Renault 19 RT 1.8i (1992)

autoreview

Renault 19

Signalement

Uitvoering19 RT 1.8i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Renault 19 sedan is een auto die op het eerste gezicht misschien niet veel indruk maakt maar die je na de nodige kilometers gaat waarderen.

De 1.8i motor met 113pk is een van de sterke punten van dit model. Vanaf zo"n 1500 toeren trekt hij in iedere versnelling vlot en moeiteloos door. Veel schakelen is niet nodig. Als het moet kun je in ca. 9,5 seconden van 0-100 optrekken en menig medeweggebruiker verbaasd achterlaten. Daarbij draait de motor met het grootste gemak hoog tot de toerenbegrenzer ingrijpt.

Het brandstof verbruik is daarbij nog zeer redelijk. Een op 13,5 is een realistische waarde, boven 1 op 12 komt het niet en met wat moeite kan ook wel eens 1 op 15 gereden worden.

Goede wegligging. Mede door de standaard veerpootbrug een precieze besturing.

Het algehele comfort is prima. De goede vering, goede stoelen en betrouwbare wegligging dragen daar toe bij. Het geluidsniveau is aan de hoge kant, wat bestaat uit vooral veel windgeruis. Vervelend is ook dat het stuurwiel (zoals helaas bij veel auto"s) iets naar rechts uit het midden is geplaatst.

Het interieur is zeer smaakvol uitgevoerd en heeft voor die tijd gebruikelijke extra"s zoals electrische ruitbediening voor en centrale vergrendeling met afstandsbediening.

Door de omklapbare of zelfs verwijderbare achterbank is de auto ook nog zeer praktisch.

PROBLEMEN

Deze auto is altijd dealer onderhouden. Mede daardoor nooit met pech langs de weg gestaan.

Het algehele niveau van de afwerking en kwaliteit is vrij hoog. Toch laat Renault hier en daar wel enkele typisch Franse steekjes vallen. Zo doet de toerenteller het al jaren niet meer. Ook moest een slotmotortje in achterportier vervangen worden.

Heel vervelend ook een lekkage aan het waterafvoersysteem van het schuifdak. Als dat gaat roesten vind ik dat feitelijk een constructiefout.

Buiten het normale slijtpatroon vallen verder nog een hoofdremcilinder en een defecte lambda-sonde.

Prijzen van onderdelen zijn hoog tot exorbitant duur. 40 euro om een kapot lampje in een schakelaar te vervangen is onacceptabel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.