Renault 21 GTX (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 21 GTX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 219.000 km |
KM-stand laatst | 581.000 km |
ERVARINGEN
- 581.000 km
De 21 is een lekkere ruime, comfortabele Franse limousine.
Ik heb in de 3 jaar dat ik hem nu heb vele lange reizen gemaakt naar o.a. Frankrijk en Italie. Gebruik hem ook dagelijks voor het woon-werk verkeer (100 km).
Hij rijdt probleemloos op gas (en benzine). De 2.2 liter 8 klepper is een perfecte motor voor lpg, ook te vinden in de R25, 505 en CX. Het is gewoon gas tanken en weer doorrijden met een verbruik van 1 op 10. Opnieuw tanken en weer rijden etc.
Veel trekkracht onderin, prettig rijden met aanhanger of caravan.
Een aanrader voor wie veel comfort, ruimte en betrouwbaarheid zoekt voor weinig geld.
Ook lekker met nog werkend electrisch shuifdak, cv met afstandsbediening, electrische ramen etc...
Afscheid nemen zou mij veel verdriet doen.
UPDATE - NOVEMBER 2005
Inmiddels weer 40.000 km erbij gereden de afgelopen 8 maanden en dit naar alle tevredenheid, incl. reis naar Florence in september. Dat malle ding loopt toch nog 200 op de teller op gas op de Autobahn.
Ben bang dat ik nooit meer zo’n probleemloze auto zal vinden....
In de tussentijd 3 lampjes vervangen en remblokken voor vervangen. Start altijd, loopt goed, verbruikt weinig olie en loopt zuinig op gas. Une voiture exceptionelle.....
Hoop dat die nog even meegaat.
UPDATE - NOVEMBER 2008
En of die nog even meegaat....wat nou Renault onbetrouwbaar???...
De 500.000 km enkele maanden geleden gepasseerd en nog steeds rijdt hij comfortabel, snel en zuinig. Dit jaar ook nog naar Frankrijk gereden op vakantie.
Afgelopen APK was er niets aan de hand.
Dynamo is een tijdje terug weer vervangen en een koelslang is gescheurd.
Inmiddels staat de teller alweer op 510.000 km.
Ik rij er dagelijks nog steeds dik 100km mee woon-werk verkeer en in het weekend vaak nog meer. Op LPG rijdt hij nog steeds 1 op 10 zonder echt mijn best te doen heel zuinig te rijden. Super motor, die 2.2 liter 8 klepper van weleer. Olieverbruik is ook minimaal, waarschijnlijk komt dit omdat ik hem netjes warm rijd (niet boven de 2500 toeren de eerste kilometers).
Nu ook maar eens paar foto's toegevoegd, heeft hij ook wel verdiend. Ook het moment dat hij de magische half miljoen passeerde zit erbij.
UPDATE - JANUARI 2011 - 581.000 km
Het doek gaat vallen voor mijn trouwe Jean-Luc. Hij wordt te duur voor de kilometers die ik nog rij nu ik een baan dichter bij huis heb. Vanwege de oude lpg installatie betaal je nog het volle pond wegenbelasting en dat loont niet meer, hoe zeer ik ook van deze auto hou. Met 581.000 km rijdt hij nog steeds heel lekker en probleemloos, je kent zo'n auto na zoveel kilometers door en door, kan hem blindelings bedienen en ken elk piepje en kraakje. Merci beaucoup, ma chere Renault, wat hebben we veel meegemaakt. AU REVOIR!
PROBLEMEN
- 581.000 km
- Uitlaat is wat zwak op sommige punten, af en toe wat lassen en vervangen. Is bij meerdere oude Renaults probleem (ervaring met diverse 5jes)
- Dynamo is vervangen
- Roest aan de onderzijde van achterportier links en onderaan achterruit, onderzijde begint bij de krikpunten te roesten, binnenkort zal er wat gelast moeten worden (maar ja, mag het na 16 jaar en 500.000 km?..)
- Enige waterslangen vervangen vanwege scheurtjes of breuk (ook bekend bij oudere Renaults).
- Kleine dingetjes als af en toe lampjes, schakelaartje etc.
- Een paar duizend kilometer geleden voor het eerst een wielremcylindertje lek van een trommelrem! en dat na bijna 6 ton, eerste keer dat de trommelrem los ging. Ook begin je de wiellagers wat te horen bij sommige bochten, maar petje af voor het lange leven dat ze gegeven hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.