Porsche 911 Carrera 4 Coupé (1989) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 911 Carrera 4 Coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 166.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
- 180.000 km
Aankoop
De 911 gekocht bij Witmer en Odijk in Warmond in 2008. In eerste instantie getwijfeld of het een Carrera 3.2 uit 1989 moest worden of deze. Toch voor de Carrera 4 gekozen vanwege het hogere comfort en de vierwielaandrijving en het feit dat deze auto het beste reed van alle 911's die ik geprobeerd heb. Ook spreekt mij de oude vormgeving met de recht opstaande lampen erg aan.
Aankoopkeuring laten uitvoeren bij Diko Techniek in Noordwijk, een Porsche specialist. Deze vond de auto zeer netjes. Bij de auto zat een stapel rekeningen van onderhoud recentelijk uitgevoerd bij Pon in Leusden aan de auto, onder meer vervanging van alle olieslangen, een kwetsbaar punt bij alle 964's. Wat steken laten vallen bij de aankoop, ondermeer had ik er niet op gestaan dat de auto met een verse APK werd geleverd, die verliep na twee maanden en daar moest ik natuurlijk kosten voor maken.
In eerste instantie moest ik erg wennen aan de auto. Ik was een 944 gewend, de 911 rijdt heel erg anders. Doet mij nog steeds het meest denken aan mijn eerste auto, een kever. De staande pedalen doen daar aan denken, maar ook een bepaalde kunstoflucht die de kever ook had, rook ik weer in deze 911 en ook het geluid binnen vertoont overeenkomsten. Er moet meer geschakeld worden dan in de 944 en het duurde even voordat ik echt het vermogen durfde aan te spreken. Bij een van de eerste ritten stond ik bij Bergen op Zoom op de A58 opeens dwars toen ik de 270 graden bocht bij een licht regenbuitje iets te hard nam (60km per uur) en mijn reflex was om mijn voet van het gaspedaal te halen, waarop de auto pas echt uitbrak. Het liep goed af. Na dat ik wat meer aan de auto gewend was kon ik goed van genieten van het 911 gevoel. Natuurlijk in Duitsland een paar keer flink doorgetrap, maar harder dan 220km per uur durf ik toch niet echt. Door het grote vermogen is het ontspannen rijden op de Autobahn.
Reparaties en problemen
Een Een eerste servicebeurt vlak na de aanschaf waarbij de olie ververst werd en de zender voor de benzinetank kostte 500 euro
Een in 2009 uitgevoerde grote beurt waarbij onder meer kleppen gesteld werden en de het verdeelkap mechanisme gereviseerd werd, kwam op ongeveer 1000 euro
De laatste keer dat ik met een auto kwam te staan, was in 1989 met een Honda Accord Aerodeck waar de benzinepomp het begaf. Daarna nooit meer. Deze 911 heeft mij dit jaar twee keer laten staan. De eerste keer reed ik in Duitsland op de snelweg en opeens hoorde ik een vreselijk lager-geluid en de auto stopte ermee. Ik was ervan overtuigd dat de hele motor in elkaar gedraaid was. Gelukkig bleek het "slechts" het lager van de dynamo as te zijn. Die nam echter de dynamo, de dynamo as, de koelfin en de koelvin behuizing mee. De accu moest hierna ook vervangen worden. Schade: 1300 euro.
Een maand ofwat hierna reed ik tussen Arnhem en Utrecht op de A12 en opeens stopte de 911 er weer mee. Weer moest de auto door de ANWB getransporteerd worden naar de garage. Hier bleek het relais dat de benzinepomp schakelt het begeven te hebben. Kosten: 35 euro.
Nadat ik de eerste winter had doorgereden met de auto, zag ik bij een poetsbeurt dat er een roestblaas was ontstaan bij 1 van de hoeken van de achterruit. Die achterruit heb ik laten verwijderen, en de roest laten wegslijpen, een niew hoekje laten inlassen (aan beide kanten) en de zaak opnieuw laten spuiten. Kosten: 600 euro. Deze winter staat de auto in de stalling.
Voordat ik de auto in de stalling zette kwam ik erachter dat de stuurbekrachtiging olie lekt. waarschijnlijk een lek in het stuurhuis of in de bekrachtigingspomp. Nog niet gerepareerd, geschatte kosten 500-1000 euro.
Ook ben ik er achter gekomen dat de cupvelgen onder de auto niet de juiste zijn voor de 964. Het zijn Cup 3 velgen en het zouden Cup 1 velgen moeten zijn (je moet goed kijken om als leek het verschil in eerste instantie op te merken). Hierdoor komen de banden bij grote oneffenheden tegen de binnenrand van de achterspatborden. Die moeten dus nog vervangen worden.
Op de keper beschouwd vallen de kosten nog wel mee als je in gedachten houdt dat de 911 een dure sportwagen is met grote prestaties. Het is en blijf natuurlijk een raspaardje. Weliswaar een Duits raspaardje, maar toch. Als ik een 996 of een 997 had gekocht was ik alleen al aan afschrijving een veelvoud van deze onderhoudskosten kwijt geweest.
Wat mij tegenvalt is de betrouwbaarheid. Ik vind dat een auto in deze staat van onderhoud (en die is perfect te noemen) mij niet in steek mag laten. Wellicht is een Carrera 3.2 of een 993 betrouwbaarder. Mijn garage houdt het erop dat het gewoon pech is en dat het goed kan zijn dat ik hierna jaren zonder problemen kan doorrijden. Als ik naar de onderhoudshistorie van de auto kijk echter, denk ik dat deze reparaties voor de 964 de normale gang van zaken is. Ik blijf doorrijden in de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.