Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)

autoreview

Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)
Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)Renault Clio 1.5 dCi 85 ECO Collection (2012)

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 85 ECO Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf166.000 km
KM-stand laatst313.317 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wow!

  • 166.000 km

Van Spark naar Clio, ja dat maakt een groot verschil
De eerste meters bij de proefrit dacht ik... WOW! dit is het.. wat een kracht en souplesse, niet zo gek als je 93nm gewend bent en dan ineens 200nm tot je beschikking hebt.

Oké Clio collection 15.dci fap dus, de uitvoering is leuk te noemen
Gekoeld dashboardkastje
Handmatige airco
Bluetooth/telefoon
Verstelbaar stuur in hoogte niet axiaal
Verstelbare bestuurders stoel
Donker getinte ramen achter
Reservewiel jawel
60/40 achterbank, alleen niet het zitgedeelte?
Cruisecontrol
5 bak, in de folder staat 6 bak?
55 liter tank
Verwarmde buitenspiegels, dode hoek
ESP
Spraakgestuurd bellen (moet jezelf eerst opnemen)
USB aansluiting/Aux
2 spiegeltjes in de zonnekleppen + parkeerkaart houder
Zonnebril opberg klep
Mistlampen
Spoiler
Variabele interval van de ruitenwissers
Wieldoppen??

Inmiddels 4000 kilometer verder, niet veel, maar genoeg om over te schrijven, over onderhoud kan ik nog niet veel zeggen, alleen dat er een nieuwe distributieriem opzit en een kleine beurt heeft gehad bij aflevering, dus voorlopig zitten we 30.000km goed (ja nu 26000)

Wegligging; ja spoort lekker, de redacteuren noemen vaag in de middenstand, zou wel zo zijn, ik vind het een behoorlijke upgrade vergeleken met de Koreaan, bochten vreet het op, onder of overstuur heb ik nog niet meegemaakt, of ik geef te weinig gas kan ook

Motor: trekt er lekker aan, je kan flink meekomen met de grote jongens, en komt flink uit de startblokken, ik had al met de Twingo 1.5 dci gereden en was al flink verrast, in de Clio komt het ook goed tot zijn recht
Zuinig ook, de eerste rit 1 op 24, 2e 1 op 27, 3e (maar of dat klopt??) 1 op 29!! en de 4e tankbeurt kwam ik uit op 1 op 25, ik denk dat 1 op 29 toch iets TE positief was, ondanks ik er geen druppel meer in kreeg (liters delen door kilometers) ik rijd ook niet hard 110km/u
Ik rijd de tank ook nooit leeg, laatste keer was 1200 kilometer.

Stoelen: ja daar kan ik kort over zijn, die zitten erg goed, zijdelingse steun is aanwezig, net als de onderrug, hoofdsteunen zijn niet verstelbaar

Speeltjes: in het instructieboekje staat weinig, ga naar de dealer! je moet een hoop zelf uitvogelen
Hoe de bluetooth werkt, staat er niet in
Bandenspanning? nope
Boordcomputer geeft verbruik/gemiddelde snelheid/afstand/dagteller/cruisesnelheid/en verbruikte liters aan oh en hoeveel kilometer je van de onderhoudsbeurt af zit, berichten in geheugen staat er ook?
Wieltje achter het stuur is ook makkelijk, radiozenders opzoeken, of scrollen op de USB stick
Cruisecontrol gaat per 2 km/h omhoog/beneden
Spraakbellen zit rechts onder de ruitenwisser bediening
Over ruitenwissers gesproken, niet handig gemaakt, als je de wissers moet vernieuwen, dan beschadig je de motorkap, dus contact aan, wissen en contact uit als de armen omhoog staan, anders het je een lakbreuk in de motorkap.

Kachel: ja die heb ik ook al meer dan eens nodig gehad en het blaast er lekker op los, komt snel op temperatuur en de middenstand van de verwarming is goed genoeg voor comfortabel cruisen, kouder dan 9 graden nog niet meegemaakt.
De airco staat nu ook aan natuurlijk, bij 27 graden buiten is niet meer nodig dan stand 1 op de kachelsnelheid.

De eerste keer oliepijlen gaf vraagtekens, weet ik veel dat de olievuldop ook de peilstok is? internet is je vriend...

Schakelen gaat wat moeizaam, niet zo soepel dus, beetje hakerig, Mercedes stijl (w 123/201)
Start/stop zit er niet op

Opbergruimte: vakjes die moet je zoeken, in de spark zaten er meer, je hebt 2 diepe vakken in de deuren, achterin ook iets, maar daar kom ik nooit, middenconsole 2 minuscule gleufjes en dan 3 bekerhouders, het dashboardkastje is wel groot oot oot
De kofferruimte is ook lekker groot, je kan flink inslaan/opslaan.

Het reservewiel zit onder de auto, met een soort van kabelliftsysteem, echt gemakkelijk kan dit niet zijn, laat staan bandenspanning controleren van het wiel, het ventiel zit tegen de bodem aan...

Nog meer?
Nee voorlopig even niet, eerst maar even kilometers maken en 1 x per week tanken, dat alleen al is een zaligheid

problème no 1 bij toeval ontdekt

  • 171.000 km

"Kijk even de niveau van het koelvloeistof na meld vrouw" oh ja goed plan en inderdaad een goed plan want het expansie vat is zo goed als leeg??
Oh oké wat nu weer? we gaan op vakantie weleenswaar in Nederland en niet te ver weg, maar in het oosten van het land is het iets warmer dan tuus, vat bijgevuld en op pad (ja is niet goed, kan kapot en nog meer) maar we houden het in de gaten. fles koelvloeistof mee en in de 900km die de vakantie kilometers rijk waren, heb ik er 1 liter bijgevuld.

Kleine voetnoot: ik wist waar het lekte, het plastic thermostaathuis op het ventieldop (is ontluchting) deze vernieuwd (dopje) en toch lekken, aan de onderkant bleek achteraf, dus thermostaathuis vernieuwd na de vakantie.
De temperatuur liep niet op, radiator bleef op niveau, alleen het tankje goed in de gaten houden.
Na de vakantie (1 week) auto naar garage gebracht, kwam nog iets aan het licht, de condensor is lek, tijdens de hete dagen van 42 graden hield de airco de auto lekker op temperatuur, maar dat was gauw afgelopen, de condensor lijkt op een dartbord, en... ook de ventilator hield ermee op, leuk buiten 42 graden, binnen iets meer, en het wordt al zo snel warm in de Clio met die grote glas oppervlak!
Ventilator komt weer tot leven na een ferme klap op het dashboard (vive la france) ik krijg een déjà vu met een citroen C3...
We verplaatsen de condensor reparatie naar het voorjaar van 2020 er zijn 2 types radiatoren, een met een losse condensor, en ik heb de radiator en condensor in een, de radiator/condensor is niet zo gek duur (nissens), maar het arbeidsloon daarentegen en dat is ook niet zo gek gezien wat je moet demonteren voordat je überhaupt ergens bij kan.. jottem

What do you know?

  • 183.000 km

Er was een kleine verassing met de ruitenwissers, als deze op wissen staat en je stopt bij een verkeerslicht, gaat deze in de interval stand, grappig.. heeft onze Panda ook!

Ik heb op een autosloperij een zonnenbrilhouder uit een Megane gehaald, en die past gewoon in de Clio, Upgrade..

De bestuurdersstoel bied achteraf gezien toch niet zoveel ruggensteun, de rugleuning is zo goed als vlak, wel houd deze je goed op je stoel, ook als je iets harder de bocht neemt, en als ik toch aan het zeuren ben, de bekleding is erg besmettelijk.

Er zat nog een verassing in het interieur, de kachel heeft een extra verwarmings-element, het wordt erg snel warm binnen, lekker tijdens het krabben van de vooruit, sorry ik zet de motor aan tijdens het krabben, als ik de ene kant heb ontdaan van ijs, en ga naar de andere kant, dan komt het ijs alweer terug aan de kant die ik net hebt ontdaan van ijs (kan nogal vriezen hier) gelukkig stinkt de diesel niet zo erg als de Punto als deze stationair draaide, en een pluspunt ik ben zo klaar met krabben..

En dat brengt mij gelijk weer op het volgende punt (karma?) de kachelventilator maakt herrie op stand 1, soms wel en soms niet, en soms doet die het helemaal niet, een klap op het dashboard doet in dit geval wonderen, maar die gaat dus vernieuwd worden, en dat betekend bij de Clio... half dashboard slopen.

Monteurs zitten niet stil

  • 196.000 km

Bij 191.000 km is de kachel motor vernieuwd, dat dit een behoorlijke klus is, was reeds te zien op you tube, waar een Engelse meneer bezig is om de kachelmotor te vernieuwen, de pech voor hem is, dat het stuur aan de verkeerde kant zit en dat hij nog meer mag slopen zoals het stuurkolom https://www.youtube.com/watch?v=w_tiaIwDgFc garage Metz deed dit graag voor mij, kost wat, maar dan heb je ook wat.
Iets later heb ik de kachelschuif verlichting vervangen, de 2 T5 lampjes gaven zich niet zomaar gewonnen, ook daar mag je iets voor doen, wederom is you tube je vriend, https://www.youtube.com/watch?v=1XNjQwp34Mw weleens waar in het Oostbloklands, maar het concept werkt en je kan het zelf gewoon doen, ook de kachelmotor maar dat is in de winter en voor de deur niet echt een klus voor een koukleum zoals ik, dat de dealer niet alles op voorraad heeft zoals T5 fittingen blijkt, ik ben naar vd Feer gegaan om deze uit een Clio 1 te halen, ook nog de plafonnière uit een Megane gehaald en in de Clio dak gestopt, nu 3 spots ipv 2 en meer licht natuurlijk.

Bij 193.000 km was de bestuurderstoel aan de beurt, ook uitbesteed, dit is geen klusje voor een amateur, de zitting was doorgezakt, en de rugleuning ook, de auto in zijn geheel naar de De Bekleder Lelystad gebracht en een halve dagdeel verder belt die alweer op dat de auto klaar is, even proef zitten goedkeuren en klaar was ik.

Ja en dan de grote beurt bij 196.000 km bij autobedrijf Metz, wat zou eruit komen? Altijd een verassing, nou het viel mee, dat de achter remmen aanliepen wist ik, dat had ik ook aangegeven, dus de blokken zijn daar vernieuwd, de geleidepennen waren verroest en zaten vast, dus de blokken achter waren aardig op, verder weinig eigenlijk, filters en oliën vervangen en rijden maar weer.
De airco moet nog even op zich laten wachten, dat is een dure grap, maar we hebben nog ARKO dat werkt ook.

Upgrade

  • 226.000 km

Een oude diesel, tja wat moet je ermee?
Nou... als je 2945km per maand rijd heel veel!
Ik had verschillende advertenties bekeken op autowereld.nl, die andere site's zijn zo omslachtig, en je kan diesel/gas/benzine auto's met elkaar tegelijkertijd vergelijken, kan op de andere sit's niet... dus gingen we zoeken naar een opvolger voor de Clio.
Wat krijg je terug voor een Clio uit 2012 met 226.000km op de teller? nou even kijken bij de ANWB/auto voor de dagwaarde, en dan ga je schrikken.
€1100 kreeg ik ongeveer ervoor terug, dus waard niets!
Maar als je dezelfde auto zou kopen en soms met meer kilometers, ja dan is het opeens €2950 of zelfs €3950 waard, eh... ik snap dat bedrijven erop moeten verdienen, maar garantie geven ze op dit bedrag niet, dit mag je erbij kopen aflever pakket en die kunnen aardig oplopen.
de Clio 4 vond ik een waardige opvolger, maar die prijzen, wat nou niets waard?
Oke, wat gaan we doen? de Clio mankeert niets, alleen de condensor van de airco is lek, gebeurt vaker las ik.
Verleden jaar met die bloedhitte in een Clio zonder airco gereden en dat is geen aanrader.
We gaan het upgraden en dat is stukken goedkoper dan het inruilen op een andere auto waarvan je niet weet wat je koopt.
Ik wou stickers erop van voor naar achter (viper striping) en andere velgen, tevens ook maar in hemelsnaam een nieuwe condensor en nieuwe remblokken voor, dit was een aandachtspunt voor de APK en meer was er niet te melden.
Dus de auto is licht aangepast en doet wat het moet doen en zonder gezeur.
Het is zuinig, het rijd zo'n 1 op 23.8, en die 200nm aan koppel stelt je nooit teleur.
Dus de Clio blijft nog even.

net geen 100,000km verder

  • 264.000 km

Nog 2000 kilometer en dan heb ik er 100.000 kilometers erop zitten inde Clio.
En dan de balans, wat is er gebeurd?
Nou... we zijn nu 2 condensors verder, prijs condensor vervangen €900, nee niet bij de merk dealer, kost zo ongeveer net zoveel.
De (voor mij) eerste condensor gaf de geest bij 226.000 kilometer, en ik heb er over nagedacht om het niet te vervangen, echter, de temperaturen liepen aardig op in 2021, en dan de combinatie groot raam oppervlak geen koele lucht in de auto, raam open gaf ook niet echt het gewenste resultaat, dus dan maar vervangen dat ding voor de zomer.
Nou het bedrag viel tegen, maar wat is wel goedkoop? behalve de beurten en de condensor weinig te melden voor de voiture!
Nu hebben we in 2021 ook weinig kilometers gemaakt, iets met een epidemie?
Starten en rijden, geen klap verkeerd geven, diesel erin en 1 liter per 24 kilometer verbruiken gemiddeld, niet slecht vind ik, de theoretische actieradius zou in combinatie met de 55 liter diesel tank (heeft ook de benzine versie trouwens) is 1320 kilometer, theoretisch dan, ik rijd het nooit leeg, ik krijg het al benauwd als de tank nog op een kwart staat.
Economisch is het wikken en wegen, de auto zelf is in waarde gestegen! wel €500 euro als ik het inruil, maar terug kopen is een heel ander ding, de ANWB koerslijst meld €1600 bij inruil, en terug kopen zo rond de €3500? ze weten de prijzen wel te maken tegenwoordig.
Als ik een C1 107 Aygo of zelf een UP zou kopen, zou ik €50 euro per maand besparen, maar of dat dan ook lang bespaard, daar twijfel ik aan, de prijzen fluctueren nogal.
Op den duur zou elektrisch wel een ding zijn, maar nu echt voorlopig niet, da's een utopie, wat is dit duur in aanschaf zeg, hoelang ben ik dan bezig voordat ik hieraan ga besparen?
Maar ik draaf door...
de Clio, in 2022 was het tijd voor een nieuwe distributie riem, de intervallen is per bedrijf verschillend, ik hield gewoon de sticker onder de motorkap aan, bij 240.000 kilometer, auw dat deed zeer, beurtje erbij €1500, maar een stuk goedkoper dan de distributieketting bij de Fiat Punto, en weer goed voor 160.000 kilometer.
Goed beurt gehad nieuwe riem erop en gaan, althans dat dacht ik.
18 klein nulletje C buiten, in de auto iets warmer en ik dacht, ik doe de airco aan, airco says NO!! wat nou weer?
Gelukkig zit er 1 jaar garantie op de nieuwe airco, en we gaan terug naar Garage Metz in Lelystad, de auto is daar altijd in onderhoud en ik kom er pas 17 jaar, dus...
De auto wordt onderzocht door professor Martin, de man die alles weet (sorry Boele-jan) en constateert dat de airco zo lek is als een mandje.
Heel fijn dit, alweer lek, ik dacht nog daar gaan weer een hoop euro's.
Echter, wisten ze bij Metz ook wel dat dit niet helemaal lekker zat, de condensor en radiateur waren reeds gevuld met contrastvloeistof, zodat eventuele lekken (eventueel?) konden worden opgezocht.
Ik mocht zelf meekijken en ja 4 lekken zaten erin, en geen kleintjes ook, de radiateur is van NISSIN, en er werden fabrieksfouten geconstateerd omdat ze op plekken zaten waar het niet mogelijk was om dit te wijten aan steenslag (halleluja moment) dus niet lang erna is de boel weer vervangen onder garantie.
Goh lekker hoor dit een werkende airco, ik weet hoe het voelt om zonder te rijden, zoals velen met mij, maar buiten temperaturen boven de 20 graden is geen pretje in de Clio.
En nu? lekker doorrijden, en we zien wel hoever we komen met de Renault
Clio, valt tot nu toe niet tegen zo'n Fransoos, misschien zelfs een Clio 4? wie weet?

Poing

  • 293.039 km

Poing, of zoals een gebroken achter veer mag klinken..
Ik hoorde een raar geluid, en de wegligging werd behoorlijk.. eh.. anders, dus ja, naar Metz.
Auto omhoog en ik zag niets, maar het oog van de monteur viel op een links achter gebroken veer.
Nou vernieuw de boel maar, maar 1 veer was voldoende, ik weet nu dat dit niet zo is want, het verschil tussen 1 nieuwe veer, en een 11 jaar oude veer is wel te voelen, er kwam nog een verassing bij, want er is nog een Clio kwaal en dat is de frontbalk.
Hier blijft water in staan, en hier rust de bumper op, de radiateur, en is ook de eerste opvang bij een aanrijding.
Deze is dus ook vernieuwd, en dat was echt nodig, het was door en door verrot, de monteur trok het voor mijn ogen letterlijk in tweeën.
Nu schijnt, maar ik kon het nergens vinden, dat de Clio's 4 hier ook last van hebben, en dit is niet met het blote oog te zien, dan moet de onderplaat er van af, en dan is het nog lastig, pas als de bumper of radiateur/condensor gedemonteerd is, zie je het.. en dat is ook gebeurd al 2x, ik was al gewaarschuwd hiervoor dat de balk niet meer zo lekker was.
En door

Ja en nu?

  • 308.000 km

Apk kwam eraan, er is een nieuwe roetmeting waarbij de roetdeeltjes worden getest?
Jaja de horror verhalen waren niet mals, nieuwe roetfilters werden massaal verkocht, omdat er veel auto's niet door de meting heen kwamen.
Ja behalve.. mijn Clio, de originele uitlaat van voor tot achter, stootte 150.000 deeltjes uit, en de max waarde is 1000000, dus.... een dikke pluim voor de roetfilter, spreekwoordelijk dan.
Een andere auto zit er voor mij financieel nog niet in, de auto prijzen zijn verdubbeld, het is waard €1000 bij inruil, en je kan het terug kopen voor eh.. veel zo rond de €3500 en meer bij een leuke kilometerstand.
Voor een Franse auto waar zoveel vooroordelen over bestaan, kan ik niet anders zeggen, dat deze auto vrij goed in elkaar zit, geen elektrische problemen gehad, wel mechanische maar het wordt ook wel goed gebruikt, de bestuurderstoel zakt ook wel aardig in nu, dat wordt duidelijk als je van plaats wisselt, ik denk dat ik de auto nog maar even houdt

Inruil

  • 313.317 km

Bij 310.000km waren de remschijven voor aan de beurt, geen idee of dit de eerste waren, maar dat denk ik niet, zou wel een stunt wezen dan..
Nou dan toch maar even een grote beurt erbij in die trend van, "Hij moet nog even mee"
Na de beurt, nog even een maandje rond getoerd, dat is in mijn geval 3000km, en dan komen de gevoelens weer van.. what's next?
De koppeling? pedaal zit aardig hoog, maar slipt niet, de ophanging rammelt er lekker op los dacht ik, maar het zijn de geleidings pennen van de remklauwen die aardig ingesleten zijn, kwak vet erin en het rammelt niet meer... voor 2 weken, en de bestuurderstoel was ook weer aan opvulling toe
Toen zag ik een advertentie van een Megane uit 2009, weer een 1.5Dci met maar 279.000km op de klok, ik wilde weten hoe dat rijd.
Mijn gedachtegang was 1 a 2 jaar rijden met een euro 4, en daarna opruimen.
Ik zag de Business uitvoering staan, en ik dacht, dat is best nog een mooie auto, maar zoals verwacht met een doorgezakte stoel, en mijn vrouw vond het niets.
Tussen de 350! occasions vond mijn vrouw een Clio 4 Estate uit 2015, met iets minder kilometers 180.000km om precies te zijn, en 2 dagen later staat het voor de deur te glimmen, knoop doorgehakt klaar.
De Clio 3 heeft nooit een klap verkeerd gegeven, rijden kost nu eenmaal geld en de auto moet gewoon goed zijn.
De Clio3 staat nu weer te koop, 4 jaar geleden gekocht voor €750 bij inruil van de Spark, de nieuwe eigenaar wens ik er veel plezier mee.
Adieu Clio, adieu à toi

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.