Renault Avantime 3.0 V6 24V Privilge (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avantime 3.0 V6 24V Privilège |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 121.604 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Inleiding: Toen de Avantime voor het eerst getoond werd, was ik helemaal overdonderd. Schitterend, wat een auto, niet normaal (letterlijk!). Begin 2007 ontdekte ik dat de Avantime’s inmiddels redelijk betaalbaar werden en ben ik mijn zoektocht gestart. Ik heb er heel wat bekeken en ze zijn lang niet allemaal in een mooie staat. De Avantime is gevoelig voor steenslag; bumper, motorkap en voorruit zien er vaak nogal ’bekraterd’ uit. Ook is het lakprocedé van de aluminium daklijsten niet helemaal OK geweest, de meeste exemplaren vertonen blazen (dit wordt wel onder garantie verholpen, lakgarantie = 12 jaar). Maar vooral het interieur is kwetsbaar, sierlijstjes verliezen lak, raken snel gedeukt en bij heel wat Avantime’s heeft de sluiting van de gordel tussen de deur en de stoel gezeten omdat de gordel niet heel erg strak oprolt. Gevolg: lelijke deuken in je portierpaneel. De Avantime is technisch gebaseerd op de Espace III, maar houd er rekening mee dat de Avantime specifieke onderdelen een hoge prijs hebben.
Mijn auto: uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een 3.0 V6 Privilege in de kleur Blue Iliade 549. Deze auto is oorspronkelijk in België geleverd en is in mei 2007 ingevoerd. Sinds eind juni 2007 is de auto in mijn bezit. Het grote voordeel bij deze auto was dat toen ik haar kocht net de distributieriem vervangen was (moet bij 120.000 km of na 5 jaar, net wat eerder komt). Let op als je een Avantime V6 wilt aanschaffen of dit al is gebeurd, hiervoor moet de motor er uit en de dealer rekent hier zo’n € 1.800,- voor!
Ervaringen: Inmiddels zo’n 8.000 km gereden en geen moment spijt gehad. Wat een heerlijke reismachine. Goed, op slecht wegdek zitten er rammeltjes in, maar het comfort, het uitzicht, de V6 motor en alle luxe aan boord doen dat al heel gauw vergeten. Het verbruik is bij dagelijks gebruik (ritten van gemiddeld 25 km over dorpen en 80 km wegen) zo’n 1 op 9,5. Bij langere (snelweg)ritten is 1 op 11 zelfs mogelijk en dat vind ik zeker niet slecht. De Avantime is een zware auto en dat merk je bij het remmen. Remblokken en -schijven schijnen dan ook wat minder lang mee te gaan, bij mijn auto zijn de schijven rondom inmiddels vervangen. Verder is de auto behoorlijk onderstuurd, je glijdt op rotondes al gauw over de voorwielen weg. Dit is overigens (enigzins) te verbeteren door de voorbanden net wat harder op te pompen.
De Avantime is gebaseerd op een monospace of MPV zo u wilt, en is zeker een hele ruime auto. Maar de auto kent geen flexibel interieur of talloze opbergvakken zoals in een Espace of Scénic tegenwoordig het geval is. Wat ronduit tegenvalt is het rijden met het dak open. Bij snelheden boven de 80 km/u wordt het windgeruis ronduit storend en dat had ik anders verwacht.
PROBLEMEN
Stoelverwarming van de bestuurdersstoel werkt niet.
Verkocht
Ik zie net dat ik nooit meer gemeld heb dat de auto verkocht is. Via autoscout24 aan een Fransman. Leuke ervaring en geen slechte prijs gevangen, maar helaas nu wel een beetje spijt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.