Renault Clio 1.2 16V 75 Expression (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.2 16V 75 Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 91.500 km |
Eerste ervaringen
- 7 km
2 April 2008; Een 7 jaar geleden reed ik voor de zaak in een (toendertijd) splinternieuwe Renault Clio 1.4 op LPG. Fantastische afstanden in goed comfort mee afgelegd, maar ik moest helaas wel vaak naar de garage voor een reset. Toch besloot ik in mijn drang naar een andere auto, de nieuwe Renault Clio 1.2 Special Line mee te nemen. De andere kandidaten op mijn lijstje waren de Fiat Grande Punto en de Opel Corsa. Dat uiteindelijk de keus op Renault is gevallen, heeft te maken met het vergelijk wat je tegenwoordig al kunt maken via bv deze autoweek site en reviews. De dichtst bijzijnde Renaultdealer was Garage Obdam in Zwaag.
Nu was het wel zo dat de Renault Clio Special Line bij de verschillende Renault dealers in het land voor diverse basisprijzen stonden, dat was op zijn minst opmerkelijk (tussen de 11.795 en 12.695, zie ook ANWB onderzoek). Ik heb er nogal wat opties bijgenomen dus de auto werd daardoor ongeveer 2 mille duurder, maar is het waard.
Ik heb geen proefrit gemaakt met de Clio, wetende dat het een prima reisauto is en ik rij ongeveer gemiddelt 1000km per week. Waarom dan geen Clio 1.6 met LPG werd mij gevraagd door diverse mensen? Wel, dat heeft nu eenmaal met budget te maken. De Clio wel laten opleuken met een trekhaak, middenarmsteun, matten, andere wieldeksels, beschermstrip, bagagenet en luxe kentekenplaten. Grappig is ook dat de snelheidsmeter in oneven aantal aangeeft hoe hard je rijdt. (50, 90, 130km/h etc.) De stoelen zijn vlak, maar lekker breed en sterk. De standaard Renault radio is echt een basic uitvoering (nog te zien op de foto), maar wel te bedienen vanaf de stuurkolom. Toch deze laten vervangen door een krachtige Alpine autoradio met iPod aansluiting en 2 extra speakers, dus nu 6 in totaal. Daarnaast de Clio laten voorzien van privacyglass, dat staat nog wat sjieker ook en houdt de warmte cq inbrekers buiten.
Hoe rijdt de auto? Na de eerste kilometers merk ik wel degelijk het verschil in vermogen (nu 75pk tegen 90pk van de Mazda). Het is even wennen dat deze auto geen sprinter is en ook niet echt een caravantrekker. Voor dat laatste heb ik hem dan ook niet gekocht, de trekhaak zit erop voor de Twinny-Load. Het verbruik is nu ongeveer 1:14, dat moet volgens mij beter kunnen.
Het interieurlawaai bij 125km/h valt me niet tegen, ondanks het feit dat de motor dan ongeveer 4000 toeren draait. Het koppel is bij 4250rpm het hoogst, dan rijdt je ongeveer 130km/h. Persoonlijk denk ik dat men goed moet afwegen of de TCE100 motor niet een betere koop is, maar houdt wel rekening met het prijsverschil!
Problemen?
- 31.678 km
Het (tijdelijke) model Renault Clio 1.2 16v Special Line is exact hetzelfde als de Renault Expression, maar heeft als extra mistlampen aan de voorkant. Er is maar 1 uitvoering en die is niet uit te breiden met veel opties, de Expression wel.
Problemen? Nee tot nu toe niet, wat ik wel een beetje mis; handgreep aan het plafond, deze zit alleen aan de passagierskant, de overige 3 punten zijn leeg. De middenarmsteun is erg fragiel voor zijn geld (190 euro), maar is een goed rustpunt. Is tevens verstelbaar. Opbergvakken zijn er nagenoeg niet, het dashboardkastje is ruim, maar niet gekoeld of afsluitbaar.
Pluspunten; Follow me home verlichting (als je thuiskomt, trek je 1x de hendel naar achteren en gaat het dimlicht 30sec aan), automatisch dovende verlichting als sleutel eruit is en deur geopend wordt. Noodknipperlicht installatie gaat aan indien een noodstop wordt gemaakt.
Garage Obdam uit Zwaag belde na 1,5 week op, om te vragen of ik tevreden was met de Clio, erg attent.
Update 14-08; De auto gaat steeds beter rijden, nu na 14000km merk je wat verschil. Nog steeds geen echte problemen tegengekomen, maar de auto rijdt nog steeds 1:13 en/of 14 gemiddeld en dat bij voornamelijk snelweg kilometers!!
Dus een echt minpunt: Auto verbruikt gewoon teveel, met de airco aan of wind tegen is dit nog veel slechter. (Het lijkt wel alsof je continue met de handrem rijdt...)
Als je zuinig wilt rijden, kan dat best hoor. Tip: rijdt gewoon achter een vrachtauto aan, die 85km/u gaat. Dan is nl. echt mogelijk, om met wind mee, de 1:19,5 te halen!
Update 05-01; De auto heeft inmiddels 30.000km erop zitten en dit betekent zijn eerste echte onderhoudsbeurt. Er gaat dan een lampje branden in het dashboard. Tussentijds wel steeds het oliepeil en bandenspanning (2.1 bar) gecontroleerd, maar verder niets. Auto verbruikt nog steeds gem. 1:14, zuiniger is haast niet mogelijk!! Wel bijzonder voor zo'n moderne motor. Bijzonderheden: claxon is er 3 maanden geleden mee opgehouden. Zekering is niet defect, dus oorzaak onbekend. Ik mis hem niet echt, maar laat er wel even naar kijken.
Gaan met die banaan!
- 38.278 km
De auto is lekker los aan het komen en heeft nog steeds geen echte problemen. Ik probeer het wel, maar kan echt geen negatieve zaken vinden.
4 banden vervangen en Renault zomercheck
- 55.000 km
Zo, de kilometers vliegen eraan en de banden zijn net vervangen (Wederom Bridgestones B250).
Tevens een zomercheck bij Renault Garage Obdam te Zwaag laten uitvoeren, er zijn wat lampjes vervangen (is idd een hele klus!) en er zijn digitale foto's gemaakt van mijn bestuurdersstoel bekleding. Ja, van de bekleding, u leest het goed. Het lijkt nl. dat dit zo rond de 35.000km langzaamaan aan het slijten is. Zelf dacht ik eerst dat het vuil was en heb er daarom niet zo op gelet. Eens kijken wat de Importeur hierover zegt. Wellicht nog eerst een keer laten stomen voor de zekerheid?
Verder, tja het wordt eentonig, is er werkelijk niets wat er aan deze Renault mankeert. Het verbruik is zelfs weer iets omlaag gegaan (nu moet ik ook zeggen dat ik de laatste 5 maanden nauwelijks meer boven de 110km/u kom, want daarna begint ie echt zwaar te verbruiken) en hij rijdt werkelijk als een zonnetje. Binnenkort gaat ie voor de 2e (60.000km) beurt, dat zal zijn nadat ik uit Polen terugkom. De Renault Clio weet daar de weg inmiddels, we zijn er nl. al eerder geweest.......dus beste mensen, tot de volgende up-date!
De 60.000km beurt
- 62.000 km
Op 17 september was het zover, na anderhalf jaar de 60.000km beurt. Ik werd netjes weggebracht door een monteur van Renault garage Obdam en ik was nog niet koud een uur thuis of er werd al gebeld.
Een opsomming van de grote beurt en aanverwante zaken bracht het totaal op 500 euro. Ik schrok me een hoedje en wilde graag weten waarom. Welnu, de All-In beurt kostte 280 euro, daarbij kwamen het luchtfilter, pollenfilter, ruitensproeiervloeistof, bougies, ruitenwissers, en de bak onder de ruitenwissers. (Bij de laatste ontstaat wel eens een lekkage als dit niet wordt schoongemaakt/leeggehaald). De ruitenwissers waren net 4 maanden oud en die bak leek mij ook niet al te vies, dus de beurt zonder deze 2 zaken laten uitvoeren. Het scheelde mij 100 euro, dus het werd 393 euro, nog vrij veel vind ik.
Waar ik mij het meest aan stoor (en daar kan het garagebedrijf werkelijk niet veel aan doen) is dat Renault Nederland een All-in prijs claimt te hebben en toch mag je alle zaken er extra bijbetalen! Het is absurd dat je voor a) een inspectie-rapport, b) nieuwe olie, c) oliefilter en arbeidsloon de somma van 280 euro mag betalen. Hiermee jaag je de klant keihard uit de merk-garage!! Wat er precies in de "All-in beurt" zit wordt ook niet aan de klant uitgelegd op de Renault website, dus tasten wij als klant hier in het donker. Wees dus gewaarschuwd!
90.000km beurt
- 91.000 km
De 90.000km beurt was een "normale" grote beurt, inclusief lekbak schoonmaken a 70 euro, totale kosten voor deze beurt een kleine 400 euro. Over 3 weken komen er 4 nieuwe (Michelin) banden onder a 300 euro. Dus uiteindelijk mag je spreken van een 700 euro beurt. Verder rijdt de auto nog steeds als een zonnetje en zijn er geen noemenswaardige zaken en/of klachten.
Wel heb ik Renault Privilege voor 30 euro aangeschaft, wat mij het ("gratis") recht geeft op een soort wegenhulp, speciale actie en zomer/ wintercheck.
Michelin Banden
- 91.500 km
Voordeel Michelin:
Deze zitten er inmiddels onder en ik moet zeggen dat deze banden beter bij de auto passen dan de Bridgestones. (stiller & zuiniger)
Nadeel Michelin:
Ondanks de hoge korting die ik kreeg bij de Renault dealer zijn ze nog steeds duurder dan de Bridgestones.
De volgende update zal zijn rond de 120.000km!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio
Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 1.6 112pk Dynamique AUT. | NL-auto | 5 deuren | Climate control | Cruise control | Navigatie | Lichtm. velgen | Centr. deurvergr. | Elek. ramen |
- 2009
- 120.583 km

Renault Clio 1.6 GT 5-drs ECC Navi 1e Eigenaar NL Auto
- 2009
- 102.302 km

Renault Clio 1.4-16V Dynamique Luxe NIEUWE APK 06-2026
- 2005
- 274.518 km