Renault Clio 1.5 dCi 65pk Expression (2002)

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

UitvoeringClio 1.5 dCi 65pk Expression
Bouwjaar2002

Voor mijn werk rijd ik de nodige kilometers, en hoewel de Twingo prima voldeed en zuinig was (1 op 15,5) was de drang naar een diesel en andere auto groot.

Een collega tipte mij dat de Renault dealer nabij mijn woonplaats vaak goede auto’s heeft staan voor een meer dan redelijke bedragen. Bij deze Renault dealer zag ik begin oktober een Renault Clio staan uit januari 2002, bruin/grijs metallic (steppe), en voorzien van een airco bovenop de toch al rijke uitrusting. Voor aflevering heb ik een originele spoiler laten plaatsen, en spaakvelgen van OZ. Zo oogde de auto toch wat stoerder naast het al meer dan in orde zijnde exterieur en interieur.

Een hardrijder ben ik niet, dus een gemiddeld verbruik van 1 op 21/22 is goed haalbaar. Tegenvaller is wel dat bij 140 km/h dit mooie gemiddelde als sneeuw voor de zon verdwijnt. En op de retourtjes van en naar Maastricht in de avonduren rijd ik toch wel 140 km/h waar het kan.

Opvallende is dat de motor niet veel toeren maakt, 3500 bij 140 km/h. Dit resulteert in een rustig gedrag van de motor. Zo rustig zelfs, dat er geen dieselmotor in het vooronder lijkt te liggen. Vooral op de lange afstanden is het een genot om in deze auto te rijden

Met optrekken of stilstaan merk je wel degelijk dat het een diesel betreft, en wanneer de motor wordt uitgezet wordt je toch wel even ’wakker’ geschud.

Wat onmiddellijk opviel zijn de rammeltjes in het dashboard en bij het bijrijderportier. Vooral degene bij het portier ergeren me, vooral ook omdat deze altijd hoorbaar lijkt te zijn.

Op de lange termijn zal blijken of de auto een goede aankoop is gebleken. Zie bij problemen voor een update.

Al met al met plezier, en zuinig (1 op 20) gereden in de Clio. Na ruim 34.000 km de auto ingeruild op een Clio bezine, 1.2 16v.

December 2005 t/m augustus 2006:

Auto is een viertal keer terug geweest vanwege waterlekkage. Deze lekkage concentreerde zich aan de bijrijderzijde van de auto. Bij de vierde keer, in augustus 2006 is het euvel gevonden: water liep bij de standkachel naar binnen toe, daar was de afvoer verstopt. Ondanks dat het lang geduurd heeft, ben ik te spreken over de manier waarop de Renault dealer in Maarn mij geholpen heeft. Steeds weer een gratis leenauto, geen kosten aan gehad. Behalve het gezeur dat steeds de auto weer weg was voor langere ijd. Waterlekkage: lastig, vervelend en bijna onvindbaar.

Mei 2006:

Spiegel eraf getrapt, dag erna het elektrische raammechanisme kapot. De volgende dag zou ik naar Oostenrijk gaan voor een vakantie: dealer wederom positief in beeld: zelfde dag nog de boel gemaakt, waardoor ik alsnog met de auto op vakantie kon.

Mei 2006:

Kleine beurt, een te verwaarlozen bedrag. Kosten nog niet gehad aan de auto, buitens de bovengenoemde spiegel à € 145,-

Oktober 2006:

Overgestapt op een Clio benzine, een 1.2 16v, demo van de dealer in Maarn. Dieselen was niet niet nodig, en de lekkage zorgde ervoor dat ik het een beetje beu was met de Clio diesel. Kreeg vanwege de waterlekkage een mooi bedrag terug voor de Clio diesel, en de dealer heeft mijn vertrouwen. Renault blijft natuurlijk Renault.

PRIVATE LEASE Renault Clio

Renault Clio Hybrid 140 Evolution (5D/8A)

Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)