Renault 19 RT 1.8i (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 19 RT 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Renault 19 sedan is een auto die op het eerste gezicht misschien niet veel indruk maakt maar die je na de nodige kilometers gaat waarderen.
De 1.8i motor met 113pk is een van de sterke punten van dit model. Vanaf zo"n 1500 toeren trekt hij in iedere versnelling vlot en moeiteloos door. Veel schakelen is niet nodig. Als het moet kun je in ca. 9,5 seconden van 0-100 optrekken en menig medeweggebruiker verbaasd achterlaten. Daarbij draait de motor met het grootste gemak hoog tot de toerenbegrenzer ingrijpt.
Het brandstof verbruik is daarbij nog zeer redelijk. Een op 13,5 is een realistische waarde, boven 1 op 12 komt het niet en met wat moeite kan ook wel eens 1 op 15 gereden worden.
Goede wegligging. Mede door de standaard veerpootbrug een precieze besturing.
Het algehele comfort is prima. De goede vering, goede stoelen en betrouwbare wegligging dragen daar toe bij. Het geluidsniveau is aan de hoge kant, wat bestaat uit vooral veel windgeruis. Vervelend is ook dat het stuurwiel (zoals helaas bij veel auto"s) iets naar rechts uit het midden is geplaatst.
Het interieur is zeer smaakvol uitgevoerd en heeft voor die tijd gebruikelijke extra"s zoals electrische ruitbediening voor en centrale vergrendeling met afstandsbediening.
Door de omklapbare of zelfs verwijderbare achterbank is de auto ook nog zeer praktisch.
PROBLEMEN
Deze auto is altijd dealer onderhouden. Mede daardoor nooit met pech langs de weg gestaan.
Het algehele niveau van de afwerking en kwaliteit is vrij hoog. Toch laat Renault hier en daar wel enkele typisch Franse steekjes vallen. Zo doet de toerenteller het al jaren niet meer. Ook moest een slotmotortje in achterportier vervangen worden.
Heel vervelend ook een lekkage aan het waterafvoersysteem van het schuifdak. Als dat gaat roesten vind ik dat feitelijk een constructiefout.
Buiten het normale slijtpatroon vallen verder nog een hoofdremcilinder en een defecte lambda-sonde.
Prijzen van onderdelen zijn hoog tot exorbitant duur. 40 euro om een kapot lampje in een schakelaar te vervangen is onacceptabel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren