Renault 21 Nevada TL (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 21 Nevada TL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 95.600 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Via www.grootgezin.nl ben ik op het idee gekomen dat deze auto misschien wel wat voor mij zou kunnen zijn: het is eenvoudigweg de auto met de laagste prijs per liter bagageruimte. De eerste generatie was niet al te betrouwbaar, dus er kleeft een twijfelachtige reputatie aan de 21 Nevada, maar de Phase II zou praktisch vrij zijn van kwaaltjes.
Korte tijd later stond er een Nevada (TL-uitvoering) in een advertentie in het plaatselijk krantje. Een garagebedrijf op letterlijk een steenworp afstand bood "m aan voor 1750 euro; iets meer dan één Euro per liter laadruim. De spatschermen hadden wat deuken, maar alle rekeningen zaten er bij. De knoop was snel doorgehakt.
Tot mijn verbazing bleek-ie een stuk zuiniger te zijn dan m"n Golfje. Ik sta elke ochtend en middag een tijdje in de file, maar het vebruik na bijna een jaar bezit is 1 op 12,6 (7,95 l per 100 km) en da"s beslist keurig voor een auto van dit formaat.
De ruimte in de auto is z"n allersterkste punt; als het er niet in kan, dan kan "t op de imeperiaal en als "t er niet op kan, dan kan het er achter, want de auto heeft een trekhaak.
Pas geleden kocht ik een nieuwe wasmachine en tot m"n verbazing hoefde de achterbank niet eens naar beneden, zoveel ruimte zit er achter de achterbank! Daar kon een kennis met zijn nieuwe Audi A6 Avant niet tegenop!
Ook positief is het comfort aan boord; jammer is wel dat er zo weinig afsluitbare vakken zijn; daardoor slingert er nogal wat door de auto.
Wat me verder niet zo bevalt zijn de "Europa"-stickers, de "striping" op de auto en de te kleine wielen. Verder heeft-ie zó weinig accessoires dat er bijna niks kapot KAN gaan. Ook is het jammer dat het geen "Familiale" is, want binnenkort zijn we met z"n zessen.
En tenslotte mist-ie elke uitstraling. Hoeft van mij ook niet, want dat hebben ik en m"n gezin al genoeg van zichzelf ;-)
De achterkant van de auto, met "rondom glas", maken de auto trouwens best wel karakteristiek. Maar een echte klassieker zal het volgens mij nooit worden. Een gewaardeerd werkpaard is het echter wèl.
PROBLEMEN
1. Een slippende V-snaar, veroorzaakt door een loszittende bout (zelf ontdekt en verholpen)
2. Een minuscuul gaatje in een koelslang (gratis vervangen door de ANWB wegenwacht)
3. Nieuwe einddemper voor de uitlaat (215 Euro)
4. Pen van het achterklepslot (op een sloperij van een donor-Nevada geschroefd; kostte 5 Euro)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren