Polestar 2 Long Range Single Motor (2024) #5

autoreview

Polestar 2 Long Range Single Motor (2024)

Signalement

Uitvoering2 Long Range Single Motor
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf8.000 km
KM-stand laatst9.544 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dit voelt als thuiskomen

  • 8.469 km

Mijn laatste auto's
In de voorbije 10 jaar heb ik de volgende Volvo’s gereden: V40 T3 R-Design, S80 D4 Summum, S90 D4 Momentum, XC40 T3 R-Design, EX30 SMER Plus. Bij de meeste auto’s was ‘de kop eraf’, enkel de EX30 heb ik nieuw aangeschaft. Wat al deze auto overeen hebben, ik vond ze stuk voor stuk mooi vanaf de eerste keer dat ik ze zag. En dat vind ik nog steeds. :)

Reden aanschaf
De EX30 had ik besteld in de week na de aankondiging, dus daar had ik negen maanden op moeten wachten. Helaas vielen de stoelen in de EX30 dusdanig tegen dat ik na ongeveer 1,5 jaar de auto heb ingeruild voor een Polestar 2. De stoelen van de EX30 waren kort, het zitvlak was niet te kantelen en ook een lendensteun ontbrak. Ik had nog een lendensteun laten inbouwen (een soort ballon die je kan oppompen), maar bij lange ritten kreeg ik nog steeds last van m’n rug. Ook worden je bovenbenen te weinig ondersteunt, waardoor deze ritten ook oncomfortabel worden.

Tijd om dus flink om heen te gaan kijken. Tientallen YouTube videoreviews gekeken. Diverse proefritten gemaakt in o.a. een BMW i4 eDrive40 en tweemaal een Polestar 2. Allebei mooie auto's. Qua rijgedrag ligt het erg dicht bij elkaar, waarbij de i4 wellicht net iets verfijnder is. Het infotainment van de i4 is een stuk minder gebruiksvriendelijk en ook een hogere aanschafprijs vanwege dure opties maakt de i4 minder interessant. Daarnaast ben ik nogmaals tot de conclusie gekomen dat ik geen BMW rijder ben, maar een Volvo rijder. :) Mijn keuze was gemaakt, het moest een Polestar 2 worden.

In juni heb ik in Beesd een tweede proefrit gemaakt met een Polestar 2. Dit was een dik aangeklede LMSM MY25 Plus met zo'n beetje alle toeters en bellen erop. Onderweg raakte ik meer en meer onder de indruk van de auto en wilde ik de auto eigenlijk direct al kopen. Helaas is Polestar onlangs gestopt met het verkopen van occasions en moest ik dus wachten totdat de auto elders te koop aangeboden zou worden.

Twee weken terug kwam ik de auto (niet geheel toevallig) tegen bij Polestar Rotterdam en ben ik direct in de auto gestapt om te kijken of we tot een deal zouden kunnen kopen. Dat is gelukt. Daardoor ben ik sinds afgelopen woensdag eigenaar van een prachtige Polestar 2 LRSM Plus MY25 in de volgende configuratie:

Pakketten/opties
- Plus
- Pilot
- Climate
- Pro
- Nappaleer met koeling
- Pixel LED

De enige twee opties die zo'n beetje ontbreken zijn de getinte ruiten in de achterportieren en een trekhaak. Voor de rest zijn alle opties aanwezig.

De eerste indrukken
Na ongeveer 450 km te hebben gereden, voor nu enkel een paar eerste indrukken. Zodra ik een aantal duizend kilometers heb gereden, zal ik meer in detail ingaan op diverse onderdelen. Ik vergelijk de Polestar 2 hieronder vooral met de EX30.

Je merkt direct dat je te maken hebt met een auto dat een tweetal segmenten hoger uitvalt dan de EX30. Met de 20 inch wielen ligt de auto als een blok op de weg, zonder oncomfortabel te worden. De volledig elektrisch instelbare stoelen - bekleed met zacht nappaleer - zitten heerlijk. En wat heb ik de beenverlengers gemist. :)

Het nappaleer i.c.m. het Pro pakket maakt deze Polestar in mijn ogen behoorlijk uniek. Het zijn de kleine details zoals goudkleurige ventieldoppen en de goudkleurige streep in de gordels die net wat anders zijn. De auto gaat er niet anders van rijden natuurlijk, maar ik vind het wel leuk dat het erop zit.

De Pilot Assist lijkt t.o.v. de EX30 wat volwassener en minder zenuwachtig. De auto blijft mooi rustig op de weg en je krijgt niet om de haverklap het onterechte verzoek om het stuur vast te houden.

De snelheid van het infotainment valt me erg mee, aangezien de processor in het MY26 model is vernieuwd, was ik daar een beetje bang voor. Het switchen tussen de verschillende schermen en apps werk soepel en intuïtief. Daarbij vind ik de vier tegels van het home scherm i.c.m. de navigatie op het bestuurdersdisplay erg handig.

Qua verbruik en rijbereik is het nog wat vroeg om veel te zeggen. Dit weekend ga ik nog eens 450 km rijden en hopelijk is een 90% volgeladen accu voldoende om dit te halen zonder tussendoor bij te hoeven laden. De eerste tekenen in de Range Assistant zijn in ieder geval goed.

Praktisch rijbereik van 500 km

  • 8.853 km

Weer zo’n 400 km verder. Nog 20% accu over gehouden. Wanneer je je aan de toegestane snelheid houd moet een verbruik van minder dan 15 kWh/100 km haalbaar zijn. Dat maakt een praktisch rijbereik van 500 km mogelijk.

Paar kleine gekke issues gehad. Met de rechter buitenspiegel die na het wegrijden niet openklapt. Gelukkig kun je met een fysieke knop de spiegelkap elektrisch en eenvoudig uitklappen. En een onterechte melding in de app dat het raam linksachter open zou staan. Beide issues worden vaker gemeld.

Update 22 september
Vanochtend een regulier woon-werk verkeer ritje. 80% snelweg. Buitentemperatuur 10 graden. Stuur- en stoelverwarming op één streepje. Klimaat 22 graden en ventilatoren op de laagste stand.

Gemiddelde snelheid: 71,67 km/u
Verbruik: 12,98 kWh/100 km

Dat heb ik met mijn EX30 nooit gehaald, ook niet in de zomer.

Pluspunten
- Schitterende looks, zowel van binnen als buiten.
- Gebruiksvriendelijk infotainment.
- Ergonomie, fysieke knoppen en alles zit op een logische plek.
- Een bestuurdersdisplay.
- De laadkabel is erg soepel.
- Het interieurfilter houdt vieze luchtjes tegen.
- Praktisch rijbereik van 500 km op een 90% volle accu.

Minpunten
- Het zicht naar achteren is beperkt en ook de camera's rondom geven niet het scherpste beeld.
- Een redelijk grote draaicirkel, dat maakt je minder wendbaar in de stad en woonwijk.
- De Polestar app kan beter, ik mis een rijlogboek en een pushnotificatie zodra de accu vol is.
- Eén keer klapte de rechter buitenspiegel niet open.
- Onterechte melding in de app gezien dat het raam linksachter open zou staan.

Een heerlijke reisauto

  • 9.544 km

Inmiddels zo’n 1.500 km gereden in iets meer dan een week. Toevalligerwijs stonden er een aantal langere ritten op het programma waardoor ik de auto wat beter kon leren kennen. Ik heb me vooral gericht op het rijgedrag, het verbruik en het comfort.

Comfort
Om met het comfort te beginnen, de auto ligt heerlijk op de weg. En zo lang de weg lekker vlak is, zoef je letterlijk over de weg. In dorpen waar de wegen gaten en bulten hebben, merk je dat er 20 inch wielen onder de auto liggen. Het voelt dan net even wat minder comfortabel. Gelukkig zijn dat in Nederland uitzonderingen, want de meeste wegen hier zijn meer dan prima. Ik ben inmiddels ook gewend geraakt aan die iets grotere draaicirkel.

De Pilot Assist (combinatie van Adaptive Cruise Control en Lane Assist) houdt de auto mooi midden op de weg en met twee streepjes afstand tot je voorligger houdt de auto een veilige marge aan. Eén keer raakte de auto een beetje in de war omdat er schuine strepen over de weg liepen. Het stuur lichtjes vasthouden is daarom wel nodig, zodat je tijdig kan bijsturen.

Wanneer je met ACC rijdt, geeft de auto - zolang het veilig kan - iets stroom bij wanneer je wilt inhalen. Bij sterke bochten wordt er lichtjes geremd en bij het volledig tot stilstand komen is er geen schok. Deze finesse heb ik zo’n anderhalf jaar moeten missen.

Had al eerder benoemd dat ik erg blij ben met de fysieke knoppen. Volvo is daar met de EX30 te ver in doorgeschoten. Ik kan nu blindelings het volume muten of de parkeerlichten activeren bij een naderende file. Een veilig gevoel. Ook heel handig: een knop om de achterklep van binnenuit te openen en sluiten.

Ik heb de Digitale Key wel geïnstalleerd, maar die werkt eigenlijk alleen goed, wanneer je je locatie continu met de Polestar App deelt. Daar ben ik geen voorstander van, dus gebruik ik gewoon de sleutel. Keyless entry werkt dan ook top en gewoon met alle vijf deuren.

De kwaliteit van het interieurfilter van de Polestar 2 is een verschil van dag en nacht t.o.v. het interieurfilter van de EX30. In de EX30 kwamen er regelmatig vieze geuren van diesel en LPG auto’s naar binnen. In tunnels maakte ik gebruik van de recirculatie stand. Dat is nu verleden tijd. De Polestar 2 heeft een zeer goed klimaatsysteem aan boord.

Over tunnels gesproken, in de tunnel van de A2 (bij Utrecht) viel de DAB+ ontvangst een keer weg. Het Pixel LED in de automatische stand vind ik een machtig mooie uitvinding. In de avond en nacht heb je maximaal zicht.

De zitpositie kan je hoog en laag instellen. Het stuur zou je wat verder naar je toe willen trekken. Toch blijft er een fijne zitpositie over. En de elektrisch instelbare stoelen met geheugenfunctie? Dit zijn de stoelen die je in elke auto wenst. Volvo kwaliteit.

Prestaties
299 pk is meer dan genoeg vermogen, punt. Tot 100 km/u vind ik de Polestar 2 erg zuinig. Bij regulier woon-werk verkeer, je overal aan de toegestane snelheid houden en normaal optrekken, ligt het verbruik bij mij nu op zo’n 15 kWh/100 km. Wanneer je 120 of 130 km/u gaat rijden neemt het verbruik exponentieel toe. Dat is algemeen bekend.

Het laden met 11 kW bij publieke laadpalen gaat zoals verwacht. Ik vind de meegeleverde lange, maar lichte en soepele laadkabel erg prettig in gebruik. Snelladen heb ik nog niet hoeven doen. Dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Betrouwbaarheid
Het is natuurlijk nog erg vroeg om alinea’s vol te gaan schrijven over de betrouwbaarheid van de auto. Dus daar kom ik later op terug. Erg prettig om te weten, ik heb nog twee jaar garantie en onderhoud op de auto. Dus in principe zou ik geen onverwachte kosten mogen verwachten.

De rechter buitenspiegel weigerde een paar keer dienst alvorens ik wilde wegrijden. Als me dit gaat irriteren, dan zal ik een afspraak gaan plannen bij de lokale Volvo dealer. Ook gek: een paar valse meldingen in de Polestar app dat er een raam open zou staan.

Gebruikskosten
Bij een verbruik van 15 kWh/100 km zit ik ongeveer op een kilometerprijs van € 0,05. Komend jaar gaat de mbr omhoog, maar het loont nog steeds om een EV te rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Polestar 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.