Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Authentique (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 85 ECO Authentique |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Clio dci 85 fap autenti.. basis
- 4.500 km
De afgelopen 8 jaar heb ik rond getuft in een Berlingo 1.9D.
Op 14 mei dit jaar heb ik een Clio 1.5 dci fap gezien bij Terwolde Groningen. Zo'n belastingvrij-ding. Op bestelling was de levertijd ongeveer 5 maanden. Het showroom-model is in een week leverbaar. Ik heb dit model bij Terwolde Veendam gekocht. Aflevering 21 mei. Volle tank.
21-05, 400 km, inrijden; max. 2500 rpm. Na ongeveer 400 km storingsmelding: defect injectie + stop. Renault mobile service gebeld. Monteur binnen 30 min. ter plaatse. Fout melding uitlezen, turbo onderdruk, resetten, proefrijden, alles goed.'s Avonds weer zelfde storing.
23-05 op de autotrailer naar de garage. Direct een leen/huur wagen (Focus 1.6 benzine, ful optionzzz ..bah). Maandagmiddag Clio halen, bleek een sensor op turbo te zijn. Clio rijdt weer als nieuw. Ongeveer 1000 km met genot gereden tot dat ...
28-05, 1350 km, storingsmelding defect injectie + stop. Bellen met garage. Clio naar dealer, demo Clio dci mee gekregen, mooi, zij zoeken..Motor-management software opnieuw geladen.
10-06, 2500 km, Clio loopt als een trein. Het is een straf geveerde snelweg vreter. Verbruik tot nu toe ongeveer 1:21 (snelweg en binnenwegen + dorpsverkeer)(ter info: ik ben geen eco-driver).
Fluittoon: Vanaf aflevering: na ongeveer 20 km rijden een harde fluittoon uit achterzijde wagen. Lijkt op brandstof-opvoer-pomp geluiden. Snelheid en toertal onafhankelijk. Het geluid duurt ongeveer 1 min. Bij 2500 km wordt het geluid rauwer en harder. De garage is hiervan op hoogte en wacht af.
Algemeen:
geen stad-racer.
lange versnellingen
voldoende kracht in 5, gaat moeiteloos door naar 160km/h, naar 185 km/h is kruipen
terugschakelen 5-4 bij 70 km/h (ringweg Groningen)
Motortje werkt het liefst bij 1750 - 2500 rpm (90-130 km/h).
01-07-11,4500 km
Ik heb nu ongeveer 4500 km met de Clio gereden. De oorzaak van de storingsmelding is nu ook gevonden. Het bleek de turbo te zijn. De turbo is afgelopen dinsdag vervangen. De auto is nu duidelijk soepeler en trek makkelijker door naar 3000 rpm.
Gisteren terug gekomen van Dresden. Een genot deze wagen, je rijdt met je Ecootje met gemak met de "grote jongens" mee.
Verbruik: als je een beetje normaal/Nederlands rijdt is een verbruik van 1:24 goed te doen. De Clio rijdt het zuinigst bij 1750 rpm (90 km/h, max koppel). De boord compu geeft dan een verbruik van ongeveer 3,0L/100km (1:33). Bij 160 of 170 km/h is het verbruik ongeveer 7L/100 (1:14)(niet slecht...), bij 120 km/h ongeveer 4.8 a 5L/100 (1:20).
Wanneer je netjes rijdt is 1:25 haalbaar. Boven de 130 km/h is het een gewone zuipende wagen....maar het rijdt wel geweldig...een echte asfalt-vreter.
Update 6000 km
- 6.000 km
Storings-melding "Defect injectie" blijft terug komen, ook na nieuwe turbo. Is waarschijnlijk een software fout. Info dealer: Renault is bezig met een software update, waarschijnlijk (eind) augustus 2011 beschikbaar.
Deze week vaak in Duitsland gereden. De Clio voelt bij 130/150 km/h beter dan bij 120 km/h. Verbruik bij 140/150 km/h (op de teller) is in werkelijkheid (afrekenen bij de pomp)ongeveeer 1:20, eerste indruk: V-power is royaler dan Fuel-save. Update volgt.
Interieur:
De clio III is een stuk ruimer dan de Clio 2 en 1. Ik ben ongeveer 2.00 m lang. Ik kan makkelijk en geriefelijk zitten. De bestuurdersstoel kan goed versteld worden.
Hoogte-afstand perfect. De achterbank heeft dan minder ruimte over.... jammer dan....
7000 km
- 7.000 km
Die melding van "Defect Injectie" is al 1000km (1 week) niet terug gekomen. Ik rij sinds vorige update (6000 km) op Shell V-power Diesel.
Het verbruik op V-power is niet beter of slechter dan F-save Diesel... het blijft ongeveer 1:22.(op basis van slechts 1 keer tanken).
Rij ervaring:
Het is niet meer de skelter (Clio 1) of de kart (Clio 2), de Clio 3 is zwaarder en iets gezapiger. De Clio 3 is een familie-bak met uitstekende prestaties.
15-07-11 Tanken: verbruik: 1:20.3, Afgelopen 1000 km los/vast gereden, Ik krijg dit ding niet onder de 1:20. Netjes toch.....
Update 10.000 km
- 10.000 km
Na 10.000 km komt de echte kwaliteit van de Clio naar boven. De wagen is nu pas goed ingereden. Op en naar naar Berlin, 140 a 160 km/h, max 3000 rpm, verbruik...schrik niet... 1:24. Kijk, daar wordt ik blij van. Stau-fahren vindt Cliootje niet leuk... eerste versnelling is hiervoor te lang. Hangen op de koppeling is nooit een optie.
Boord-computer geeft een hoger verbruik aan dan in werkelijkheid wordt afgetankt.
Die storingsmelding "defect injectie" komt wel terug. Eind augustus 2011 nieuwe software beschikbaar volgens garage.
Rijden op 150/160 km/h blijft ontspannen, 170/190 km/h op de teller doet'ie wel maar is niet meer prettig. Het is niet meer de Hot-hatch van de Clio I en II.
Volgens mij kan er maar één wagen de Clio dci overtreffen: de Twingo 1.5 dci, en daar pas ik niet in.......
update 11.000, afwerking en interieur
- 11.000 km
De Clio 3 dci is snel, zuinig en zeer rustig. Schakelt strak met gevoel "schakelen als een diesel, no el-roppoo's". Een vlotte wagen in de stad en buitenwegen, op de snelweg en zeker op de autobahn in z'n element.
Je kan als bestuurder je zitpositie goed instellen. Alle bedienings knoppen en handles goed gepositioneerd. Afwerking interieur Frans en zelfs goed.
Is er dan niets negatiefs...?
Jawel,
in het kader van "stelletje createurs"
het volgende:
1. Koplampen: lampen, voor, vervangen is zelf bijna niet te doen (het hele voor-front moet los);
2. Fluittoon: Achter remmen kunnen blijven "hangen", gevolg is een harde fuittoon in de wagen. Een keer de handrem aan trekken tijdens het rijden lost deze irritatie op;
3. Bekerhouders: op een plek waar je niet bij kan; in de tunnelbak, vlak voor de versnellingspook..
4. Hoedenplank: er rammelt, ook na 11.000 km, niets in de auto behalve de hoedenplank.
5. Water in portier: er blijft water in de portieren staan. Na een dag/nacht in de regen blijkt dat bij een drie-deurs Clio water in de portieren blijft staan. Als je 's ochtends het portier opent komt na ongeveer 5 sec. een straal water uit het voorste ontwatering gat van het portier. Hetzelfde bij de passagierskant. Het water kan alleen weg als de deur open is. Vreemd. Toch maar eens bij de garage na vragen..
6. Stuurwiel: Stuurwiel is voor mij iets te iel. Mijn "kolenschoppen" willen een iets voller stuur. Een stuurhoes doet wonderen.
7. Software: software meldingen blijven de laatste 2.000 km uit. Toch vertrouw ik er niet op dat software problemen opgelost zijn.
Kortom:
De Clio 3 heeft ook z'n nukken en is zeker niet perfect. Met name het software deel blijft trickie.
Belasting
Heb ik al ergens genoemd dat deze bak belastinvrij is ?... ik heb de afgelopen maanden geen blauwe envelope meer gehad....
diesel, 1064kg, 35000 km/j en €0,-- wb
Ik hou van Holland
Update 15.000 km
- 15.000 km
De Clio 1.5 dci fab blijft goed bevallen.
Interieur: afgezien van de hoedenplank kraakt of rammelt er nog niets.
Verbruik: ligt bij neerlands-gebruik op 1:24/25. Op de Auto-Bahn (150 a 160 km/h) ongeveer 1:23/24. Bij 120 km/h ongeveer 1:22 !!!
Airco: voldoet prima bij koude beslagen ruiten; en ook bij warme dagen.
Storing software: afgelopen maand (3000 km) geen storing meer gehad.
Bandenspanning: standaard is 2.5 bar. Ik rij met voor en achter 2.9 bar. De standaard 185-65-15 Michelin energy saver mag 3.2 hebben.
Hogere bandenspanning rijdt een beetje stugger maar is ook iets zuiniger in brandstof verbruik.
"schiet mij maar af..."
Update 22.000 km
- 22.000 km
De Clio 3 heeft ook last van lagere temperaturen. Bij temp van 0-5 C is de Clio royaal... nou-ja... 1:22 W-W verkeer. 1:20 120 km/h en 1:22 bij 140 km/h autobahn.
Software:
eind oktober heb ik nieuwe software in m'n Clio gekregen. Storings-meldingen blijven nu uit. De nieuwe software heeft ongeveer een maand nodig gehad om de motor in te regelen (ongeveer 1500 km). De nieuwe software doet het volledige traject van het in-rijden (1500 km) opnieuw met een ingelopen motor. Dit is geen pretje.. De motor loopt soms als een zonnetje en direct daarna als een ratelende draak..
De software blijft zoeken naar het zuinigste verbruik.
Uitleg van de garage: software blijft continu zoeken naar optimale (zuinige) waarden.
Na een maand, na update, zijn alle nukken weer over en loopt de Clio weer als een trein.
Verbruik over 20.000 km, en ik ben nog steeds geen eco-driver: 1:23.
Groeten Hein
Clio dci in de kou 2012
- 27.000 km
Cliootje in de kou,
brrrrr....
Heb ik in vorige rev's aangegeven dat ik m'n Cliootje niet onder de 1:20 krijg...nou... het is gelukt...
Je moet er wel moeite voor doen....
afgelopen week was het koud, overdag -5 en 's nachts -15/-20. Als je nu je verlichting, airco, achterruit en spiegel verwarming en radio aanzet en korte eindjes rijdt heb je kans dat de wagen onder de 1:20 komt......
Afgelopen week heeft Cliootje over 650 km 1:19,58 gedaan, hulde.
Kachel: de interieur verwarming is onder de -10 buiten temp ronduit slecht. De kachel wordt hooguit lauw. Zelfs tijdens een rit van 150 km bij 150 km/h wordt de temperatuur in de wagen hooguit 18 graden.
Dit is niet vreemd; zie test rapporten van de adac.
Het gekraak van de hoedenplank bleek de klep van de achterbak te zijn. Het gekraak is in afgelopen week niet meer voorgekomen....de achterklep was vast gevroren....
Bij -18 start de wagen direct, loopt wel ongeveer 5 seconden onregelmatig. Na het ruitenkrabben (3 minuten)loopt de wagen goed. Wel eerst goed en netjes warm rijden. Bij een koud blok gaat"ie bij 2.000 rpm protesteren...
Een Franse diesel die ook nog start in de winter..... JA
Clio, de kop is d'r af
- 30.000 km
Dinsdag 27/03/12 de 30.000 km beurt.
Kosten 300,-- incl. btw , milieu en ander gereutel. Wazsss.... ja 300,--. 1 cent/km. Olie verbruik ongeveer 0.2L op 30.000km. Volgens de monteur is deze pas goed ingelopen......
Garantie-werk:
Krakende achterbak-klep: aanslag is verzet, lijkt oplossing; kraakt nog iets maar een stuk minder.
Krakend koppelings pedaal: onder garantie een nieuwe unit; nieuwe koppelings-pedal met druk-cilinder.
Kort-om: een normale bak met nukken...
Mijn ervaring met een Clio 3 fase 2 dci: geweldig...
rustig, soepel en wil ook blazen op de autobahn. Menig Audi und BMW-fahrer vragen naar tech-specs van de Clio dci.
Je kan met je Cliootje dci op een Raststatte binnenkomen en zonder blikken of blozen naast een R8 of een M6 parkeren.
De Clio trekt nu zonder protest door naar 175 km/h. Verbruik is dan wel 9.0L/100km, 185km/h(=max)kan wel maar het blokje doet het nog niet met harte, verbruik loopt ook fors op bij 180 km/h doet'ie 11L/100 km; tevens komt er een lichte resonantie in aandrijflijn bij 180 km/h.
Normaal komt de motor niet boven de 2750 a 3000 rpm. Mijn idee: na 15.000 km het blok een paar keer in de 3 of 4 opjagen tot 3.500 of 4.000 rpm.
Op de A115 Berlin AVUS weet je precies wat je wagen kan .. "im stau"..
Heintje
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.