Renault Clio RN 1.2 (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clio RN 1.2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na een half jaar Suzuki Alto (1986) gereden te hebben, ging ik op zoek naar iets anders. Testritten gemaakt met verschillende typen auto, Suzuki Swift, Peugeot 106 en de Clio.
Mijn bordeaux rode Renault uit 1995 viel op door zijn toch best aparte kleur voor dit model auto uit die tijd (dacht ik) en deze auto had niet zoals veel van die auto’s uit die tijd van die foeilijke mat grijze bumpers.
Deze 1.2 was in eerste instantie niet echt vlot. Het zal nooit een raceauto worden, maar na verloop van tijd werd ’ie toch wel iets feller. En dat zonder dat ie meer brandstof ging verbruiken.
Blij werd ik ook van de elektrische ramen, automatische deurvergr. met AB en het voor zijn leeftijd nog mooie interieur.
Waar ik minder blij van werd was de lekkage bij de binnenspiegel in de eerste week, het uitvallen van de elektrische ramen en de lege batterij van de deurvergrendeling.
Dit is echter netjes onder garantie (1 jaar) opgelost.
Ook de wegligging vind ik soms matig. Vooral bij slecht weer, maar dat komt door het niet al te hoge gewicht van de auto denk ik.
Toen ik de Clio naar de garage bracht voor zijn onderhoudsbeurt en APK was ik al ver over de kilometerstand gereden waarbij deze auto eigenlijk naar de garage moest. De tijd vliegt tenslotte wanneer je het naar je zin hebt in je auto. Dit heeft de auto weinig goeds gedaan, waardoor hij, zonder dat ik het door had toch aardig wat nieuwe onderdelen nodig. incl. garantie was ik in het eerste jaar €800,- lichter.
Verder rijdt ie nu weer als een zonnetje en heeft ie mij al met bagage en passagiers naar Duitsland en België gebracht. En wordt ie graag gebruikt bij verhuizingen en andere ritten waarbij de nodige bagage vervoerd wordt.
31-03-2008
Vandaag is de laatste dat dat de Clio in mijn bezit is. De auto moest vorige week naar de garage, en daar kwam aan het licht dat de auto aardig wat nieuwe onderdelen nodig had. Wel allemaal onderdelen die altijd bij auto’s vervangen moeten worden. Maar had niet meer zo’n zin om meer dan 1000euro in een auto van bijna 13 jaar oud te steken. En dan was het maar afwachten of er aan het eind van het jaar nog een aantal onderdelen vervangen moesten worden.
Nu moesten in ieder geval de volgende dingen vervangen worden:
-accu
-banden
-distributieriem
-waterpomp
-stuurashoezen
-wiellagers
-deel van de uitlaat
Ook was er een probleem ontdenkt met een brandstofsysteem. Kortom, het is leuk geweest zo. Met een beetje pijn in het hart, zal hij morgen zijn functie moeten omruilen met een VW Lupo 1.4 uit 2001.
Ondanks alles was het een fijne auto, en zal ik vaak terugdenken aan de momenten dat ie het deed als de buren met een nieuwe auto’s bij vorst problemen kregen met hun accu.
Clio, Tot Ziens!!
PROBLEMEN
- lekkage binnenspiegel
- defecte raambediening
- onderdelen bij APK die vervangen moesten worden waarvan ik ze niet allemaal bij naam ken, maar die essentieel schijnen te zijn bij gebruik van een auto.
- momenteel start ie wat slechter en is de stuurbekrachtigingspomp erg aanwezig. Bij iedere stuurbeweging maakt ie zoveel geluid dat het in de auto te horen is.
- verder bevalt ie prima en hoop ik dat ie nog een tijdje mee gaat!!
08-05-2007
De auto is bij de garage voor een beurt. Moet gebeuren om de zoveel kilometer, want deze autootjes houden niet van veel kilometers en weinig controle, dus ik braaf de auto weggebracht met het idee dat er toch weinig aan de hand was. Jammer dan! Ondanks dat ik wist dat de uitlaat lek is, waren er nog wat meer probleempjes.
- lekke uitlaat
- voorveer afgebroken
- koelvloeistof vat lek
- slechte motorsteun
En natuurlijk het standaard onderhoud. Maar de clio begint toch aardig met geld te smijten. Vind ie leuk waarschijnlijk, ik iets minder. Hopelijk nu een tijdje geen kosten (ondanks dat ie natuurlijk al wat ouder begint te worden) anders komt het einde toch een beetje in zicht.
In augustus APK, en daarna zien we wel verder. Hij rijdt overigens super, daarom viel het zo tegen.
03-08-2007
Auto is twee dagen geleden gekeurd, en zowaar zonder problemen. Er was deze keer dus niets aan de hand en mag die (als alles goed gaat) nog een jaartje blijven.
15-11-2007
Weer drie maanden verder, en hij doet t nog steeds goed. Na het vervangen van het koelvloeistofvat geen warmteproblemen gehad. Het spatbord linksvoor begint wel wat bobbelige lak te vertonen, dus dat is iets om in de gaten te houden. Verder kunnen de kachel en de radio niet tegelijk meer aan. Iets met een zekering of? Of de accu begint slecht te worden, maar verder doet alles het goed, en start ie ook nog goed, dus weet niet of dat het probleem kan zijn. Snel maar even een bezoekje aan de garage brengen. Als er niet meer problemen komen, mag de clio in 2008 ook nog blijven, anders kan het clio tijdperk misschien wel vroegtijdig eindigen. Maar dat is nooit te voorspellen bij een auto van bijna 13 jaar oud denk ik!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
