Porsche Boxster S (2000) #4

autoreview

Porsche Boxster S (2000)

Signalement

UitvoeringBoxster S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst125.500 km
Lezerswaardering: 10%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Jongensdroom?

  • 124.000 km

Nee, het is nooit een jongensdroom van mij geweest, een Porsche. Maar het kwam zo op mijn pad en het kon nog wel eens moeilijk worden om hem daar ooit weer vanaf te krijgen.

Na de nog al teleurstellende ervaringen met mijn BMW530d uit 2010, zie mijn uitvoerige review hier op de site, zocht ik een auto om een periode van een aantal maanden tot een half jaar te overbruggen voordat mijn Passat GTE geleverd wordt ('eind van het jaar'). Eerst dacht ik een Multipla of zo te kopen, maar ja, kom daar maar een half jaar nog maar eens vanaf. Dus toen dacht ik aan een cabrio want qua waardebehoud ideaal: ik koop hem in het najaar en verkoop weer in het voorjaar. Eerst eens naar een Nissan 350Z gekeken. Prachtige auto, maar ja, misschien toch wat te duur als overbruggingswagen. En toen kwam ik de youngtimer-regeling op het spoor. Als je auto 15 jaar of ouder is kan je deze zakelijk rijden en bijtellen op basis van de dagwaarde! 35% bijtelling, dat wel, maar bij een 15 jaar oude auto is de dagwaarde relatief niks. En ja, één van de weinige auto's die ik na 15 jaar nog interessant vond was een Porsche Boxster. Redelijk betaalbaar, vaak als tweede auto gereden dus niet waanzinnig veel kilometers. En als je hem zakelijk aanschaft als ondernemer valt het eventuele risico op dure reparaties onder de noemer zakelijke kosten. Prettig.

Uiteindelijk vond ik deze grijze Boxster S met rood interieur uit 2000 bij een particulier in Amsterdam. Voor een redelijke prijs én, ook nog met een hardtop en winterbanden! Alleen de trekhaak ontbrak nog;-) Mooi ding en de proefrit was overtuigend. En ik mocht hem ook nog eerst laten keuren bij mijn eigen garage in Zoetermeer. Top! Dat geeft vertrouwen.

Ik heb dus de aankoopkeuring uit laten voeren bij mijn eigen garage. En ja, die waren helemaal enthousiast. Geen vreemde zaken, motorisch goed, niets op aan te merken. Dus weer naar Amsterdam gereden om af te rekenen en mijn onderpand (de BMW) weer mee te nemen. Begint er onderweg wat in het stuur te tikken/schokken. Maar ja, wat moet je daarmee richting de verkoper als je garage niets heeft kunnen vinden. Het maar wel even gemeld, maar geen korting o.i.d. bedongen, want ik kon er niets concreets van maken op dat moment.

Toen ik daarna naar huis reed begon er voor in de auto en in het stuur e.e.a. zodanig te klonken dat ik op een gegeven moment maar even ben gestopt om te kijken of mijn voorwielen nog wel goed vast zaten. Niets te zien. 's Avonds kwam mijn garagehouder gelijk even kijken (schuldgevoel?) maar kon niets vreemds zien in de gauwigheid. Bij de proefrit die hij daarna maakte merkte hij ook niets. Grrr. Ik ben toch niet gek.

De maandag daarna bleek op de brug dat de veerpootlagers vervangen moesten worden. Waarschijnlijk waren die bij het verdraaien van de voorwielen die eerdere avond weer goed geschoten of zo, waardoor er toen even niets meer te merken was. En na het vervangen van de lagers was het rare geschok in de voortrein definitief verdwenen. Gelukkig, want je schrikt je natuurlijk wel even rot als je denkt een goede auto te kopen, hem zelfs hebt laten keuren en direct daarna krijg je dit soort ellende.

Heb het defect nog bij de vorige eigenaar gemeld en die bood aan om de helft van de kosten mee te betalen! Hij dacht zelf namelijk ook dat de auto helemaal goed was. Kijk, daarom koop ik graag particulier.

Binnenkort meer over de eerste rijervaringen en het gebruiksgemak van deze auto.

De Boxster in de praktijk

  • 125.500 km

Hoe rijdt dat nou? Die vraag krijg ik nog bijna dagelijks. Veel mensen stellen deze vraag omdat ze het echt niet weten, ik wist het zelf ook niet voorheen, maar veel mannen vragen het ook omdat ze hopen dat ze er een keer in mogen rijden. . .

Maar het rijdt boven verwachting! Je houdt toch rekening met een nerveus gaspedaal, stuiterig en vermoeiend weggedrag, motorlawaai, drempels diagonaal moeten nemen, bang tegen vrachtwagens opkijken, verzuring van je armspieren, noem het allemaal maar op. Maar nee. Niets van dat alles. Echt, je kan hem rijden als een Golf diesel, maar ook als een Ferrari (sorry voor het vloeken in de kerk). Als je gewoon bij 2500 toeren doorschakelt, dan kan je lekker op trekkracht optrekken tot de 120 en dan rijdt je in de zesde versnelling. Maar als je, natuurlijk nadat de motor warm is, hem doortrekt tot 6000 toeren in de twee dan rijd je ook 120 en dan maakt de motor een blij jongetje in je los! Wauw! En als je dan een keer gek doet en tot 7000 toeren doortrekt dan blijkt er nog meer te gebeuren! Wauauw!

Ok, genoeg uitroeptekens. In de praktijk merk je dat je door het onwijs brede bereik (1000-7000) van de motor geregeld het patroon 1,2,4,6 doorloopt, of 1,3,5, want het kan toch allemaal met het grootste gemak. Pas daarna wel op als je weer in een Fiat Punto of zoiets stapt, want die motor vindt dat minder normaal.

Goed, dat was de motor. Het sturen dan? Ongelofelijk. Dus dat bedoelen de heren autotesters met ‘feedback’. De eerste keren schrik je als je over een scheve hobbel rijdt: het stuur vertelt je maar wat graag dat er een hobbel zit. Niet irritant, maar in het begin denk je soms dat er iets stuk is, zo onwennig voelt het aan. En ga je door je eerste scherpe bocht, dan kijk je daarna even in de spiegel om te kijken of die bocht nou echt wel scherp was. De Boxster lacht er om. Bocht om? Ok. Nog een bocht? Ok. Ga je veel harder door de bocht? Ok. Verder nog iets? Echt ongelofelijk hoe neutraal de auto door bochten gaat. Heerlijk! Maar wil je proberen om de auto te laten schuiven in een bocht? Dan moet je ver gaan. Op een droge weg moet je dan idioot ver gaan. Op een natte weg wil ie nog wel wat kwispelen als je fors uitaccelereert, en dan grijpt de ESP zacht maar doeltreffend in. Nee, die zet ik nooit uit, kijk wel uit. Ga ik misschien nog wel eens op een lege parkeerplaats proberen.

Heb ik het helemaal nog niet over het echte cabriorijden gehad: met het dak open. Ik had eerder al eens een proefrit gemaakt met een 350Z en met een andere Boxster. Na 20 minuten rijden had ik drie uur een stijve nek! Mijn conclusie was toen daarom ook: ik ben geen cabriorijder, of ik moet een cabrio met een hogere voorruit of zo iets. Toen ik echter achter de youngtimer-regeling kwam dacht ik bij mezelf: dan maar het dak dicht houden, maakt mij het uit. Maar nu ik hem heb ben ik er achter gekomen dat als je je nek maar goed bedekt, bijvoorbeeld met een vest met een hoog sluitende kraag, dat dan het probleem over is. De stereotype cabriopet maakt het vervolgens helemaal af. Heerlijk is het om met je hoofd zo in de buitenlucht, te genieten van het uitzicht rondom, de geluiden rondom, inclusief het eigen lekkere motorgeluid. En ach, dat de mensen om je heen denken “daar gaat weer zo’n halve zool in een cabrio”. Ze weten niet wat ze missen!

En het dagelijks gebruik? Daar verwacht je in eerste instantie weinig van. Maar het rijden over drempels bijvoorbeeld blijkt niet eens zo’n probleem. De glooiende drempels kan je vlot overheen, de wat blokvormige moet je voorzichtiger mee zijn. En het feit dat je twee kofferbakken hebt is echt heel praktisch. Achterin is natuurlijk niet groot, maar dat is bij de meeste cabrio’s niet. Achterin wordt de bagage wel een beetje warm, vooral door de uitlaat daaronder volgens mij. Ach. Leer je mee leven. Voorin blijft het wel koel. Daar staat het reservewiel, en daarvoor past nog aardig wat bagage. Ik heb vorige weekend de weekboodschappen gedaan met de Boxster. Vier grote boodschappentassen gingen er met gemak in! (Sorry, de geijkte kratjes bier heb ik nog niet geprobeerd;-) Bij elkaar heb ik meer bagageruimte dan mijn vrouw achterin haar Punto. Ha!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.