Renault Clio 1.4 16V Expression (2006)

autoreview

Renault Clio 1.4 16V Expression (2006)

Signalement

UitvoeringClio 1.4 16V Expression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst186.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding + Aanschaf

  • 90.000 km

Wat vooral opvalt is dat alle Autoweekgebruikers reviews van de Renault Clio 3 (nu ik ze weer allemaal bekeken heb) ze allemaal lijken geschreven te zijn door eigenaren die de Clio 3 vrij kort in het bezit hebben gehad.. als ik het goed heb, allemaal minder dan 50d km ervaring.. maar de meesten slechts enkele 10 duizenden OF nog minder kilometers ervaring.

En natuurlijk zijn die allemaal behoorlijk positief, wat super logisch is met zo weinig kilometers... (misschien hebben ze allemaal de Clio 3 ook relatief snel verkocht omdat het tegenviel.. who knows.. )

De reviews waarin ze Clio 3 relatief kort in bezit was, kunnen geen open en eerlijk beeld schetsen over hoe het is om langdurig de Clio 3 te bezitten.

Daarom ben ik nu juist extra gemotiveerd om WEL eens een langdurigbezit -review te plaatsen over de Clio 3 en bijt graag het spits af! ;-)


De testrit-ervaringen lijken mij goed om te delen:

----> De eerste clio waarin ik reed was van een bedrijf in Zwolle. Tijdens de proefrit viel op dat het display van de radio kapot was en dat de auto niet goed liep, we kwamen amper boven de 80 uit.. met veel vibraties e.d.

De motor bleek op 3 cilinders te lopen. (vanaf dat moment was ik ook gewaarschuwd op dit mogelijk probleem bij de clio's in het algemeen)

----> De tweede Clio reed echt een stuk beter, wat een souplesse en rust vergeleken met mijn vorige auto. Interieur en exterieur zag er ook stukken beter uit.

Tijdens proefrit wilden we heel ietsje bijtanken omdat ie volledig leeg was: dit lukte niet omdat het vergrendelingsmotortje van de brandstofklep kapot was. Verder geen opvallende punten en de Clio 3 1.4 16v gekocht :-)

Het eerste wat na de aanschaf heb gedaan, is de motorruimte schoonmaken. Die was behoorlijk gevuld met bladeren en zand.

Inmiddels heb ik de auto 6 jaar in bezit, nu is het een goed moment om a.d.v. ervaringen en facturen een open en eerlijke onderhouds-review te schrijven ;-)

Mocht je geen zin in langdurig lezen hebben, onderaan deze review heb ik een samenvatting gemaakt van alle punten die voorbij gekomen zijn! :-)

Plaatselijke wateroverlast

  • 90.100 km

Onder de motorkap hadden zich veel bladeren verzameld en er was ook genoeg zand aanwezig. Dit allemaal schoongemaakt.

Tijdens die schoonmaak viel mij op dat in de ruimte van de ruiterwissermotor water stond.. Dit hoorde je soms ook klotsen tijdens het autorijden.

Ik vond een beetje gek en ben gaan googlen. Dat bleek een bekend probleem te zijn bij alle renault Clio 3's (en ook andere modellen zoals scenic's) die te lang stilgestaan hebben en/of regelmatig onder bomen zijn geparkeerd.

Er zitten 2 kleine water afvoerbuisjes aan de zijkanten van de ruimte onder de ruitenwissers, en die waren verstopt. (ze lopen vanaf daar naar de voorkant van de 2 wielkasten om het water af te voeren) Zand en vergane bladeren hadden de buisjes dichtgeslipt.

Dit leek mij niet bevoordelijk voor roest en ook niet voor de ruiterwissermotor.

De buisjes heb ik schoongemaakt door een plastic trektouw (voor elektra bedrading) er doorheen proberen te forceren. Dit lukte eerst niet. Toen een oude fiets remkabelgebruikt om het eerste stuk los te krijgen en daarna plastic trekttouw gebruikt... En vervolgens volledige ruimte schoongemaakt.

Alles was weer mooi en netjes.

Tip: parkeer nooit onder bomen.. dat houdt je lak en de waterafvoer van je auto in goede staat ;-) (zand, bladeren, vogelpoep, pollen aanslag)

Penbobines

  • 92.000 km

Online had ik vernomen dat de standaard pen-bobines in de clio 3 een keer kapot gaan.

Geconstateerd dat in mijn clio 1.4 er 1 vervangen was (tjonge wat een toeval.. flashback naar proefrit met een andere clio 3 1.4 die op 3 cilinders liep.. )

En uit betrouwbaarheids-oogpunt, online 4 nieuwe Bosch pen-bobines besteld en ze zelf vervangen.

Eerste APK + grote beurt

  • 97.776 km

Bijzonderheden:

* Bult op band rechts voor (band vervangen)
* Klemmende remklauw rechts-achter (vervangen)

Flashback naar wateroverlast

  • 99.084 km

Als het regent is het opzich fijn dat je ruitenwissers hebt.

Die begonnen opeens af en toe te happeren, tot dat ze helemaal niks meer deden. Ik dacht, oh prima, maakt niet uit en maak een afspraak bij garage.

En je voelt het al aankomen, ik kwam slechts enkele dagen later (op de snelweg terwijl ik 130 km/h reed) terecht in een ENORME plensbui.

Natuurlijk geremd, en daarna dacht ik:
Nu zie ik nog niks (dat was bij 80/90 km/h)

Toen uit experiment iets harder gaan rijden, ( 110 km/h )
en het bleek dat door de toegenomen luchtdruk/wind bij 110 km/h het zicht nog best redelijk was. (verlichting van andere auto's daar ook bij.. )

Uiteindelijk na 5min was het over en heb het overleefd ;-) en thuisgekomen.

Afspraak bij garage gemaakt:
Ruitenwissermotor kapot, en die was alleen maar te bestellen met het volledige ruitenwissermechaniekpaket en niet los.

(de ruiterwisser armen onder het rooster waren ook redelijk verroest door de water-overlast 1 jaar geleden, dus misschien maar beter ook.. )

Distributie-riem + samenvatting 1ste jr

  • 99.197 km

Tijdens aanschaf van de clio wat onderhouds facturen meegekregen, en het viel mij op dat er niks over distributie-riem in stond. De clio is van 2006 en had zeer waarschijnlijk een 14 jaar oude distributie-riem.

De gedachte vond ik niet zo heel prettig en heb een afspraak gemaakt om de riem + waterpomp te laten vervangen.

Het eerste onderhouds-jaar was een feestje.. ;-)

Samenvatting onderhoud 2020:
Onderhoudsbeurt: € 560,61
Ruitenwissergedoe: € 442,90
Distributie-riem: € 481,10
---------------------------------------
€ 1484,61

Positief bekeken: gelukkig doe ik onderhoud bij een universele garage, anders was het nog meer..

Dimverlichting met een eigen wil

  • 100.000 km

De dimverlichting wilde heel graag aan, maar niet meer uit.. :-)
Zelfs niet na het vergrendelen van de auto.

De gemeente was mij dankbaar voor de extra veiligheid op straat s'nachts. ;-)

Ik stond raar te kijken, en nu?

Toch maar even accu pool afgekoppeld. Dit was vrij vervelend om elke keer te moeten doen.

Na wat google werk,
bleek dit ook iets te zijn wat vaker voorkwam bij de clio 3:
Een kapotte dim-verlichting relais

Het juiste type opgezocht en na 3 dagen de relais zelf vervangen.

Tweede APK

  • 101.335 km

Bijzonderheden:

* Handremkabel vervangen

* Koelvloeistof-temperatuursensor vervangen. Display gaf altijd 1 of 2 balkjes aan en schoot af en toe kort naar 4-5 streepjes.

Sensor vervangen en dat heeft het niet opgelost. Waarschijnlijk ergens in een haperend kabelbreukje of iets in het display zelf kapot. Sensor zelf leest via OBD wel 90*c uit en ventilator slaat optijd aan..

* Achterbanden uitgedroogd.. Vervangen..

Ik wil tuteren

  • 115.074 km

Ik wilde tuteren maar de tuter deed het niet. :-)

Online nieuwe claxon besteld, voorbumper eraf gehaald en claxon gemonteerd. (was even een behoorlijk klusje)

APK + grote beurt

  • 125.992 km

Bijzonderheden:

* Schakelen van 2 naar 3 met koude motor ging vaak erg stroef. Nagekeken door monteur, probleem was niet te reproduceren en is vanzelf verdwenen.
* Onderste afleestukje van de oilie-peilstok was afgebroken en er is een nieuwe peilstok gemonteerd.
* Kentekenplaat-lampje achter vervangen
* Ruitensproeikoppen verstopt, ze zijn weer werkende gemaakt.

Gasveren

  • 130.000 km

Achterklep ging langzaam open en bleef regelmatig op 3/4de hangen..
Beide gasveren vervangen

Klapper klapper

  • 138.762 km

Klapperend geluid bij lage snelheden.
Stabilisator stang rechts-voor laten vervangen.

APK + kleine beurt

  • 148.567 km

Bijzonderheden:
* Stuurkogel Links-voor vervangen.

Tip: Bekend probleem bij Clio 3's en andere renaults van die generatie: ophanging voor heeft wel eens kwalen..

* Ruitensproeierkoppen weer verstopt, en zijn weer werkbaar gemaakt
(ik gebruikte vaak een funnel om ruitenvloeistof bij te vullen die vervolgens maanden lang in een berghok lag, en vervolgens weer gebruikte zonder te kijken of ie helemaal schoon en vrij was.. het kan zijn dat o.a. spinnenwebben dit probleem veroorzaakt hebben.. :-)

Piieeeeeeeeep + banden

  • 162.440 km

Mede verkeersgenoten werden er iets te duidelijk op geattendeerd wanneer ik mijn rempedaal aanraakte.. De remmen piepten behoorlijk.

* Remschijven+blokken laten vervangen
* 2 nieuwe banden (die waren echt helemaal op)

Weer een penbobine

  • 165.000 km

Auto hield af en toe heel ietsjes in.. bleek weer een pen-bobine te zijn.
Dit keer voor een ander merk pen-bobines gekozen: Delphi i.p.v de originele van Bosch. Op internet zijn daar velen enthousiast over en over die van bosch minder / zelfs anti-bosch penbobine adviezen...

Alle 4 zelf vervangen.

Grappig feitje: Mijn ouders hebben een Touran 2.0 FSI uit 2005 gehad en die heeft ook een keer kapotte penbobines gehad.. En nu ik erover nadenk, waren dat ZEER waarschijnlijk ook BOSCH penbobines... ;-) het kan geen toeval zijn dat mijn Clio uit 2006 hetzelfde probleem gehad heeft.

APK + beurt

  • 170.253 km

Bijzonderheden:
* Enorm geklapper/gezoem bij rechter voorwiel: ophanging + remmerij is gedemonteerd en opnieuw gemonteerd en toen was het probleem 'vanzelf' verholpen. (ik vind het een bijzonder verhaal.. ik denk zelf dat ze met het vervangen van de remmen voor een bout of moer met te weinig kracht hebben gemonteerd en die langzaam losgekomen is.. )
* Remvloeistof vervangen
* Kentekenplaatverlichting achter vervangen.

Eerste keer echte pech

  • 178.492 km

Koppeling begon tijdens het rijden op de snelweg, na een keer terug en op geschakeld te hebben (file vorming) raar aan te voelen.

Ik heb toen op de snelweg (achter een vracht-auto) heen en weer geschakeld en koppeling gebruikt om te kijken of het wegging.. Het leek daarna beter te gaan.

De afrit nam ik een schakelde terug naar 3 en na het op laten komen van de koppeling, werd het koppelingspedaal enorm hard.. zo hard dat er geen beweging meer in zat. Richting vluchtstrook gereden, motor aflaten slaan door te remmen en sleutel terug te draaien.

Koppelingspedaal weer geprobeerd met meer kracht en toen knapte er iets (dat bleek de koppelingskabel) en ging het pedaal van enorm hard naar volledig zacht en zwak.

Gelukkig reed een collega nog geen 3min later voorbij en zag mij staan. Hij heeft auto gestart en in derde versnelling naar werk gereden (dat was 5min)

Garage in de buurt volledige koppelingsgroep laten vervangen.

Geen idee waarom de koppeling zo relatief vroeg kapot gegaan is. Toch bijzonder voor een auto die vooral voor dagelijks woon-werkverkeer met lange stukken weg gebruikt was.. ( niet met koppeling half ingedrukt gereden oid. Wellicht snel slijtend clio onderdeel ) Met mijn vorige auto 7 jaar / a 130d km zonder koppelingsproblemen gereden.

Nieuwe ogen!

  • 180.000 km

De koplampen en mistlampen waren erg dof geworden. Online nieuwen besteld en zelf gemonteerd. Wel weer een gedoe, hele bumper moest er af om ze te vervangen.

Maar, het staat toch een stuk frisser met de nieuwe ogen! :-)

De koplampen stralen nu veelste hoog en moeten nog wel afgesteld worden.. dat laat ik doen tijdens de volgende apk in de zomer van 2025. (hoogte-verstellingswieltje staat nu helemaal naar beneden)

Incognito remmen :-)

  • 185.000 km

Tijdens achteruit parkeren is het mij opgevallen dat alle remlichten (inclusief derde remlicht) het niet meer deden..

Door het feit dat ze het allemaal niet meer deden, wist ik zeker dat het ergens een kabelbreuk of kapotte sensor moest zijn.

Gegoogeld, remlichtsensor besteld en zelf vervangen.

Dit was echt een rotklus, de sensor zit boven aan het rempedaal en moeilijk te zien / te vervangen, maar het is gelukt. :-)

Samenvatting na 6jr 90d-km bezit

  • 186.000 km

--- Positief punt Clio ---

Je kunt met de Clio als je heel rustig rijdt, stadsverkeer vermijdt en de auto vooral voor woonwerkverkeer gebruikt icm kleven achter vrachtauto's, is het mogelijk 1 op 18 / 19 halen en soms zelfs 1 op 20 als je er een sport van maakt.

In verhouding tov van het gewicht loopt de motor van de Clio 1.4 16v 98pk ala 1100-1200kg dus zuiniger als de Fiesta 1.3 16v 75pk ala 950kg die ik hiervoor had, waarmee ik als ik het een sport maakte max 1 op 21 kon halen.

Bij normaal gebruik is het verbruik +- 1 op 15 a 17


---Onderhoud Fiesta vs Clio -------

Mijn vorige auto; 2000 Ford Fiesta 1.3 16v heb ik 130d km in bezit gehad.
De Clio 1.4 16v uit 2006 heb ik nu 90d km in bezit.

Bij de Fiesta was er buiten regulier onderhoud: 2x wiellager achter, accu, gebroken koelwaterslang, een plotseling loslatende binnenspiegel en een keertje bougiekabels.. (slechts 5 punten in totaal)

En verder letterlijk normaal onderhoud zoals banden en een keertje remschijven laten vervangen. (Dat was ook rond 160-180d km, eigenlijk vergelijkbaar met de Clio )

De Clio 3 1.4 16v heeft meer fratsen gehad t.o.v. de fiesta en zijn gewoon ook irritanter:
Alle penbobines (2x), verlichtingrelais, claxon, remlichtsensor, stuurkogel, stabilisator stangen aan voorkant, remklauw achter, handremkabel, niet goed werkende koelstofwatertemperatuur-display, af en toe stug schakelen, koppeling die vervangen moest worden, verstopte waterafvoerbuisjes, kapotte ruiterwissermotor, kapotte olie-pijlstok, kapot klapstoelmechanisme (ik heb een 3dr) (ik wil een vervangende stoel vinden op marktplaats, maar dat is nog niet gelukt.. )

En ook nog een gek probleem dat de eerste keer dat je een keer semi-hard remt voor een rotonde met koude motor die max 5min geleden gestart is, de motor bijna afslaat / afslaat. (dit is altijd na 1x bijna afslaan/afslaan weg.. geen idee waarom, zelfs de nieuwe penbobines hebben dat niet opgelost. Soms is het ook een tijd weg en komt het weer terug, niet afhankelijk van temperatuur of luchtvochtigheid.. )

--- Aantal bijzondere punten in totaal ---

Fiesta in 130d km: 5 punten
Clio in 90d km: 17 punten

En dan reken de koplampen en mistlampen die minder lang meegingen + krasgevoeligere laklaag + harder slijtende bestuurders en passagiers stoel + krasgevoelige dashboard console + het nog te moeten vervangen subframe (ik zag laatst dat die volledig verroest is, ook bekend Clio 3 probleem) + zeer lastig te vervangen dim en stadslichten niet mee.

Bij de Fiesta was lampjes vervangen een eitje en zag het interieur + exterieur er nog zeer goed uit bij het afscheid... ( op de roestplekken in achterste wielkasten en op de onderkant na dan.. )

---- Conclusie ----

Het feit is wel dat ik vaak terug verlang naar het maanden / jaren lang geen gedoe te hebben met een auto , ala de ford fiesta, en dan pas tijdens apk-keuring weer wat tegen te komen voor onderhoud ipv bijna elk jaar gedoe tussen de APK-keuringen door.. Ik heb de Fiesta weg heb gedaan omdat er teveel roest begon te ontstaan en ook al was ontstaan en ook behoefte had aan net wat meer comfort. (rond de 220d km dacht ik, ook rond de 90d gekocht als ik het mij goed herinner)

Mijn plan is om komende tijd naar een vervangende stoel te zoeken op marktplaats (ivm het kantelmechanische / knop die kapot is)

En mocht er dit jaar of volgend jaar weer rare dingen gebeuren die buiten 'normaal' onderhoud vallen, dan ga ik opzoek naar een andere auto. Ik heb best wel behoorlijk veel geduld en ben trouw met een auto, je moet niet op eerste indrukken afgaan en dingen tijd geven, maar heb ook mijn grenzen. :-)

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.