Porsche Boxster (2008) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Boxster |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 146.700 km |
KM-stand laatst | 147.200 km |
Toevallige aankoop Porsche
- 147.200 km
Laat ik maar een stukje schrijven over mijn verleden en wie ik ben. Ik ben een zoon van een automonteur met zijn eigen garage. Hierdoor heb ik altijd al een liefde gehad voor auto's en met name BMWs. Op mijn 18e een BMW 320D (E90) van 2005 gekregen van mijn vader en daar ongeveer 3/4 maanden in gereden. Toen ik ging studeren na die 3/4 maanden heb ik geen auto gehad, maar wel vaak de auto's gereden die mijn ouders in bezit hadden. Mijn vader heeft een tijdje een S500 (W220) gehad, wat een heerlijke auto is als je van comfort houd ik. Ik heb zelf nog in een Volkswagen Polo 1.2 69pk (2015) gereden voor een half jaar toen ik aan het studeren was in Munchen. En momenteel rijden mijn ouders alweer 5 jaar een BMW 518D (gechiptuned), waar ik ook regelmatig in reed.
Momenteel heb ik een auto van mijn werkgever: een Renault Clio 1.0 (2020) met 100pk. Niks spannends, maar brengt mij van mijn huis naar werk en naar klanten. Maar zoals je misschien merkt, heb ik nog geen echte eigen auto gehad. Ze waren allemaal of van mijn ouders of ik kreeg hem van mijn vader te leen voor een bepaalde tijd.
Ik was eigenlijk helemaal niet op zoek naar een eigen auto aangezien ik een auto van de zaak had. Maar een klant van mijn vader wilde haar Porsche Boxster 2.7 verkopen. Mijn vader kon een goede deal maken qua prijs en toen heb ik maar mijn eerste echte eigen auto gekocht. En wat voor één: Porsche Boxster 2.7 handbak met 245pk. Niet slecht, al zeg ik het zelf met mijn 23 jaartjes jong.
Hoe rijdt dat dan een Porsche Boxster?
Zoals je mag verwachten van een Porsche denk ik. Het stuurt zwaar maar precies. Je kunt er heerlijk mee cruisen, maar passeer je de 4000/4500 toeren per minuut dan gaat hij er als een speer (figuurlijk) van door. Onder de 4000 toeren is het een hele soepele motor maar geen snelheidsmonster. De auto heeft echt twee karakters. De handbak maakt het rijden geweldig. Ik zou er niet graag zo'n trage automaat van Mercedes in willen hebben. De Porsche Tiptronic is namelijk een afgeleide van de Mercedes 5G-tronic van die tijd. Ik zou er zelfs niet een PDK in willen hebben, aangezien je met dit vermogen het veel leuker is om zelf te bepalen in welke versnelling je zit. Zelf had ik nooit verwacht dat 245pk genoeg zou zijn, maar dat is het wel. Staar je niet blind op de 245pk, het is de beleving die het af maakt. Schakel naar zijn tweede versnelling en begin met optrekken vanaf 2000 toeren. Des te meer toeren de motor draait, des te meer sensatie en vibraties achter je rug vandaan komt! Het zorg ervoor dat je elke keer weer een glimlach op je gezicht hebt wanneer je er in rijdt.
Welke opties zitten er op?
Ik stond er zelf versteld van, van wat er allemaal wel niet op deze Boxster zit. Er zitten lederen stoelen in met memory functie (3 profielen). We hebben een prachtige combinatie van metallic zwart aan de buitenkant en een beige interieur. Dit is naar mijn mening één van de beste combinaties. Een andere combinatie die ik mooi vind is zilver met rood interieur. Er zit een grote multimediasysteem in die ik niet gebruik, aangezien ik geen muziek/radio luister in deze auto. De muziek in deze auto is de motor met maximaal 7000 toeren per minuut.
Wat zijn de kosten?
Ten eerste heb je de aanschaf. Zoek je naar gelijke modellen, bouwjaar en kilometerstanden op Gaspedaal/Marktplaats dan is de goedkoopste van 2008 27.900 euro. Maar die heeft een stuk minder gelopen 48k vs 147k. Laat ik het zo zeggen, ik heb hem voor een hele mooie prijs in kunnen kopen aangezien wij de vorige eigenaresse de handelsprijs hebben geboden. Afschrijving maakt mij niet zo veel uit, aangezien ik al besloten heb om hem een hele lange tijd te houden (misschien wel rest van mijn leven) aangezien ik ook het voordeel heb dat mijn vader een hele grote hal heeft waar ik hem kan opslaan mocht dat nodig zijn. Het verbruik valt mij echt mee. Ik heb de eerste tank leeg gereden en ik kwam op een gemiddeld verbruik uit van 1 op 7.4. Ik had veel slechter verwacht aangezien ik gedurende een rit (wat alleen plezier ritjes zijn) hem minstens 10x tot de 7000 toeren door trek. Qua onderhoud is het ook niet al te duur. Ik weet dat de remblokken er aan zitten te komen en die zijn ongeveer even duur als bij een BMW. Dit is dus zeker betaalbaar (en wat maakt het uit, een auto voor je plezier mag geld kosten!).
In de winter zal ik er niet al te veel kilometers mee maken, maar in de zomer gaat het kapje eraf en wordt er een heel stuk meer mee getoured door het land (en Europa).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Boxster 2.9 PDK | Cruise | PDC A | Stoelverw. | Leder | Airco | 18"
- 2009
- 47.915 km

Porsche Boxster S 3.2 280PK | Handgeschakeld & IMS v.v. | Origineel Nederlandse auto met complete historie
- 2006
- 159.267 km

Porsche Boxster 2.9 256pk PDK NL Auto Parkeersensoren Climate Control
- 2009
- 80.576 km