Polestar 2 Long Range Single Motor (2024) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 Long Range Single Motor |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 8.000 km |
KM-stand laatst | 8.853 km |
Dit voelt als thuiskomen
- 8.469 km
Mijn laatste auto's
In de voorbije 10 jaar heb ik de volgende Volvo’s gereden: V40 T3 R-Design, S80 D4 Summum, S90 D4 Momentum, XC40 T3 R-Design, EX30 SMER Plus. Bij de meeste auto’s was ‘de kop eraf’, enkel de EX30 heb ik nieuw aangeschaft. Wat al deze auto overeen hebben, ik vond ze stuk voor stuk mooi vanaf de eerste keer dat ik ze zag. En dat vind ik nog steeds. :)
Reden aanschaf
De EX30 had ik besteld in de week na de aankondiging, dus daar had ik negen maanden op moeten wachten. Helaas vielen de stoelen in de EX30 dusdanig tegen dat ik na ongeveer 1,5 jaar de auto heb ingeruild voor een Polestar 2. De stoelen van de EX30 waren kort, het zitvlak was niet te kantelen en ook een lendensteun ontbrak. Ik had nog een lendensteun laten inbouwen (een soort ballon die je kan oppompen), maar bij lange ritten kreeg ik nog steeds last van m’n rug. Ook worden je bovenbenen te weinig ondersteunt, waardoor deze ritten ook oncomfortabel worden.
Tijd om dus flink om heen te gaan kijken. Tientallen YouTube videoreviews gekeken. Diverse proefritten gemaakt in o.a. een BMW i4 eDrive40 en tweemaal een Polestar 2. Allebei mooie auto's. Qua rijgedrag ligt het erg dicht bij elkaar, waarbij de i4 wellicht net iets verfijnder is. Het infotainment van de i4 is een stuk minder gebruiksvriendelijk en ook een hogere aanschafprijs vanwege dure opties maakt de i4 minder interessant. Daarnaast ben ik nogmaals tot de conclusie gekomen dat ik geen BMW rijder ben, maar een Volvo rijder. :) Mijn keuze was gemaakt, het moest een Polestar 2 worden.
In juni heb ik in Beesd een tweede proefrit gemaakt met een Polestar 2. Dit was een dik aangeklede LMSM MY25 Plus met zo'n beetje alle toeters en bellen erop. Onderweg raakte ik meer en meer onder de indruk van de auto en wilde ik de auto eigenlijk direct al kopen. Helaas is Polestar onlangs gestopt met het verkopen van occasions en moest ik dus wachten totdat de auto elders te koop aangeboden zou worden.
Twee weken terug kwam ik de auto (niet geheel toevallig) tegen bij Polestar Rotterdam en ben ik direct in de auto gestapt om te kijken of we tot een deal zouden kunnen kopen. Dat is gelukt. Daardoor ben ik sinds afgelopen woensdag eigenaar van een prachtige Polestar 2 LRSM Plus MY25 in de volgende configuratie:
Pakketten/opties
- Plus
- Pilot
- Climate
- Pro
- Nappaleer met koeling
- Pixel LED
De enige twee opties die zo'n beetje ontbreken zijn de getinte ruiten in de achterportieren en een trekhaak. Voor de rest zijn alle opties aanwezig.
De eerste indrukken
Na ongeveer 450 km te hebben gereden, voor nu enkel een paar eerste indrukken. Zodra ik een aantal duizend kilometers heb gereden, zal ik meer in detail ingaan op diverse onderdelen. Ik vergelijk de Polestar 2 hieronder vooral met de EX30.
Je merkt direct dat je te maken hebt met een auto dat een tweetal segmenten hoger uitvalt dan de EX30. Met de 20 inch wielen ligt de auto als een blok op de weg, zonder oncomfortabel te worden. De volledig elektrisch instelbare stoelen - bekleed met zacht nappaleer - zitten heerlijk. En wat heb ik de beenverlengers gemist. :)
Het nappaleer i.c.m. het Pro pakket maakt deze Polestar in mijn ogen behoorlijk uniek. Het zijn de kleine details zoals goudkleurige ventieldoppen en de goudkleurige streep in de gordels die net wat anders zijn. De auto gaat er niet anders van rijden natuurlijk, maar ik vind het wel leuk dat het erop zit.
De Pilot Assist lijkt t.o.v. de EX30 wat volwassener en minder zenuwachtig. De auto blijft mooi rustig op de weg en je krijgt niet om de haverklap het onterechte verzoek om het stuur vast te houden.
De snelheid van het infotainment valt me erg mee, aangezien de processor in het MY26 model is vernieuwd, was ik daar een beetje bang voor. Het switchen tussen de verschillende schermen en apps werk soepel en intuïtief. Daarbij vind ik de vier tegels van het home scherm i.c.m. de navigatie op het bestuurdersdisplay erg handig.
Qua verbruik en rijbereik is het nog wat vroeg om veel te zeggen. Dit weekend ga ik nog eens 450 km rijden en hopelijk is een 90% volgeladen accu voldoende om dit te halen zonder tussendoor bij te hoeven laden. De eerste tekenen in de Range Assistant zijn in ieder geval goed.
Praktisch rijbereik van 500 km
- 8.853 km
Weer zo’n 400 km verder. Nog 20% accu over gehouden. Wanneer je je aan de toegestane snelheid houd moet een verbruik van minder dan 15 kWh/100 km haalbaar zijn. Dat maakt een praktisch rijbereik van 500 km mogelijk.
Paar kleine gekke issues gehad. Met de rechter buitenspiegel die na het wegrijden niet openklapt. Gelukkig kun je met een fysieke knop de spiegelkap elektrisch en eenvoudig uitklappen. En een onterechte melding in de app dat het raam linksachter open zou staan. Beide issues worden vaker gemeld.
Update 22 september
Vanochtend een regulier woon-werk verkeer ritje. 80% snelweg. Buitentemperatuur 10 graden. Stuur- en stoelverwarming op één streepje. Klimaat 22 graden en ventilatoren op de laagste stand.
Gemiddelde snelheid: 71,67 km/u
Verbruik: 12,98 kWh/100 km
Dat heb ik met mijn EX30 nooit gehaald, ook niet in de zomer.
Pluspunten
- Schitterende looks, zowel van binnen als buiten.
- Gebruiksvriendelijk infotainment.
- Ergonomie, fysieke knoppen en alles zit op een logische plek.
- Een bestuurdersdisplay.
- De laadkabel is erg soepel.
- Het interieurfilter houdt vieze luchtjes tegen.
- Praktisch rijbereik van 500 km op een 90% volle accu.
Minpunten
- Het zicht naar achteren is beperkt en ook de camera's rondom geven niet het scherpste beeld.
- Een grote draaicirkel, dat maakt je minder wendbaar in de stad en woonwijk.
- De Polestar app kan beter, ik mis een rijlogboek en een pushnotificatie zodra de accu vol is.
- Eén keer klapte de rechter buitenspiegel niet open.
- Onterechte melding in de app gezien dat het raam linksachter open zou staan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.