Porsche 968 Coupé (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 968 Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 230.000 km |
Heerlijke hobby!
- 230.000 km
Afgelopen jaar door omstandigheden de luxe gehad om aardig wat tijd in de autohobby te kunnen steken. Gezocht naar een leuke old- of youngtimer met een goede basis, maar juist niet perfect nog, dat wilde ik graag zelf doen. Gekeken naar BMW E21 (erg vaak rot en juist lassen kan ik niet zelf), naar Citroën XM (maar had toen nog een ruime Mazda 6) en naar weer een Porsche 924-944-968. Of toch de mij onbekendere W124, 740/960 of een jongere Xantia?
Veilingen, Marktplaats, Mobile.de, Autoscout24, noem maar op in de gaten gehouden. En ingelezen over auto's waar ik nog geen directe ervaring mee had natuurlijk.
Eerst geboden op een keiharde 316 E21 en later een 924 (echte Martini!). Dan blijk je redelijk de marktwaarde te weten door het onderzoek: je wint de veilingen, maar de verkoper wil (ondanks dat 't een veiling is met veilingkosten voor de koper) zelf de hoogste marktwaarde opstrijken. Tja, daar kom je dan niet uit, helaas.
Daarna nog een XM gemist in Frankrijk: de TGV-tickets waren al besteld, toen de eigenaar 'm op de voorlaatste dag tegen een boom zette. Geen letsel, wel teveel schade.
Uitgekomen bij (voor mij) weer een Nachtblaue 968. Via een veiling van een gepensioneerde autogek die zijn verzameling toch maar in wilde krimpen. Niet goedkoop, wel een nette prijs voor eentje met de hele gewilde lijst aan opties:
- sperdifferentieel
- 17" cup velgen
- airconditioning (ja, zo'n koepelruit achter is leuk voor de zon!)
- targadak (kantelbaar en uitneembaar)
- volledig elektrisch verstelbare stoelen
- en distributieset van 1 jaar / 350km (ja 350!) jong!
Onbekend maakte lang onbemind, maar nu is de Porsche 968 een gezochte klassieker. Ultiem rijgenot verzekerd door de geperfectioneerde ‘transaxle’ opstelling: motor voorin en een zes (!) versnellingsbak tussen de achterwielen: alles voor een perfect uitgebalanceerde gewichtsverdeling. Ton Roks van AutoVisie roemde de 968 tijdens de introductietests niet voor niets als “een toonbeeld van alomvattende competentie”.
De 968 is een zeldzame sportauto die, door de koppelrijke drieliter vier-in-lijn die al vanaf stationair prachtig loopt, óók rustig en comfortabel bereden kan worden. Tot je de 4000 rpm overschrijdt, dan trakteert de VarioCam je op een héél andere beleving: de snelheid, de gasrespons, het geluid – in alles voel je dat je in een echte sportwagen rijdt. Een volwaardige 2+2 sportwagen dan, je kunt er prima met 2 kinderen én bagage mee naar Zuid-Frankrijk op vakantie. Of een kerstboom mee naar huis nemen, yep daarvoor gebruikten we de 968 ook gewoon.
De Porsche 968 gaf de toenmalige 911 eigenlijk het nakijken: de veel beter gebalanceerde wegligging, de beer van een VarioCam-motor, de praktische bruikbaarheid, alles! Volgens insiders is dat ook dé reden dat er geen officiële Turbo-versie kwam: met méér dan 240pk zou de 911 verbleken en dat mocht commercieel gezien niet gebeuren…
Na het ophalen en in de eerste maand kwamen natuurlijk wat kwalen boven drijven die ik gedeeltelijk bij bezichtiging had geconstateerd en gedeeltelijk niet. Soms eenvoudig te verhelpen, soms een crime:
1. Het targadak was wel open/dicht te kantelen, maar wilde niet "los" om uit te nemen. Na studie met de multimeter van voeding naar bediening naar relais naar dak bleek het relais de boosdoener. Die kreeg wel de juiste invoerspanningen, maar niet alle uitvoer deed het. Vervangen door een gebruikt relais van Garage De Loods en klaar.
2. De intervalstand deed het nauwelijks, ja iedere 30 seconden - da's wel heel traag. Leek de schakelaar (duimwiel) te zijn, maar die vervangen hielp niet. Het intervalrelais vervangen door een nieuwe van de Bosch onderdelenleverancier om de hoek: werkte weer.
3. De kachelventilator had bij de bezichtiging al even gehaperd om het daarna te doen. Geval "vastzitten en nu weer los"? Nee dus, deed het steeds minder vaak op stand 1-2-3 en later alleen nog maar op stand 4=orkaan. Gebruikte kachelweerstand? Nope nog steeds. Andere bedieningsunit (please not, die kosten gebruikt al honderden euro's!)? Ook niet. Een gloednieuwe kachelweerstand laten overkomen vanuit Rose Passion: jawel! Tja, ook gebruikte voorraad bij de specialist biedt natuurlijk geen garantie op succes.
4. De stoelhoogteverstelling deed het bij de bestuurder alleen maar achter, de voorkant wilde niet. Schakelaar losgehaald (fijn, zonder vierwegschakelaar met kogeltjes), schoongemaakt: niks. Stoel eruit geschroefd en jawel, bij een beruchte stekker aan de motor was de kabel afgebroken. Kabels zijn ook erg kort, uiteraard om niet in de knel te komen bij verschuiven van de stoel moet het precies passen. Gelukkig was er nog wel genoeg ruimte om een verse stekker aan te knijpen - en het werkte weer naar behoren.
5. Het prachtige lichtgrijze interieur was ruim 25 jaar bijgehouden maar niet meer dan dat. Een stoomreiniger voor de vloerbedekking en goede leerreiniger en -voeder doen dan wonderen!
6. Het zo unieke 968-klokje in de middenconsole ontbrak. Denk dat een eigenaar deze ooit "praktisch" had vervangen voor het grotere 944-opbergbakje omdat daar wél CD-hoesjes in passen? Na lange zoektocht uiteindelijk bleek iemand heel dicht bij huis een gecrashte 968 te slopen :-)
7. In de herfst bleek er toch wel erg veel vocht in de auto te zijn. Zodanig dat de prachtige lichtgrijze vloerbedekking voorin nat werd na heftige regenbuien. Na zoeken bleek de kit van de voorruit na alle jaren compleet uitgedroogd: bij het monteren van een TomTom drukte ik de ruit er aan de onderkant zelfs een stukje uit! De voorruit zelf was nog prachtig zonder sterretje en gelukkig kreeg Autotaalglas die er ook zonder beschadigingen uit. De oppervlakkige roest weggeschuurd, sponning in goede primer en de voorruit opnieuw in laten lijmen - weer een klus klaar.
8. Een 944-968-kwaal: de dashboardverlichting doet bijna niets. De achterliggende spiegel schoonmaken en alle lampjes door verse exemplaren vervangen doet iets, maar echt goed wordt het alleen bij het opnieuw opdampen van de spiegel. Dat ze daar in al die bouwjaren niets aan gedaan hebben...
9. De achterwisser (standaard op iedere 968) ontbrak en was vervangen door de afdekdop van een kale 924/944. Klein klusje? Niet als blijkt dat er twee versies zijn van de achterwisser - en de 968 net degene heeft die weinig gemaakt is. Vooral de montagerubbers en speciale moeren waren lastig te verkrijgen. Uiteindelijk via De Loods en Rose Passion samen een complete set kunnen vinden. Monteren was lastig met grote vingers, maar ging precies.
10. De kachel bleek er in de herfst ook soms mee op te houden. Eerste verdachte is dan de temperatuursensor achter (!) het dashboardkastje. Veel schroeven laten bleek die het gewoon te doen. Het zal met de lekkende voorruit te maken gehad hebben: de motor die de klep voor warme/koude lucht regelt zat bleek nagenoeg vastgeroest. Door Henk van De Loods met risico op een hernia onder het dashboard vervangen en toen werkte alles weer.
11. Het stuurwiel was compleet ontdaan van de lederen bekleding, waarschijnlijk had een vorige eigenaar nogal sterke zweethanden, daar kan leer niet goed tegen. Op basis van vele positieve reviews het aangedurfd om het stuur te demonteren en op te sturen naar Onpira in Duitsland. Echt in perfecte kwaliteit twee weken laten weer in huis, topadres!
12. De radio onthield geen enkele instelling. Tja, of je sluit de constante en de geschakelde plus wél goed aan...
13. Motorisch hoefde ik gezien de recente beurt weinig te doen. De bekende aansluiting van het ATF-potje voor de stuurbekrachtiging vaster gedraaid en een drupje ATF bijvullen. Klaar.
14. Wel jammer (maar bekend) was dat er echt slechte banden onder zaten. Achter Bridgestone Runflat (!!) en voor hele oude uhh Vredestein dacht ik. Alles vervangen door Michelin Pilot Sport met N3 Porsche-codering, een investering maar daar krijg je een zoveel beter rijdende auto voor terug. Van oud/RFT rubber naar zachtere Michelins: plakt nog beter aan de weg (ohhhh wat is de balans van een 968 mooi!) en biedt in de woonwijk net iets meer comfort bij het nemen van de drempels. Zeker na uitlijnen (trok iets naar links) helemaal goed.
15. De laatste op de lijst was wel een tegenvaller. Dat de airco leeg was, de droger oud en de condensor lek, dat verwacht je tevoren. Echter bleek ook de R12-pomp overleden, helemaal vast. Oeps. Dan wordt het toch vervangen door R134a inclusief alle O-ringen in het systeem.
Buiten alle klussen wel heerlijk genoten natuurlijk van de 968. Strak sturend op de snelweg, Flitsmeister noodzakelijk want anders ga je ongemerkt veel te hard. Maar nog meer in zijn element op de Belgische en Franse kronkelweggetjes tijdens een lang weekend weg met mijn betere helft. Sturen, gasgeven, schakelen, alles voelt perfect in balans. Door de standaard 6-bak altijd de juiste toeren voor handen. Dociel pruttelend door de dorpen, want koppel genoeg. Boven de 4000 rpm in de heuvels om de Variocam zijn werk te laten doen. Het geluid, de versnelling - in alles blijkt de 968 dan een echte sportwagen te zijn.
Maar toch weer verkocht. Niet alleen omdat de Mazda6 weg was en er een ruime gezinsauto weer nodig was (iets met pubers en een hond), maar ook omdat ik na 2x een 968 toch ook niet volledig overtuigd ben van de alom geroemde bouwkwaliteit in Stuttgart. Daarvoor hebben beide exemplaren teveel voornamelijk elektrische storingen laten zien waar mijn Franse hobby-bakken bekender om staan. Ook de materialen in het interieur van een 968 zijn eigenlijk te hard (en bros!) voor de jaren '90. Het is een perfecte rij-auto, echt. Als Porsche dan nog net het geld had gehad om de al lang bekende minpunten van de 944 op te lossen, was het pas echt een dijk van een auto geweest!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.