettig bij open raam.

Start/Stop is wennen maar werkt verder goed. Je kan ook even de rem loslaten en dan start de auto weer. Trap je dan weer op de rem dan is Start/Stop niet meer actief. Daarnaast is er een een echte UIT knop. Ik laat het systeem voorlopig in werking. Eerdaags zijn de vakanties afgelopen en nemen de files weer toe. Kijken hoe het dan bevalt.

De afgelopen week heb ik gemiddeld 6.4-6.5/100 gereden. Ondanks wat korte ritjes en op de langere ritten af en toe stiekem wat te hard op de laatste kilometers. Het verbruik is naar mijn gevoel ietsje lager.

Nog iedere dag plezier van de camera en de 'geluid uit' knop bij de piepjes. Optie is zijn geld waard.

Minpuntje is de verwarming. Die gaat iedere keer automatisch naar Airco bij starten. Ik ben geen airco man en zou graag zien dat de verwarming blijft staan in de stand die deze had bij uitzetten. Bij de vorige was dat ook gewoon zo.

Sportmonitor:
Je ziet van alles maar het meest blijft mij bij dat je meestal maar 10% van het vermogen gebruikt als je rustig over de snelweg toert. Blijjf je onder de 20pk, zijn er 180pk's en voldoende Nm's over om te accelereren.

Als extra heb ik nog een haaienvin antenne besteld. Die komt er over een week op. Staat het nog mooier.
Dan ook meteen de Europa kaart in de navigatie. Die was ik mooi vergeten te bestellen. De Benelux versie loopt fors achter. De gewijzigde situatie A9/A4 is nog steeds niet verwerkt.

Verder nog wensen ?
Ja 1, die blijft en dat is een trekhaak.
Dus als er iemand is die een trekhaak kan monteren en gekeurd krijgt op een RS dan hou ik mij aanbevolen.

Over drie weekjes een track day. Ik hou jullie op de hoogte.

8800km

  • 8.800 km

De kop is eraf en er staat ruim 8800 km op de teller.

De eerste trackday van Renault Sport in Le Mans hebben de RS en ik ook weer overleefd.
De eerste lange rit (±740km enkele reis) met de nieuwe RS en niets tegengevallen.Daar waar geen radars staan 160 op de cruise control op de tolwegen en dan snel je gewoonweg comfortabel naar je reisdoel.
Komt er iemand onverwacht naar links dan heb je de goede remmen nog. Niets aan de hand.
Op een dergelijke rit lijkt het wel een Grand Tourer, gewoon lekker sturen en niet gebroken uitstappen.

Op het circuit is de RS natuurlijk een leuk apparaat. In vergelijking met de vorige gaat het schakelen harder en bruter en ook de uitlaat laat zich meer horen. Net even meer beleving.
De remmen blijven perfect hun werk doen, geen last van fading.
Geen rammeltjes tijdens en na de trackday, ook deze RS zit dus weer goed in elkaar geschroefd.
Ik heb de ronde tijden met de RS Monitor opgenomen en ga eerdaags met Renault Replay aan de slag. Alle data zou te zien moeten zijn.
Met de vertrouwde Dunlop SportMax RT2 geen overmatige sluitage, de banden zien er nog heel netjes uit ondanks hun gepiep in de bochten. Steeds grip, prima.

Inmiddels zit er een haaienvin ipv de standaard antenne op de auto. Ik heb de indruk dat de digitale radio minder vaak wegvalt.

Op de terugweg Parijs aangedaan en de navigatie heeft ons in 1 keer gebracht waar we moesten zijn. Die werkt dus goed. Filemeldingen, alles werkt gewoon.
Na een rondje Place de la Concorde, de ultieme doop: een rondje Arc de Triomphe, dus ook die hebben we 2 keer gerond. Verder over de Champs Elysees richting Peripherique. Op de Champs Elysees lijkt het wel 100 als je 50 gaat, maar wel leuk om in een RS te doen. De kasseien zijn er en je hoort ze maar je stuitert niet je stoel uit. Bravo voor de vering van de RS.

Dan nog het verbruik, de afgelopen 8800km 7.2/100, inclusief Autobahn, Belgie ritjes voor het werk, trackday en snel heen en weer naar Le Mans.
Doordeweeks saai 100-130 maar toch niet slecht.

Ik hoop de komende tijd toch iets minder te rijden want anders gaat het wel hard met de kilometers.

Veel meer dan enthousiast blijven over de RS kan ik niet. ook nr 2 stelt niet teleur.

De teller gaat snel 16500km

  • 16.500 km

We zijn weer twee maanden en 8000km verder.
Ik kan eerdaags de afspraak voor de eerste beurt maken want over een dikke maand tikken we 20000km aan.

Er valt weinig negatiefs te melden over de afgelopen 16500km.

Het verbruik staat op 6.4l/100km, inclusief ook snellere ritten. Dat is toch beter dan de vorige versie. Ik weet niet of het start/stop systeem daar verantwoordelijk voor is maar het werkt uitstekend.
Motor gaat uit en slaat snel weer aan bij rem loslaten. Wil je geen start/stop en de motor slaat uit, rem lichtjes op laten komen en de motor draait weer. Ik laat het systeem dus aan staan.
In Sport werkt start/stop overigens niet dus als je de RS eens uitlaat op een vrijdagmiddag dan kan je nog steeds de meeste auto's bij het stoplicht verslaan.

Verlichting is top. LED is nog een tikkie helderder dan Xenon.
De lichtshow bij uitstappen en slot springen is natuurlijk geinig op een parkeerplaats met publiek.

DAB+ radio valt af en toe weg, iets wat ik meer lees bij DAB+. Het is geen typische Renault kwaal maar een DAB+ kwaal. Bij analoog heb je meer gekraak en ruis maar digitaal is (natuurlijk) aan/uit. Lijdzaam afwachten is het devies. Verder bevalt Bose goed. Het is niet zo helder als Focal maar het geheel is wel goed op elkaar afgestemd.
Hands-free geluid zoals eerder gemeld stukken beter. Mensen hebben vaak niet in de gaten dat ik in de auto zit.

Comfort is gewoon goed. Ik vind de auto niet veel harder geveerd dan de Punto. Renault heeft in de folders een hydraulische eindstop in de schokbrekers staan. Die werken dus echt.

Schakelen gaat nog steeds mooi snel en beter dan de vorige versie. Mis schakelingen kom je eigenlijk iet tegen en ook als je in normale stand ineens flink gas geeft pakt de versnellingsbak dat goed op.
Geluid ook beter maar niet te nadrukkelijk aanwezig, het zou zelfs wat meer mogen. Toch opzoek naar aftermarket Akrapovic ?

De achteruitrij camera en alle piepjes heb ik nooit gemist maar nu ik ze eenmaal heb, heel makkelijk (en geluid uit te zetten).

Het enige wat ik niet prettig vind is de automatische airco.
Ik heb eigenlijk de airco altijd uit staan maar als je start gaat die vanzelf weer aan. Iedere keer uitzetten dus maar maar wel irritant. Misschien dat er wat aan gedaan kan worden bij de service beurt.

Al met al blijft de RS een leuke en speciale auto. Afgelopen vrijdag weer snelle Audi's en Volvo's dwars gezeten door gelijk met ze op te trekken. Wederom ego's gebroken met een klein karretje.

Als het kan, koop er één.

72000 km

  • 72.000 km

Inmiddels is beurt 3 ook alweer gepasseerd zonder noemenswaardige zaken. De Clio is gewoonweg een goed in elkaar gezet apparaat, zelfs in de snelle versie.

Afgelopen zomer zijn we met z'n tweeën met de Clio RS gaan kamperen. We kamperen luxe dus tafel, stoelen, koelbox, dikke slaapmatten, grote opblaasbare tent en natuurlijk mijn reserve wiel, allemaal in de RS.
Behoorlijk afgeladen en niet veel vering meer over op weg. Op de snelweg hield alles zich prima en na 850km met stop in een kleine 8 uur op plaats van bestemming.
Ondanks het meegezeulde gewicht ging de nog acceleratie prima en bleef de remmelarij op orde, handig bij alle franse flitskasten.
Op de binnen wegen wel wat rekening houden met het extra gewicht maar bochtenwerk bleef prima.
Na 3 weken touren langs de Loire en 30 wijnflessen nog overal tussen weten te stoppen de thuisreis gemaakt. Geen onvertogen woord over de RS. Stoelen prima, comfort prima, hij kan zo door voor een echte Grand Tourer.

In de zomer ligt het verbruik onder de 6.3/100km als je netjes de max snelheid aanhoudt (niet zo moeilijk in NL met de vele camera's).
Nu in de winter zo rond de 6.4/100km.

Na ±68000km nieuwe voorbanden gemonteerd. Nog in dubio gestaan om de Michelin Pilot Sports te nemen maar de af fabriek gemonteerde Dunlops bevallen me te goed. Ze geven ook iets minder geluid, iets beter op naten iets betere brandstofeigenschappen. Aangezien ik verder toch niet een circuitrijder ben maar meer kilometers op de snelweg maakt het zo maar gelaten.

Heb ik dan echt geen klachten, jawel hoor. 3 stuks:
-geen trekhaak mogelijk
-de airco gaat steeds aan na starten, ook als die daarvoor uit stond
-de R-LINK loopt zo af en toe vast met de verbinding met de telefoon. Ik geef de schuld aan de Apple van mijn werk.

Inmiddels ben ik wel overgestapt op een lease wagen van de baas. Die komt eind februari/begin maart dus het aantal kilometers op de RS zal niet meer zo hard gaan vanaf dan. Ik heb de overstap nu gemaakt omdat ik dan nog een heleboel jaren van de RS kan genieten in de weekeinden en op vakantie.
Gezien de prijzen zal de volgende RS nog weer een stap duurder zijn. Met mijn kilometers betekent dat over 2 jaar weer een nieuwe en dat zal wel niet meer kunnen qua prijs, als ze dan nog gemaakt mogen worden.
De vee kilometers vragen ook hun tol aan kleine ongemakken. Afgelopen maand 2 stenen op het raam met een diep gat tot gevolg dus dat wordt een nieuw raam. Ook de steenslag gaat niet helpen.
Daarom besloten over te stappen en doordeweeks in een niet-bijtellen-leasebak (een slagschip van een BMW 5) te gaan rijden om dan als het echt voor de lol is de RS te pakken.

Clio RS wordt Weekend Auto

  • 78.500 km

Gisteren is de door-de-weekse lease auto opgehaald.
Ik wil graag nog een aantal jaren in de Clio RS blijven rijden en met de kilometers die ik nu maak (55000 per jaar) is het over 2 of 3 jaar weer tijd voor een nieuwe.
Ik ben bang dat ze dan niet meer gemaakt worden of zo duur zijn geworden dat ze eigenlijk niet meer te betalen zijn.
De RS gaat nu voor alle prive ritten gebruikt worden, naast een Scenic en een Twingo.

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.