Renault 25 GTX (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 25 GTX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tja, een R25. Mensen zullen wel denken en gedacht hebben, wat moet je met zo’n orgel waar je op leegloopt? Maar ja, als student trekt het toch wel, 2.2 injectie (jaja) motor, boordcomputer, electrische ramen, lichtmetalen wielen etc. Dit is leuk, zeker als je uit een auto komt die dat allemaal niet heeft, mijn eerste auto was echter ook een R25, dus ik was reeds aangestoken met het R25 virus… via mijn vader trouwens. Mijn eerste R25 was mijn vaders tweede R25, ze staat nu in een schuur in Frankrijk te wachten tot haar ridder met gereedschapskist haar komt redden. Had ik maar wat meer tijd denk ik wel eens!
Terug naar het onderwerp van deze review, ik moet zeggen dat het wel een beetje een haat-liefde verhouding is geweest met de auto mede veroorzaakt door het feit dat er verschrikkelijk veel achterstallig onderhoud was en er dus elke keer weer wat anders misging. Had ik kunnen weten, ik kocht de auto immers van iemand die haar naar de sloop wilde brengen, hij had er net een nieuwe koplamp ingezet en ik kon de auto overnemen voor de prijs van de koplamp, 400 gulden!
Er was het nodige mis met mijn voiture, het begon ermee dat de auto niet meer op benzene liep, alleen maar op LPG en dit lag aan een defecte LPG computer. De LPG installatie heb ik er meteen uitgehaald en alle bedrading weer in originele staat terug gebracht, en waarachtig de motor liep weer op benzene! Alleen was de benzinepomp erg lawaaiig, daar ben ik pas een aantal maanden later achtergekomen toen ik de brandstoftank demonteerde. Er zit namelijk een voor-filter in de tank en deze was door de LPG gebruik en afwezigheid van bezine in de tank uitgedroogd en verstopte dus de toevoerleiding van de benzene en de pomp vond dat niet zo leuk.
Verder heb ik moeten repareren/vervangen:
• remmen rondom
• aandrijfassen
• banden (tot op canvas versleten)
• LV spatbord en portier wegens lichte schade
• motor en versnellingsbak rubbers
• lampjes instrumentenpaneel
• nieuwe uitlaat voor tot achter
• nieuwe brandstofpomp en injectoren (LPG erfenis)
• en ongetwijfeld nog veel meer…
*** tekst verdwenen ***
PROBLEMEN
Redelijk veel kosten gehad, dat gevoel had ik in ieder geval tijdens mijn studietijd. Wel alles zelf kunnen doen waardoor het nog enigszins te overzien was.
Ik heb nu ik de auto weer regelmatig gebruik ontdekt dat de schokbrekers toch wat oud werden, nog de originele exemplaren (322.154 km)! Wel een verandering om nu met 4 nieuwe exemplaren rond te rijden.
Een week later heb ik de dynamo vervangen en een fuseekogel was versleten (ontdekt tijdens het vervangen van de schokbrekers).
Auto gestolen in de nacht van 2 op 3 juli 2008, terug gevonden op 4 juli, helaas niet meer in al te goede staat. De auto is volledig uitgebrand, ik ben er goed ziek van, ik heb er toch 9 jaar enthousiasme en tijd ingestoken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.