Renault Clio 1.5 dCi 65pk Expression (2002)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 65pk Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf56.250 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor mijn werk rijd ik de nodige kilometers, en hoewel de Twingo prima voldeed en zuinig was (1 op 15,5) was de drang naar een diesel en andere auto groot.

Een collega tipte mij dat de Renault dealer nabij mijn woonplaats vaak goede auto’s heeft staan voor een meer dan redelijke bedragen. Bij deze Renault dealer zag ik begin oktober een Renault Clio staan uit januari 2002, bruin/grijs metallic (steppe), en voorzien van een airco bovenop de toch al rijke uitrusting. Voor aflevering heb ik een originele spoiler laten plaatsen, en spaakvelgen van OZ. Zo oogde de auto toch wat stoerder naast het al meer dan in orde zijnde exterieur en interieur.

Een hardrijder ben ik niet, dus een gemiddeld verbruik van 1 op 21/22 is goed haalbaar. Tegenvaller is wel dat bij 140 km/h dit mooie gemiddelde als sneeuw voor de zon verdwijnt. En op de retourtjes van en naar Maastricht in de avonduren rijd ik toch wel 140 km/h waar het kan.

Opvallende is dat de motor niet veel toeren maakt, 3500 bij 140 km/h. Dit resulteert in een rustig gedrag van de motor. Zo rustig zelfs, dat er geen dieselmotor in het vooronder lijkt te liggen. Vooral op de lange afstanden is het een genot om in deze auto te rijden

Met optrekken of stilstaan merk je wel degelijk dat het een diesel betreft, en wanneer de motor wordt uitgezet wordt je toch wel even ’wakker’ geschud.

Wat onmiddellijk opviel zijn de rammeltjes in het dashboard en bij het bijrijderportier. Vooral degene bij het portier ergeren me, vooral ook omdat deze altijd hoorbaar lijkt te zijn.

Op de lange termijn zal blijken of de auto een goede aankoop is gebleken. Zie bij problemen voor een update.

Al met al met plezier, en zuinig (1 op 20) gereden in de Clio. Na ruim 34.000 km de auto ingeruild op een Clio bezine, 1.2 16v.

PROBLEMEN

December 2005 t/m augustus 2006:

Auto is een viertal keer terug geweest vanwege waterlekkage. Deze lekkage concentreerde zich aan de bijrijderzijde van de auto. Bij de vierde keer, in augustus 2006 is het euvel gevonden: water liep bij de standkachel naar binnen toe, daar was de afvoer verstopt. Ondanks dat het lang geduurd heeft, ben ik te spreken over de manier waarop de Renault dealer in Maarn mij geholpen heeft. Steeds weer een gratis leenauto, geen kosten aan gehad. Behalve het gezeur dat steeds de auto weer weg was voor langere ijd. Waterlekkage: lastig, vervelend en bijna onvindbaar.

Mei 2006:

Spiegel eraf getrapt, dag erna het elektrische raammechanisme kapot. De volgende dag zou ik naar Oostenrijk gaan voor een vakantie: dealer wederom positief in beeld: zelfde dag nog de boel gemaakt, waardoor ik alsnog met de auto op vakantie kon.

Mei 2006:

Kleine beurt, een te verwaarlozen bedrag. Kosten nog niet gehad aan de auto, buitens de bovengenoemde spiegel à € 145,-

Oktober 2006:

Overgestapt op een Clio benzine, een 1.2 16v, demo van de dealer in Maarn. Dieselen was niet niet nodig, en de lekkage zorgde ervoor dat ik het een beetje beu was met de Clio diesel. Kreeg vanwege de waterlekkage een mooi bedrag terug voor de Clio diesel, en de dealer heeft mijn vertrouwen. Renault blijft natuurlijk Renault.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Arval
Renault Clio Hybrid 140 Evolution (5D/8A)
€ 412
 
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens