Porsche 968 Coupé (1992)

autoreview

Porsche 968 Coupé (1992)

Signalement

Uitvoering968 Coupé
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf216.000 km
KM-stand laatst238.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Porsche

  • 218.000 km

Na lang twijfelen toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een Porsche gekocht.
De aanvankelijke reden voor de aanschaf van een 968 is dat een goede 911 over het algemeen 2 x zo duur is.
Na er met een aantal kenners over te hebben gesproken werd mij duidelijk dat de 968 misschien wel de beste Porsche is die er ooit is gemaakt. Het model is feitelijk een doorontwikkeling van de 944 en dus volkomen uitgerijpt en vrij van kinderziektes.
Ik heb de auto bij een handelaar gekocht zonder keuringen of andere inspecties, ik ben alleen op de proefrit afgegaan. Eigenlijk wel een enorm risico aangezien ik technisch geen wonder ben, maar het heeft tot nog toe goed uitgepakt. Gelukkig was de aanschafprijs niet hoog.
Wat mij vertrouwen gaf was het feit dat het een originele Nederlandse auto is en het feit dat de onderhoudshistorie geheel beschikbaar was. Daaruit kwam wel de eerste flinke kostenpost voort, want ik kon zien dat er de laatste jaren flink was bezuinigd op het onderhoud. Ik weet niet hoeveel eigenaren de auto heeft gehad overigens.
Dat was voor mij reden de auto door Motron helemaal onder handen te laten nemen.
De rekening (ongeveer 5 k) was wel even slikken, maar hij is nu echt top.
Het volgende is gedaan:
* distributieriem, balansasriem en multiriem vervangen
* grote beurt en APK
* 4 nieuwe banden (Bridgestone Potenza 255/40-17 achter en 225/45-17 voor)
* 4 nieuwe remschijven en blokken
* beschermende laag over de lak om te voorkomen dat de auto over twee jaar roze is ipv rood
* el. raam bestuurderszijde gerepareerd
* schakelaar ruitenwisser vervangen

Gelukkig waren de nokkenassen nog goed, het schijnt dat dat nog wel eens een probleem is bij de 968.
Het vervangen van de distrbutieriem kwam overigens niks te vroeg aangezien hij al een complete tand oversloeg.
Maar nu is hij tip top op wat kleine dingetjes na (zo zitten er een paar krasjes op die ik op termijn nog weg wil hebben)

Ik ben zeer positief over Motron, je merkt dat ze echt hart voor je auto hebben en de klantvriendelijkheid is top.

Hoewel ik pas 2000 km met de auto heb gereden, heb ik al een redelijke eerste indruk van de Porsche.

Hij is snel maar niet bruut snel, het positieve daarvan is dat er wat te wensen overblijft natuurlijk. De wegligging is erg goed, hij stuurt fantastisch en is daarnaast niet onconfortabel. Je zou de auto heel goed voor dagelijks gebruik kunnen inzetten.
Het verbruik is, wanneer je je inhoudt, verrassend goed voor een sportwagen, 1 op 10 is makkelijk haalbaar.

Bij betrouwbaarheid heb ik, ondanks dat ik de auto maar pas heb, toch goed ingevuld omdat het me enorm meevalt dat de auto met een km stand ruim boven de 200.000 in een nog zo goede staat is.

Meer valt er op dit moment niet te vertellen.

twee jaar verder

  • 238.000 km

Ruim twee jaar na aanschaf van de 968 en 20000 gereden kilometers maar eens een update plaatsen.

Onderhoud:
Eigenlijk is er niets te melden en dat is natuurlijk positief. Zowel in 2011 als recent een jaarbeurt en APK gehad en alles vlekkeloos. Het onderhoud vindt nog steeds plaats bij Porsche specialist Motron in Renkum. Het is wat verder weg maar het is een vertrouwd adres waar ze prima werk leveren.
Ik zorg zelf dan ook goed voor de 968. Altijd netjes warm rijden en de eerste 15 tot 20 minuten niet boven de 3000 rpm.

Kosten:
Tsja het bekende verhaal bij Porsche. Wanneer je hem goed onderhoudt vallen de kosten best mee. Een grote beurt met APK kost ongeveer 750 euro (als er niks aan de hand is natuurlijk)en omdat de motoren bij goed onderhoud een enorm lange levensduur hebben, is het best een betaalbare hobby.
Wegenbelasting valt ook wel mee, ongeveer 55 euro per maand. Verzekering WA plus is ook goed te overzien, ongeveer 450 euro per jaar zeker wanneer je 75 % no claim hebt.

Verbruik: Dat valt voor zo'n wagen best mee. Als je veel in de stad rijdt en op b wegen en hem daar de sporen geeft, dan zul je snel aan de 1 op 8,5 zitten maar overal is 1 op 9,5 tot op 10 zonder veel moeite haalbaar.
Ik heb zelfs eens voor de gein het verbruik getest op lange afstand met een snelheid van tussen de 90 en 100 per uur. Je kunt dan zelfs rond de 1 op 12 uitkomen.

Rijden:
Wat is het eigenlijk een fantastische en wat mij betreft wat onderschatte Porsche. Het weggedrag is, zeker voor een auto van 20 jaar oud, fenomenaal. Hij ligt enorm strak op de weg, stuurt fantastisch en de grens van de grip ligt enorm ver weg.Een heerlijke auto om mee te sturen met veel gevoel in het stuurgedrag.
De bediening van de koppeling, versnelling etc is wat aan de zware kant maar enorm nauwkeurig, zoals het hoort bij een sportwagen.
Qua snelheid is de auto lekker snel al zijn er tegenwoordig heel wat hot hatches die sneller zijn, al hoef je je met 240 pk en een gewicht van 1342 kilo niet te schamen.
Binnenkort een paar daagjes Duitsland en dan is er de kans om eens te kijken of de 252 km per uur die Porsche als topsnelheid opgeeft er inzitten.
Ik ben eigenlijk wel enorm nieuwsgierig hoe de 968 turbo rijdt, aangezien die nog veel meer pk's heeft maar die zie je al helemaal nooit, er zijn er ook maar erg weinig van gemaakt.

Exclusief:
Je ziet hem echt bijna nooit. Ik ben er in twee jaar 2 keer een tegen gekomen in Nederland. Niet zo gek overigens als je weet dat er wereldwijd maar een kleine 12000 van zijn gemaakt. Ik had er tot tweemaal toe leuke Porsche ventieldopjes op gedaan, maar die zijn zo in trek dat dat weining zin heeft. Op den duur gaat dat toch in de papieren lopen natuurlijk.

Negatieve punten:
Ik kan eigenlijk weinig verzinnen al vind ik het af en toe jammer dat de mijne geen airco heeft. Eigenlijk vreemd voor een auto die indertijd 75000 euro kostte.

Conclusie:
Heerlijke auto die eigenlijk weinig te wensen overlaat. Ik denk hem voorlopig nog wel even te blijven rijden, al moet ik zeggen dat de 911(en dan vooral de 993) blijft trekken.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens