Audi RS6 Performance vs Porsche Panamera Turbo - Dubbeltest
148 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Aangezien Audi en Porsche onder hetzelfde moederbedrijf vallen, zou je denken dat de Porsche Panamera Turbo Sport Turismo en Audi RS6 Performance Avant de nodige techniek delen. Het zijn immers beide grote stationwagons met heel veel vermogen. Toch is het niet zo, beide auto's zijn uniek.
Men zal het desgevraagd altijd ontkennen, maar natuurlijk heerst er een zekere spanning tussen de merken Porsche en Audi. Beide hebben immers engineers in huis die het beste willen bouwen en houden er hun eigen visie op na hoe je dat bouwt. Porsche vanuit de traditie van sportwagens, Audi vanuit een achtergrond van supersnelle stations. Met de RS6 Avant Performance en Porsche Panamera Turbo Sport Turismo komt het nu dan toch tot een directe strijd. Beide hebben laadvolume en motorisch vermogen in overvloed en combineren dagelijkse inzetbaarheid met supercar-prestaties.
Het zou gezien de gezamenlijke afkomst voor de hand liggen dat de twee auto's heel veel componenten met elkaar delen, maar dat doen ze dus niet. Nee, de beide merken hebben bijna onafhankelijk van elkaar een superwapen gecreëerd en vandaag zoeken we uit welk aanvalstuig het meest potent is. We beginnen bij de Audi RS6, die vorig jaar met de komst van de Performance werd versterkt naar 605 pk. Met zo veel vermogen weet je van tevoren dat de Audi als een raket zal worden gelanceerd, hoewel je je toch telkens weer over de enorme potentie verbaast. Zelfs bij half gas zie je andere auto's al bij het verkeerslicht uit je binnenspiegel verdwijnen alsof ze per ongeluk de achteruitversnelling hebben ingelegd. Bij hernemingen zit er wel een moment tussen het intrappen van het rechterpedaal en de acceleratie die volgt, maar voor zo veel ruwe kracht valt de vertraging in de 4,0-liter V8 erg mee. Misschien nog wel indrukwekkender dan de versnelling is het geluid uit de optionele titanium uitlaat van de firma Akrapovic. Bij lage toerentallen blijft het nog bij een diep, dreigend gemurmel, maar zodra de naald van de toerenteller de 3.000 passeert, gaan de kleppen open en krijgt de V8 alle ruimte. Over het hele toerenbereik klinkt de motor geweldig, bij terugschakelen vuurt de motor een salvo af in de uitlaat. Het heeft de subtiliteit van een kruisraket, maar wát een sensatie brengt deze Audi voort. Draai alles terug naar standje Comfort en het intimiderende gebrul verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dan resteert een soepele achtcilinder met extreem veel reserve om bijvoorbeeld eens snel in te halen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Audi RS6 Avant - Op de rollenbank

Audi RS 6 Avant - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - Dubbeltest

Porsche Panamera GTS - Rij-impressie

BMW M5 vs Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid - Dubbeltest

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Lezersreacties (148) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.