Renault Clio 1.6 16V 128 GT (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.6 16V 128 GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 14.209 km |
Wachten, wachten en nog eens wachten
Ergens halverwege september 2010 kreeg ik een mailtje binnen van de lokale Renault dealer dat ze wederom actieweken hebben dus een ideale gelegenheid om even rond te snuffelen; je weet maar nooit!
Tussen al het nieuws stonden wat 'standaard' Clio's. Keurige auto's, maar niet heel schokkend qua aangezicht. Overigens vind ik de laatste facelift redelijk geslaagd. Goede aanpassingen worden her en der ietwat tenietgedaan, maar je kan nooit de 100% kloppende auto ontwerpen mijns inziens.
Enfin, toen ik wat verder liep, zag ik tussen de occasions een Clio GT staan (in de kleur Gris Cassiopee KNG) en was gelijk geïntrigeerd door de lijnen van deze auto en de daarbij behorende sportieve aanvullingen zoals de sideskirts en dubbele uitlaat. Heb kort daarna een proefrit in deze auto kunnen maken en ik was eigenlijk gelijk verkocht: deze auto staat voor een optimale mix van comfort, luxe en snelheid. Je zal met z'n 128PK sterke motor geen straatstenen doen opwerpen, maar wanneer nodig zal 'ie je met de nodige snelheid voortbewegen. Ik ben de standaard 1.6 16v 110PK gewend en wilde er sowieso niet op achteruit gaan en gevoelsmatig is dat niet het geval.
Na de succesvolle proefrit heb ik de auto besteld en omdat deze al rijkelijk uitgerust is heb ik er niets extra bijbesteld, behalve de Blue Malte lak die de wagen mijns inziens helemaal af maakt. De bestelling is dus half september doorgezet en volgens de verkoper zou het begin januari 2011 geleverd worden. Althans, dat was de verwachting... Een relatief lange wacht dus.
Echter, doordat de auto rond oktober nog niet "gekoppeld" was (zoals dat heet) en er blijkbaar iets aan de hand was met de Euro-5 norm, hoorde ik in januari dat de productie nu pas in maart zou starten en dat het afleveren pas in mei zou plaatsvinden. Al met al dus 9 maanden wachten!
Uiteindelijk besloot ik begin februari 2011 Renault Nederland te bellen met de vraag of zij al meer wisten en zij waren erg verbaasd dat dit allemaal zo lang duurt. Zij noteerden mijn gegevens en uiteindelijk hebben zij mij mij (via de dealer) op de hoogte gesteld dat ze tóch nog een Clio GT in exact dezelfde kleur konden leveren en dat ik deze begin maart 2011 op mag komen halen. Heel netjes geregeld van Renault, moet ik zeggen!
Gisteren werd ik dan ook gebeld dat de vrachtwagen met mijn auto is aangekomen en zo snel ik kon ben ik langs de dealer gelopen om wat foto's te schieten van mijn aanwinst. Zie foto's hierboven.
Nadat ik mijn auto opgehaald heb, zal ik z.s.m. wat meer reviews gaan plaatsen! Voor nu geef ik alle punten een beoordeling naar aanleiding van mijn proefrit, maar zal 'm uiteraard bijstellen wanneer de eerste, echte kilometers achter de rug zijn.
De eerste indrukken
- 520 km
Eindelijk was het zover: op 3-3-2011 kon ik mijn Clio GT in de kleur Blue Malte ophalen met 32km op de klokken. Deze kleur maakt 'm mijns inziens helemaal af! Deze auto heeft alles wat er op en aan te zetten is. Het enige dat er niet op zit, is eigenlijk het panoramisch schuifdak.
De eerste paar kilometers is het even wennen aan de 'nieuwigheid' van alles en ben je vooral bezig met het aanvoelen van het sturen, gasgeven en koppelen. Echter, omdat ik hiervoor meerdere Renault Clio's heb gereden, was ik al bijzonder snel gewend aan de koppeling, die naar het schijnt lastig bedienbaar zou zijn. Enfin, geen problem aan mijn kant.
Hieronder een opsomming per categorie van mijn ervaringen:
Interieur:
Het gehele interieur oogt goed afgewerkt en bovenal bijzonder ruim voor deze maat auto. Het dashboard is relatief diep en al helemaal als je 'm vergelijkt met oudere Clio's. Binnenin oogt het volwassen. Alle knoppen zitten op een logische plek. De bediening van het TomTom-systeem door middel van de Bluetoothafstandsbediening heb je zo door. De GT-style kuipstoelen zitten heerlijk en bieden perfect steun. Het valt mij op dat deze generatie iets minder van die kleinere opbergvakjes herbergt.
Motor/transmissie:
Aangezien ik het voor nu relatief rustig aan doe, merk je duidelijk dat het koppel goed voelbaar is boven de 4000 toeren. Daar merk je dat deze 128pk sterke motor lekker gaat klinken en dat je merkbaar een versnelling voelt. Onder de 4000 toeren is het mogelijk om erg relaxed rond te rijden. Voor mij een prima mix, voor sommigen wellicht storend dat er onderin niet veel koppel aanwezig is. Ik heb 'm nog niet helemaal 'tot de vloer' gehad, maar zodra de motor ingereden is (als je het daar tegenwoordig nog over kunt hebben), zal ik wat dieper ingaan op de motorprestaties.
De versnellingsbak in deze auto (de zesbak) is subliem. Je schakelt met precisie en de bak is zo afgesteld dat je bij flink doortrekken in het 'juiste' toerengebied terecht komt wanneer je naar het volgende verzet overgaat. Weinig toerenval noemt men dat, geloof ik? Een veel betere bak dan ik gewend was uit mijn Cio uit 2005, wat een ietwat hakerige 5-bak betrof.
Wegligging/comfort:
Wat stuurt deze auto geweldig en wat ligt 'ie goed op de weg. Ik merkte gelijk al bij afritten dat deze auto bijzonder strak op de weg ligt, zonder concessies te doen op het gebied van rijcomfort. Het lederen stuurwiel is misschien wel het beste stuur dat ik tot mijn beschikking heb gehad. Op de snelweg met een snelheid van 120 km/u, merk je dat de auto bijzonder comfortabel over het asfalt 'zoeft'.
Verbruik:
Voor een nieuwe auto valt het verbruik mij alleszins mee. Met veelal niet-snelwegkilometers zit ik op dit moment gemiddeld op 1 op 12,5.
Tweaks:
Het enige dat ik tot nu toe gedaan heb, is het weg laten halen van het "CLIO"-logo op de achterklep (en gelijk ook de "Elf" sticker in de achterruit). Zonder dat Clio-logo oogt het mijns inziens beter.
Afscheid
- 14.209 km
Na bijna 3 jaar heb ik afscheid genomen van deze met opties volgeladen auto (wat zat er eigenlijk niet in?). Het waren probleemloze jaren waarin deze auto zich heeft bewezen als trouwe reisgenoot zonder problemen. Dat heeft natuurlijk ook deels te maken met het relatief weinig kilometers dat met deze auto gereden is. Ik heb deze auto in die tijd één keer bij de garage gestald voor een reguliere beurt, wat rond de 160 euro heeft gekost.
Wat ik op het einde gemerkt heb, is dat deze auto een perfecte mix levert van rustig cruisen en, wanneer je er zin in hebt, redelijk mee kan gooien en smijten door het getweakte onderstel dat 15% stijver is dan de andere lieden uit de Clio-familie (de RS uitgezonderd uiteraard!).
Ook merk je dat dit een motor is die je, als je hem goed warm heb gereden, flink op z'n falie kan geven. Je kunt hem met gemak lekker racy doortrekken tot over de 7000 toeren en je merkt ook eigenlijk dat dit een echt toerenblok is. Niet zo gek ook, want dit is een blok uit de schappen van Renault Sport en werd (tot op zekere hoogte) ook in de Twingo RS gebruikt.
Er is altijd zuinig en goed met deze auto omgesprongen en ik hoop dat de volgende eigenaar er ook veel plezier aan kan beleven.
Zelf heb ik nog lang getwijfeld of ik voor de Clio 4 RS zou gaan. Het design vind ik aardig gelukt, hoewel het wel wat bruter mocht. De reden waarom ik er niet voor gegaan ben is tweeledig. Ten eerste was ik niet erg onder de indruk van de EDC-bak. Zelfs in de Race-mode vond ik het allemaal nét niet. Daarnaast wilde ik niet opnieuw voor een nieuw exemplaar gaan en aangezien het nog een redelijk nieuwe auto is, vind je niet zo vlug een Nieuw Gebruikt exemplaar.
Het is uiteindelijk iets anders geworden, maar wel uit de Renault Sport familie, namelijk een Megane RS 250 uit 2010! Ik zal daar t.z.t. een review over proberen te schrijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
