Renault 4 GTL (1985)

autoreview

Renault 4

Signalement

Uitvoering4 GTL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1985
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Renault 4: een geweldige auto, voor die tijd dan. Ik heb in mijn studententijd tussen 1989 en 1999 ongeveer 10 Renaultjes 4 (alle types) gehad als hoofdvervoermiddel, nu heb ik er nog eentje als derde auto. Toen reed ik er overal mee naartoe: Italië, Frankrijk, Zwitserland, etc. Ik ben nooit komen te staan met de R4, alhoewel de aanschafprijs altijd tussen de 100 en de 1500 gulden lag. Alleen bij de APK een stukje lassen, een fuseekogeltje en dergelijke. Nu vind ik ze te langzaam, je kunt er prima 120 mee rijden, maar is toch eigelijk niet meer verantwoord, het blijft een ontwerp van de jaren 50 en de ontwikkeling heeft niet echt stilgestaan de afgelopen 50 jaar. Je kunt er een 110 PK Alpine blok inzetten, maar als je met een R4 met 180 een ongeluk krijgt, maak je weinig kans, vrees ik...

Wat mij bijzonder beviel aan de R4 is de enorme hoeveelheid beenruimte voorin, de hoofdruimte, de prima stoelen (in 14 uur non stop naar Perpignan), en het prima schakelen met het pookje in het dashboard (dat ze dat nu niet meer zo maken is onbegrijpelijk!)
Ook lopen de 1108 cc motortjes prima op gas, wat ik altijd zelf inbouwde (75,- sloop), scheelt een hoop wegenbelasting en papieren rompslomp met het RDW etc. Wel regelmatig je klepspeling controleren, maar dat merk je vanzelf aan het vermogensverlies. Altijd starten, ook bij -15 gr.
Ook het sleutelen aan de R4 is kinderlijk eenvoudig, dat kun je een plant nog leren! De R4 die ik nu heb, had 6 jaar stilgestaan en werd als donor auto gebruikt. Het Valvoline stickertje op de achterruit gaf de doorslag: ze roesten nogal behoorlijk en het laswerk is een flinke investering en bovendien het begin van het einde. Na 6 jaar stilstaan even een volle accu erop en even flink choken en hij liep! 500 piek afrekenen en rijden met dat ding. Hij heeft een hele bijzondere kleur groen, waar er nog maar een paar van zijn, dat is leuk natuurlijk.
Leuk dat er een actieve Renault 4 club is, het autootje verdient het. (www.r4club.nl)

PROBLEMEN

Problemen bij de APK zijn:
Roest aan balken, met name rondom de achterwielophanging en waar de balken in het chassis verdwijnen (4 dubbel frans pisbakkenstaal);
Vaak problemen met wiellagers, roestende remleidingen, fuseekogels (echt altijd!), vastzittende wielremcilinders. Verder het gebruikelijke onderhoud: bandjes van 25 euro, ruitenwissertjes van 5 euro, etc. Echt super goedkoop allemaal.
Een keer de koppelingsplaten vervangen, dat is een hele klus aangezien de bak voor de motor zit en daardoor alles eraf moet (motorkap, radiateur, etc). Soms een klein massa probleempje, maar dat kwam door die mega verstralers die ik erop had.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault 4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.