Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Taycan GTS Sport Turismo |
---|---|
Versnellingen | 2, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 11.500 km |
GTS Sport Turismo aka 'The Batmobile'
- 25 km
Ergens rond november 2021 kwamen de eerste berichten in de media over de launch van de Taycan Sport Turismo GTS. Als berijder van een Cayenne Coupe Turbo S wellicht niet een voor de hand liggende keuze maar ooh wat was die rode Taycan ST GTS in de door Porsche gemaakte introductie filmpjes toch een beauty! Mijn vriendin vond de auto gelijkenissen vertonen met de ‘Batmobile’. Dus zo noem ik de auto tegenwoordig maar :-).
Persoonlijk vind ik de Cross Turismo ook een mooie auto maar het vele plastic rondom de wielkasten viel me in werkelijkheid tegen. Daarom maar ‘geduldig’ gewacht op de Sport Turismo GTS.
Tijdens de gesprekken met de Porsche dealer in Groningen werd me al snel duidelijk dat er een behoorlijke levertijd op deze auto’s zat (en zit..). Mijn wens was om de auto volledig specifiek en naar eigen wens samen te stellen met een zogenaamde PTS kleur. Echter bleek de levertijd dan ruim 9 maanden en dat was me toch net wat te lang wachten. Alle Porsche dealers in NL zouden in februari voor de launch van de ST GTS wel demo modellen ontvangen. Daarop maar besloten om bij alle Porsche dealers de specificaties van de demo auto’s op te vragen. Daarbij in contact gekomen met Porsche Centrum Amsterdam (onderdeel van PON zoals de meeste Porsche dealers) en de salesmanager heeft me daarbij uitstekend geïnformeerd en ook de voorraad bij andere aangesloten dealers opgevraagd. Daarop besloten om de Cayenne Turbo S in te ruilen op de Taycan GTS ST. Mijn keuze viel op een zwarte GTS met 21 inch Spyder velgen. Na een aantal dagen de koopovereenkomst getekend en dan maar afwachten tot het moment dat de auto in Nederland arriveert!
Eind januari was het dan zover. De GTS was gearriveerd bij de Porsche dealer te Amsterdam. 4 februari hebben we de auto bekeken in de showroom. En hij viel mij behoorlijk tegen in het zwart... Hij oogde niet zo ‘dik’ als de vele filmpjes die ik had gezien. Gelukkig stond er in de showroom een vulkaangrijze met zwarte hoogglans accenten en zwarte 21 inch velgen en een zwart GTS interieur pakket. Deze combinatie van grijs en zwart maakt hem echt af. Al is dat natuurlijk volledig persoonlijk en een kwestie van smaak. Omdat de auto nog niet mocht worden vrijgegeven door Porsche Duitsland stond deze nog niet op kenteken en kon ik zo eenvoudig de koopovereenkomst wijzigen. Deze grijze versie was wel iets duurder vanwege de keramische remmen met zwarte remzadels maar ja dat staat mijns inziens nog mooier dan de rode remklauwen waarmee de GTS variant standaard wordt uitgerust. Als extra opties heb ik carbon spiegels besteld en 22 inch velgen van Vossen (HF4T). Deze velgen moesten uit de USA komen en na een week of 6 heeft Porsche Amsterdam de GTS naar Absolute Motors gebracht voor de montage van de 22 inch velgen. Daarbij zijn ook de voorste ramen allemaal getint. Onderstaand de belangrijkste opties waarmee de auto additioneel is uitgerust.
- Panoramadak, parkassist met surroundview, Porsche entry & drive, sport chrono pakket, Ceramic Composite Brake met remzadels hoogglans zwart, advanced climate control, rijstrookwisselhulp, adaptive cruise control, Bose surround.
12 maart was het dan zover. De auto werd bij mij thuis afgeleverd! Wat een plaatje en wat staan die velgen fantastisch! Eerst maar even de auto bewonderd en daarna een kopje koffie. 2 minuten later ging het alarm af van de GTS. En een kwartier later nog een keer. Wel binnen 30 seconden de meldkamer aan de telefoon dat mijn Porsche werd gestolen :-). Nou dat viel dus wel mee want hij staat er nog steeds. Na enig online speurwerk blijkt dat dit euvel vaker voorkomt bij de Taycan. Tevens Porsche Amsterdam geïnformeerd en men geeft aan dat de interieurbewaking waarschijnlijk debet is aan dit probleem.
Inmiddels een paar ritjes gemaakt. En het rijdt werkelijk fantastisch! Het is een tamelijk opvallende verschijning en de duimpjes omhoog blijven niet onopgemerkt. Ook met de 22 inch wielen is de auto nog steeds comfortabel in de sport modus. In sport plus is het op een hobbelige weg niet heel comfortabel maar dat was de Cayenne ook niet. Over het verbruik kan ik nu nog niets zeggen maar ik zal over een maand of twee weer een update posten.
Afscheid van de GTS
- 11.500 km
Update: na 10 maanden elektrisch rijden heb ik besloten de GTS in te ruilen voor wederom een cayenne coupé turbo s. Belangrijkste reden is toch de zeer beperkte actieradius. Deze blijkt in de praktijk ongeveer 300 km te zijn. Hou je je niet aan de snelheid dan wordt dit nog aanzienlijk minder. Daarnaast valt mij de traagheid van het (navigatie)display ook tegen. Met grote regelmaat startte deze pas op na 30 seconden. En met regelmaat startte deze helemaal niet op. Ook begaf de aansturing van de kofferbak het. Dit betekende dat deze niet meer wilde sluiten. Dat is door Porsche Groningen wel snel verholpen. Het opladen bij Fastned ging over het algemeen prima maar ook de beloofde oplaadtijden en snelheid werd vrijwel nooit gehaald.
Qua rijgedrag is het een hele fijne auto. Ook de looks kan ik nog steeds zeer waarderen maar de irritatie kreeg de overhand en daarom besloten de auto toch in te ruilen. Naar mijn mening is de prijs - kwaliteit verhouding ondermaats. Ik heb begrepen dat mijn ervaringen niet uitzonderlijk zijn van de Porsche dealer. De beleving voor een petrolhead, waar ik mij zelf onder schaar is er gewoonweg niet. Aan power geen gebrek maar je ‘voelt’ het niet bij deze auto zoals een 8 of 12 cilinder wel dat gevoel kan overbrengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Taycan GTS 93 kWh 517pk | Chrono | Pano | 21" Velgen | Bose | 360° camera | Head-up | Stoelverwarming | Elek. geh. | Adaptive Cruise | Dodehoekdetectie
- 2022
- 61.222 km

Porsche Taycan 4 93 kWh 20" Turbo
- 2021
- 9.987 km

Porsche Taycan 4, pano, luchtv, 21", Bose, PDLS, memory, stl.ventilatie, keyless, ACC, privacy
- 2022
- 60.820 km