Renault Clio Estate TCE 100 Collection (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio Estate TCE 100 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
De eerste weken
- 117.000 km
Mijn vorige auto, een Citroën C5 Break 2.2HDi automaat, bleek toch wel erg veel problemen te geven. Vacuümstoringen, af en toe wat niet goed werkende electronica, een flinke stapel kleine leeftijdsgerelateerde irritaties en als klap op de vuurpijl ging de automaat lastig zijn.
Tijd dus om hem, ondanks dat ik hem nog geen jaar had, te gaan vervangen.
Vanwege de wens om wat jonger en goedkoper te rijden, maar wel wat vooruit te gaan op betrouwbaarheid, is de keuze uiteindelijk gevallen op een Renault Clio Estate (type 3, na de facelift) uit 2011. Met de TCe100 benzinemotor.
De auto is aangeschaft met 6 maanden garantie, en bij aflevering heeft ie naast een grote onderhoudsbeurt, een nieuwe distributieset+waterpomp gekregen. Alles ingestoken om in principe de komende tijd probleemloos te rijden.
Inmiddels heb ik de auto enige weken en een paar duizend kilometer. In vergelijking met de C5 is hij, uiteraard, een stap kleiner en iets minder luxe uitgevoerd. Maar dat was een bewuste keuze, en het bevalt boven verwachting goed. OK, ik heb dan geen klimaatcontrole maar handmatig bediende airco en verwarming; maar het is foolproof en functioneert feilloos. Ik heb geen electrische ramen achter, maar aangezien ik die zelf nooit gebruik boeit dat ook niet veel. Wat ik nog wel mis is een automatisch dimmende binnenspiegel, en een armsteun. Misschien dat ik die nog wel eens ga inbouwen.
Maar goed, de Clio heeft zich ontpopt als een opvallend volwassen auto. Ik zit er prima in, stuurt goed, en de TCe100-motor is erg goed. Met normaal gebruik heb ik een verbruik van 1:14.5 gescoord. Tijdens een korte vakantie met vouwwagen en dakkoffer ligt het gemiddelde rond de 1:13. Als je het geluk hebt weinig last te hebben van files en je knalt niet met 130 km/h over de autobaan, haal je denk ik de 1:16 tot 1:17 wel. Ik denk dat ik uiteindelijk op een verbruik van tussen de 1:14 en 1:15 uitkom, en dat vind ik wel acceptabel.
De Clio is comfortabel zonder week te worden; echter bij drempels moet je je wel een beetje inhouden.
Mijn exemplaar heeft een beetje last van windgevoeligheid, maar de auto moet even opnieuw uitgelijnd worden want het stuurwiel staat niet helemaal recht, dus dat kan wat verbeteren.
De auto is (tot nu toe tenminste) probleemloos, en dat is na drie matige auto's bezeten te hebben heel prettig.
De auto gaat wel nog even terug voor garantie dus vanwege de uitlijning, hij trilt een klein beetje bij hard remmen en ik vind het stationair toerental bij warme motor erg laag (~650rpm), ik denk dat dat net iets méér zou moeten zijn.
Hier laat ik het voor nu maar even bij, in de toekomst meer updates.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 1.2 TCe Night & Day *Privacy Glass* Clima/Airco, Half-Leder, 16" LMV, AUX, Recent Onderhoud
- 2012
- 189.655 km

Renault Clio Estate 1.2-16V Collection airco cruise controle trekhaak ALLINPRIJS
- 2011
- 148.888 km

Renault Clio Estate 1.2 TCE Collection 101 Pk - 1e Eigenaar 132.123 Kilometer n.a.p - Airco - Cruise control - Navi - Trekhaak
- 2011
- 132.123 km
Lezersreacties (0)
Reageren