Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo |
---|---|
Versnellingen | 8, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 44.000 km |
KM-stand laatst | 68.000 km |
Dr Jekyll & Mr Hyde
- 56.000 km
Van een 508 113 pk diesel naar een powerstation met bijna 700 pk. Af en toe vraag ik mij af hoe dit ineens kon gebeuren ;)
Zoektocht
De auto van mijn vrouw moest eruit en toen kwam ik op het lumineuze idee om mijn auto naar haar door te schuiven en een leuke auto voor mijzelf te kopen. Maar ja, wat is dan leuk? Ik rij er zakelijk mee, dus een cabrio is niet handig met onderweg veel telefoneren. Mijn 3 kinderen moet ik ook mee kunnen nemen en ik heb een voorliefde voor snelle stations. Als kleine jongen vond ik die gele 850 T5-R station supergaaf, dat zal vast meespelen.
Het grote zoeken kon beginnen! Doordat ik ineens 'een grote sprong' maakte in het soort auto wat ik kon aanschaffen, gaat het zoekproces ook van links naar rechts en kom je er bij elke auto die uitsluit achter wat je eigenlijk zoekt. Je houdt jezelf nog voor de gek dat er heus wel 3 kinderen in een M4 of 911 passen en met het hele gezin rijd je toch in je andere auto... ;)
Tijdens dit proces vielen mij ook een aantal zaken op:
- de auto waarmee je aankomt, bepaalt helaas ook vaak hoe je behandeld wordt. Bij Louwman Exlusive (Lexus LC), Land Rover (SVR) en diverse Porsche dealers geweest, maar werd nergens serieus behandeld of gewoon totaal genegeerd terwijl ik echt al een kwartier bij een auto aan het kijken ben. Dat is echt zonde.
- Veel snelle auto's hebben als basis een 'standaardauto' en dat blijf je in de hele beleving merken. Dit vond ik bij de M4, RS6 en E63S AMG. Fantastische auto's om mee te rijden, maar het miste iets voor mij.
Totdat ik bij Porsche Centrum Gelderland kwam. Ondanks dat ik met een Peugeot aankwam, was dit een warm bad gevoel. De verkoper heeft mij proactief met een 911 laten rijden, terwijl dat natuurlijk niet bij mijn ratio paste. Maar hierdoor werd ik wel superenthousiast van Porsche en fan van PCG. Toen ik daarna eenmaal in de Panamera Sports Turismo had gezeten was ik verkocht. Alles wat ik zocht, viel op zijn plek. Wat een gave machine. En ja, als je voor het maximale kan gaan, waarom dan niet gelijk voor de Turbo S e-hybrid. Helaas had PCG op dat moment niet de uitvoering die ik zocht en na 3 maanden blijven zoeken kwam daar ineens de perfecte uitvoering, met alle opties die ik wilde online bij Maasdijk. De deal was zeer snel beklonken en 1,5 week later kon het feest beginnen. Mijn eerste rit was direct naar PCG waar zij de auto grondig hebben gecontroleerd, paar kleine zaken hebben vervangen, extra alarmklasse ingebouwd en de winterwissel uitgevoerd.
Helaas dus niet de auto bij hun gekocht, maar wel mijn vaste onderhoud en als fan van hun zijn zij wel het startpunt van mijn volgende zoektocht.
Eerste ervaring
Dit is een Dr Jekyll en Mr Hyde auto, fantastisch! Op de accu kan ik zo'n 30 km cruisen en binnen het dorp rijden. Ook in hybride geeft deze auto helemaal geen gejaagd gevoel en is even snel inhalen nog steeds geen racen. Dit is op en top luxe vervoer; een ontspannen limousine met alle luxe en comfort. Dankzij de luchtvering worden alle oneffenheden weggefilterd. Massagefunctie aan, adaptieve cruise control, lekker muziekje uit de Burmester audio en kilometers vreten. Rustig al je telefoontjes verwerken en ontspannen uitstappen. Verbruik van 1 op 11/12 is easy.
Maar zet de drive mode op Sport en de V8 brul verraadt dat de Panamera in een sportauto veranderd! Mr Hyde is here! Dit is geen standaardauto met een plus pakket, maar gebouwd als sportauto! Gasrespons is direct, het onderstel op sport, luchtvering straffer en hij kleeft aan de weg, vliegt ervandoor en blijft maar gaan. De limiet van deze Porsche ligt veel verder dan mijn rijcapaciteiten. Waar ik vroeger met 80 door een klaverblad ging, haal ik dat nu met 130. Bocht uit kun je volgas, want de vierwielaandrijving en vooral de keramische remmen geven je alle vertrouwen. Ook op hoge snelheid ligt hij strak op de weg. Met 4 mensen en volledige bagage makkelijk 310 km/h in Duitsland gehaald.
680 pk went na bijna een jaar nog steeds niet. Als ik echt even gas wil geven, ga je zo snel zo hard. Echt ongekend. Deze auto voelt sportiever aan dan zijn lengte (goeie 5 meter) en gewicht (2.300 kg) doet vermoeden.
Laatst ook launch control geprobeerd. Dit gaat zo makkelijk bij Porsche en kun je blijven doen. Je wordt echt in je stoel gedrukt en hebt even geen idee wat je overkomt. Fantastisch!
Grappig is ook dat ik mij nooit meer laat verleiden om snelheidswedstrijdjes te doen omdat ik toch weet dat ik altijd de snelste ben. Dat geeft je toch een king of the road gevoel.
Verbruik bij sportief rijgedrag gaat ook snel naar 1 op 5.
Na een jaar geen enkele onderhoud of klachten gehad, op de standaard winterwissel na.
Zodra de eerste onderhoudsbeurt erop zit, zal ik het hier updaten.
De 2 gezichten van deze auto zijn zo uniek en vind je bijna nergens. Comfortabel rijden en sportief knallen wisselen elkaar naadloos af. Zo'n RS6 wil altijd hard vooruit en vind ik heel oncomfortabel rijden in het dagelijkse verkeer.
Negatieve reacties heb ik nooit gehad. Meestal wordt er naar mijn auto gerefereerd als 'iets bijzonders' en regelmatig leuke gesprekken.
Samenvatting: 1 groot feest!
Jaartje verder
- 68.000 km
Inmiddels weer een jaar verder met de Panamera en nog steeds ultiem tevreden over deze auto!
Eigenlijk is er naast regulier onderhoud maar 1x een onhandig euvel geweest dat de tankklep niet meer open ging. Gelukkig kon ik nog thuis komen, dus PCG heeft 'm opgehaald, gerepareerd en 2 dagen later was hij weer terug.
Onderhoud valt mij tot dusver erg mee. Banden zijn wat prijzig en die worden met dit wagengewicht (en mijn rijstijl) wel wat sneller vervangen dan ik gewend ben. Maar dat zie ik maar als fun-kosten. Net zoals het verbruik. Als ik met het verkeer meerijd in hybride-modus, dan rijdt hij wel zuinig (1 op 12/13), maar zodra ik in Sport-modus flink snelheid maak of over verlaten B-wegen ga, dan zakt het snel naar 1 op 5.
Deze winter volbepakt 's nachts naar Oostenrijk gegaan en dan merk je wel dat deze auto in zijn element is. Hij houdt stabiel koers en vrijwel constant 200-240 km/u (max van winterbanden) aangehouden en hij geeft je geen moment het gevoel dat je moet werken. Ontspannen op cruise control en golven van koppel om te blijven aanzetten.
Mijn definitie van droomauto is als je iedere keer instappen als een feestje ervaart, dat je er weer mee mag rijden. Dat heb ik met deze Panamera.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Panamera 2.9 4 E-Hybrid - BTW - Soft Close - Pano - Bose - Matrix.
- 2019
- 52.539 km

Porsche Panamera Sport Turismo 4 E-Hybrid 2.9-V6 | Sport Design | Pan.Dak | Comfortstoelen | Bose |
- 2018
- 112.171 km

Porsche Panamera 2.9 4 E-Hybrid | ACHTERAS BESTURING | BOSE | PANODAK | 360° CAMERA | SPORTCHRONO | LEDER | NAVI | LMV | STOELVERK. |
- 2018
- 143.899 km