Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Beeldvorming

42
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport TurismoPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport TurismoPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport TurismoPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport TurismoPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport TurismoPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport TurismoPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport TurismoPorsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo
  • Roy Kleijweg
  • Eerste rijtest
17 maart 2018 om 09:52
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 08 2018
AutoWeek 08 2018

Je leest het in AutoWeek 08 2018

Hij bestaat nog maar net, maar Porsche topt nu al zijn nieuwe Panamera Sport Turismo af met de Turbo S. Net als zijn limousinebroer is dat een E-Hybrid-versie: een plug-in.

De Duitsers hebben er bepaald geen gras over laten groeien na het lanceren van hun eerste stationwagon. De snelste versie is binnen enkele maanden na de onthulling al leverbaar. Nota bene als stekkerauto! Niet langer is de plug-in het midden van de range, zoals bij de vorige Panamera het geval was. Het is op zijn zachtst gezegd een opvallende keuze van Porsche om de Panamera Turbo S voortaan met een stekker te leveren. Het is bovendien geen uniek experiment. Ook de onlangs verschenen derde generatie Cayenne zal binnen afzienbare tijd deze aandrijflijn krijgen, net als het predicaat Turbo S.


DOE DIE MAAR

Voor deze gezins-Porsches is de Turbo S altijd de allerdikste versie geweest, de top van de line-up. Alleen al daarom zijn er veel kopers voor; mensen die altijd de dikste versie willen, ongeacht de noodzaak ervan. Deze groep is vermogend en kooplustig en het is best dapper dat Porsche deze mensen nu confronteert met het feit dat ze vanaf dit moment een plug-in hybride krijgen als ze nog steeds die dikste versies willen hebben. Om twijfelaars over de streep te trekken, heeft het vermogen van de auto een forse boost gekregen. Nog nooit was het verschil tussen een Turbo en Turbo S-model zo groot: je springt van 550 naar 680 pk. Niet geheel ontoevallig is dat bijna exact het vermogen van de elektromotor die tussen de V8 en de achttraps PDK-automaat is geplaatst. Mogelijk wilde Porsche het hogere gewicht van de hybride compenseren, want een fors accupakket is nooit licht. De vermogenswinst maakt de Panamera Sport Turismo S E-Hybrid evenwel een seconde sneller dan de 'gewone' Turbo naar 200 km/h: 11,7 seconden. Voor de beeldvorming: dat is even snel als een Ferrari F40, terwijl je nu met een stationwagon op pad bent. Dat is de Sport Turismo namelijk, een stationwagon van Porsche.

Na de komst van SUV's en Porsches met dieselmotor accepteren we dit feit inmiddels schouderophalend. Bovendien oogt het resultaat bijzonder cool. De maatvoering van de auto klopt, hij ziet er naar onze mening zelfs iets beter uit dan de limousine, die op zijn beurt weer een forse verbetering was ten opzichte van de eerste generatie. Daarbij komt dat de bruikbaarheid van de auto een stuk is toegenomen. Je hebt nu met omgeklapte bank een bagageruimte van 1.295 liter. Dat is overigens wel honderd liter minder dan bij de versies zonder stekker, want de accu kost ruimte. Net als bij de limousine kun je naar wens volledig elektrisch rijden tot 140 km/h, met een actieradius van enkele tientallen kilometers. Het beste is om de auto zelf te laten kiezen of de V8 wel of niet wordt gebruikt. Voer je je bestemming in het navigatiesysteem in, dan wordt er rekening gehouden met de route; de accucapaciteit wordt dan verdeeld over de te rijden afstand. Schakel je naar de rijmodus Sport Plus, dan beschik je continu over het volledige vermogen van zowel de V8 als de elektromotor, met waanzinnige tussensprints tot gevolg. Op de momenten dat je geen volledig vermogen vraagt, laadt de motor bovendien de accu's bij. Niet heel zuinig, wel erg leuk.


DIKKERTJE

Het forse totaalgewicht van 2.395 kilo speelt een rol tijdens het rijden. Het is ruim 300 kilo meer dan de 'gewone' Turboversie en bij aanremmen of hard nemen van een bocht zijn die kilo's merkbaar. De wegligging is evengoed verbazend. Je kunt nog Je merkt dat er achterin wat meer kilo's zitten dan normaal steeds flink hoeken met de auto op hoog tempo. Je merkt echter dat er achterin wat meer kilo's zitten dan normaal. Dat je er niet overdreven veel last van hebt, zegt genoeg over de dempende kwaliteiten van de achteras. Voor de sceptici onder ons moet inmiddels duidelijk zijn hoe serieus Porsche de elektrificatie neemt. Zijn jongste hypercar en imagobooster 918 Spyder is een plug-in. Bij de nieuwe Panamera en nieuwe Cayenne zijn de snelste versies voortaan plug-ins. Porsche is bezig met het maken van een volledig elektrische auto in de vorm van de Mission E. Stekkerauto's zijn voor het merk geen afleiding meer, maar onderdeel van de toekomst.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Porsche Panamera
  • Lees meer over supercars en sportscars
Porsche Porsche Panamera Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    Porsche Panamera 3.0 4S Executive Lang org. NL-auto Collectors item!! nw.pr.200.000,-

    Porsche Panamera 3.0 4S Executive Lang org. NL-auto Collectors item!! nw.pr.200.000,-

    • 2015
    • 74.293 km

    € 69.940

    Porsche Panamera Sport Turismo 4S E-Hybrid

    Porsche Panamera Sport Turismo 4S E-Hybrid

    • 2021
    • 14.000 km

    € 164.900

    Porsche Panamera 4.0 GTS | Sport Design | Pano | Bose | Soft-Close | 360 Camera

    Porsche Panamera 4.0 GTS | Sport Design | Pano | Bose | Soft-Close | 360 Camera

    • 2019
    • 70.837 km

    € 119.850

Meer Porsche Panamera occasions

Lezersreacties (42) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Porsche Panamera specificaties
  • Porsche Panamera occasions
  • Porsche Panamera video's
Advies en informatie
  • Porsche Panamera tests
  • Porsche Panamera gebruikersreviews
  • Porsche Panamera index
PREMIUM
Porsche Panamera - BMW M5

Porsche Panamera - BMW M5

Wat krijgen we nu: een BMW M5 met vierwielaandrijving en een stationwagonachtige Porsche met...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Porsche Panamera 4S (2010)

    Porsche Panamera 4S (2010)

    7
    • 27 april 2022
meer reviews
Audi RS 6 Avant - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - Dubbeltest

Audi RS 6 Avant - Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo - Dubbeltest

Puur hedonisme, dat is de nieuwe Audi RS 6, met een dikke V8 in de neus en een onbeschofte...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Tijdelijke productiestop voor Porsche Macan en Panamera

    Tijdelijke productiestop voor Porsche Macan...

    9
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe generatie Porsche Panamera onderweg

    Nieuwe generatie Porsche Panamera onderweg

    6
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Porsche Panamera krijgt weer een update

    Porsche Panamera krijgt weer een update

    13
    • 10 januari 2022
  • Nieuws
    Porsche Panamera als Platinum Edition

    Porsche Panamera als Platinum Edition

    4
    • 9 november 2021
  • Nieuws
    Porsche Panamera licht gefacelift op pad

    Porsche Panamera licht gefacelift op pad

    5
    • 24 juni 2021
  • Nieuws
    Porsche Panamera kort na facelift weer aangepakt

    Porsche Panamera kort na facelift weer...

    6
    • 12 mei 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring Edition

    Porsche viert feest met Taycan GTS Hockenheimring...

    24
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5 seconden

    Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/h in 2,5...

    92
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner Brabus

    Porsche Taycan Turbo S volgens Mercedes-tuner...

    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911 voor Ken Block

    Hoonipigasus: 1.400 pk sterke Porsche 911...

    24
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088 pk sterke EV!

    Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance: 1.088...

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring op

    Nieuwe Porsche Panamera de Nürburgring...

    18
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500 pk

    Betrapt: Porsche 718 Spyder RS met 500...

    6
    • 11 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden