Renault 4 E-TECH comfort range techno (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | 4 E-TECH comfort range techno |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 2.100 km |
Van 2 naar 1, met een 4
- 2.100 km
Ik had hier al een review over geschreven maar door een foutje van mij is die verdwenen. Dus maar opnieuw dan...
Mei 2025, er staan 2 auto's voor onze deur. We hebben een elektrische Fiat500E (2021) en een Hybride Toyota CHR (2017). En zo langzamerhand bekruipt ons het gevoel dat dat niet helemaal meer nodig is.
Na de aanschaf van de 500 werd de Toyota al snel tweede auto en blijkt steeds vaker stil te staan. Zoveel zelfs dat de 12v accu diverse malen leeg was en hij dus echt stilstond.
De Toyota weg dan maar, dan blijft de 500 over en die is echt te klein als enige auto. Er moeten soms nog eens wat mensen mee...
De 500 weg, dan rijden we dus niet meer elektrisch. En dat bevalt uitstekend.
Conclusie: allebei weg voor een nieuwe, elektrische auto formaatje CHR. De zoektocht kon beginnen.
'Eisen' pakket:
- EV, prijs tot €40.000,- inclusief opties, rijklaar.
- niet te groot/zwaar.
- incidenteel moeten er volwassenen meekunnen achterin.
- Europees merk.
- Dingetjes zoals een trekhaak, warmtepomp, achteruitrijcamera etc.
Dan komen er best wel wat auto's naar voren, maar om diverse redenen vielen er velen af.
Over bleven een VW ID3 en een Renault 4. De VW is in de aanbieding vanaf 30K, de door ons beoogde Renault 4 (52 KWh, Techno) was 34,5K. Dus in eerste instantie hebben we ons gericht op de VW.
Bij de VW dealer liep het niet zo vlotjes, er was geen ID3 beschikbaar voor een proefrit. De dienstdoende verkoper was eigenlijk 'van de busjes' en de offerte was matig. Wel een lekker ruime auto!
Dus meteen door naar de Renault. Daar liep het wel. Een vriendelijke verkoper met verstand van zaken, proefrijden kon meteen en de eerste offerte was al wat beter.
Thuisgekomen hebben we alles naast elkaar gelegd. We kwamen eigenlijk al snel tot de conclusie dat hét pluspunt van de ID3 de ruimte was. Verder niks.
De trekhaak bleek een steunhaak voor alleen een fietsendrager te zijn. Dus er is geen aanhanger mogelijk. Geen one-pedal drive, geen warmtepomp standaard. Nauwelijks fysieke knoppen en een boordlader die maximaal 7,2 KW laadsnelheid thuis toelaat. Wij laden voor 95% thuis met een dynamisch energiecontract. Met 11 KW komt er in dezelfde tijd (tijdens de goedkope uren dus) domweg gewoon meer stroom in je auto. Dit was alleen bij de 52KWh batterij. De 59KWh batterij kan wel 11 KW laden, maar die is ook fors duurder. Nu wilden we er bij de 4 ook wel wat bij dus dat zou een optie geweest kunnen zijn. En ook al is de ID3 onderhuids dus flink anders/beter dan 5 jaar geleden, het is een...tja...ID3 zoals die al 5 jaar bestaat. Dus we waren er wel uit, een Renault 4 dus!
Uiteindelijk de offerte getekend voor een Techno Comfort range (52KWh) met trekhaak in Bleu nuage. Met wat opties:
Pack Winter
Pack Extended Grip
Pack Safety&advanced driver assist
Geschatte levertijd 3 maanden. Dat klopte bijna tot op de dag. 17 juli besteld en 24 oktober afgeleverd.
Inmiddels hebben we er 2100km mee gereden en kan ik er wat zinnigs over zeggen.
De auto is lekker comfortabel, maar zeker niet week. Door de multilink achteras voelt hij erg zeker aan. De auto laat zich niet van de wijs brengen door dwarsrichels. Het leeggewicht van 1437 kg is lekker laag. Geen 2-ton bakbeest met bij behorende MRB, enorme banden en te krappe parkeerplaatsen.
De rijhulpjes zijn zeker niet storend. De snelheidswaarschuwing, in vele auto's irritant, is hier zeer bescheiden, net als lane assist etc. Eigenlijk staat het dus allemaal gewoon aan, omdat het werkt. Geen camera die je in de gaten houdt als je even teveel om je heen kijkt. En als je het allemaal opeens wel irritant vindt, zit er links op het dashboard een fysieke knop om alles in één keer uit te zetten! Onder die knop zit een persoonlijke instelling van alle rijhulpjes. Klik...klaar...super!
Wat we bij de proefrit niet opgemerkt hebben was een klacht van een achterpassagier recent...als de voorstoelen laag staan gaan je schoenen niet onder de stoel. Soms even een tandje omhoog dus. Nu is het achterin ruimer dan een Renault 5, die we stiekem ook erg leuk vonden. Maar die is daar echt te klein. Maar voor ons doel voldoet het prima. We zijn met z'n tweetjes en eventuele passagiers hoeven niet mee tot Zuid-Frankrijk.
De flippers aan het stuur voor regeneratie zijn erg makkelijk en we rijden in de regio vaak one-pedal. Op de snelweg niet, dat is te nerveus dan. Zet wel even het geluid van de richtingaanwijzer wat zachter, die staat standaard veel te hard. En Reno, de avatar assistent hebben we ook grotendeels het zwijgen opgelegd. Veel te aanwezig. Nu komt'ie alleen nog maar met een eventuele storingsmelding. De stoelen zijn best wel zacht, maar ondersteunen wel prima. Verder een beetje spelen met de instellingen van motorstanden/kleurtjes/stuurbekrachtiging/muziek. Wij hebben geen Harman Kardon soundsystem besteld. Dat zou betekenen dat het vak onder de vloer van de kofferbak vol lag met de subwoofer. Nu ligt de laadkabel enz daar.
Het verbruik is na die 2100 km volgens de boordcomputer 15,2 KWh/100 km en dat valt me tot nog toe mee. Bij de Renault 5 waren er met lagere temperaturen hoge verbruikscijfers te zien. Hebben ze dat verbeterd? Nu rijden we vaak in ECO, in het rijtje mee rollen gaat dan prima. Maar voor invoegen etc is het dan wel behoorlijk gezapig hoor. De topsnelheid is dan trouwens 115 km/h. Voor het woon/werk verkeer prima, als je dat al haalt natuurlijk... Bij onze Fiat was dat 80 en dat was redelijk vervelend.
In COMFORT is de auto een stuk sneller, en heb je bij flink accelereren in korte bochten wel eens een ingreep van de tractiecontrole. In SPORT is hij erg nerveus.
Wat ook fijn is, is dat het multimediascherm overdag niet in de nachtstand gaat als je met dimlicht aan rijdt. De Fiat deed dat wel en dan reed je dus overdag met een donker Google maps...irritant.
De kofferbak is lekker ruim, 420 liter. Met een flink vak onder de vloer en een plaat daarop die in twee helften opklapbaar is, handig. Ook is er geen tildrempel, de klep opent tot op de bumper.
Recent de trekhaak gebruikt voor een paar keer naar de gemeentestort met afval. Dat ging prima. De auto ziet dat er een aanhanger achter hangt en zet diverse sensoren uit.
Inmiddels zijn we gewend dat we gewoon weglopen bij uitstappen, de auto vergrendeld dan vanzelf. Ook trekken/duwen we niet meer aan de automatische achterklep. Ook de drie hendels rechts van het stuur wennen natuurlijk. De 'versnellingshendel' moet je wel duidelijk bedienen, anders reageert hij matig. Het geluid van het standaard muzieksysteem is prima en de dode-hoek-over-je-schouder is een stuk beter dan in de Toyota CHR. En zo begint het nieuwe weer vertrouwd te worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault 4
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Renault 4 Techno | Achteruitrijcamera | Elektronisch geregelde airconditioning | Full LED koplampen
- 2025
- 10 km

Renault 4 comfort range techno 52 kWh | Demo voordeel | Winter pakket | Elektrische achterklep
- 2025
- 9.450 km

Renault 4 Evolution 120PK-40kWh met Pack Winter | Rijklaar prijs!!! DIRECT RIJDEN!!! | CAM | PDC | CCS Lader |
- 2025
- 8.445 km
Lees ook

Dubbeltest: Opel Frontera Electric vs. Renault 4 E-Tech - Charme van vroeger, techniek van nu

Test: Renault 4 – Vier is meer dan vijf

De goedkoopste Renault 4 heeft geen lichtmetaal en geen Google Maps – Back to Basics

Fiat onthult ‘nieuwe’ zevenzitter in Brussel



Lezersreacties (0)
Reageren