Peugeot Partner Asphalt 1.6 BlueHDi 100 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Partner Asphalt 1.6 BlueHDi 100 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 179.973 km |
Nieuwe werkplek!
Na 2,5 jaar en 120.000 in de vorige generatie Peugeot Partner te hebben gereden werd het tijd om een vervanger te zoeken.
De oude auto was een trouw en goed werkpaard. Behalve filters en vloeistoffen had je er geen onderhoud aan. In de 120.000km die ik er mee gereden heb zijn 2x de banden vervangen en 1x remblokken aan de achterzijde! Bij collega’s ook geen problemen.
Daarom werd er wederom voor een PSA busje gekozen. De Citroën deed wat vriendelijk aan, maar vooral het dashboard van de Peugeot vonden wij vele malen mooier.
Keuze is gevallen op de 1000kg 100pk Asphalt uitvoering. Deze bied vrijwel alle opties die je in een personenauto ook wilt. Hier de interessante;
-groot centraal touchscreen met CarPlay, Android auto en navigatie
-elektronische parkeerrem
-parkeersensoren voor en achter
-digitale binnenspiegel (altijd aan, tevens achteruitrij camera)
-dodehoek camera rechts
-cruisecontrol en begrenzer
-tegen en lichtsensor
-uitgebreid verstelbare bestuurderstoel
-extra geluidsisolatie in de deuren en het tussenschot(heerlijk net een personenauto)
-bumpers in kleur (pack look)
De 1000kg laad vermogen hadden wij niet nodig, maar gaf wel 2 fijne extra’s die wij wel op onze bussen wilde hebben;
-bredere banden (10mm) 16 inch ipv 15 inch
-meer bodemvrijheid (30mm volgens mij)
Eerste kilometers waren erg wennen, vooral door het verschil met de vorige auto.
De nieuwe stuurt lichter maar is wel groter. 1e versnelling gelukkig wel langer dan bij de vorige auto!
Eerste 30.000 zitten erop!
- 30.793 km
Vorige week heeft de auto zijn eerste grote beurt gehad. Zoals verwacht geen problemen; vloeistoffen en filters vervangen, dat was het.
Wel 2 terug roep acties gelijk laten uitvoeren;
-software update (geen idee waarom)
-vervangen gordelspanner passagier
Verbruik ligt gemiddeld op 7,2l per 100km de afgelopen 10.000km.
Banden kunnen aan het profiel te zien nog wel 20.000km mee!
Enige erfenis tot nu toe is de regensensor. Op automerk staat nog 1 andere review van deze generatie partner, die hetzelfde heeft ervaren.
Bij motregen gaat hij regelmatig op standje 37, irritant en dus op handmatig!
Voor de rest nog steeds blij met het “busje”. Zit dagelijks toch wel een paar uur in de auto!
Ten opzichte van de oude partner is deze veel stabieler op snelheden boven de 100. Op de autobahn in Duitsland langdurig 160km/h gereden zonder enige gevoel van instabiliteit en trillingen. Ook konden we door de isolatie gewoon zacht praten met elkaar!
Het camerasysteem is heerlijk. Fietsers zie ik niet meer over het hoofd, zowel bij stoplichten als op rotondes. En de achter camera (staat standaard aan op spiegel display) is toch wel fijn bij in en uitvoegen!
Nu op naar de 60.000km!
Verbruik er even bijzetten!
- 31.207 km
Auto is een 1.6 hdi met 5 bak, de nieuwe 1.5 schijnt zuiniger en stiller te zijn; was echter weinig korting op en volgens de dealer waren de verschillen niet merkwaardig. En de eerste berlingo waar ik in reed met hetzelfde blok (90pk zonder adblue) gaf de geest pas bij 400k!
Rijd veel lang afstanden, en tot voor kort was 140+ km/h dagelijkse kost. Veel remmen op de motor en vlot optrekken (nee niet bumper kleven en links plakken!).
Eerste ~25.000 km was het verbruik 16.9km/l gemiddeld. Na het invoeren van de nieuwe maximumsnelheid komt de teller niet vaak boven de 120 uit en het verbruik is nu al iets beter! De app (vervelende app) en boordcomputer geven de afgelopen 3000km een verbruik aan 18.2km/l.
Nieuwe banden en verbruik.
- 81.257 km
Bij 79,000km de eerste set banden vervangen!
Achterbanden waren zelfs nog voorzien van 3mm profiel; echter aan de buitenzijde waren beide banden op.
De energy savers die er standaard opzitten waren ellendige keiharde hobbel banden met vooral in de regen weinig grip.
In overleg met de lease is hij nu voorzien van Premacy4 banden. Stukje stiller, minder hobbelig en verbruik nog steeds hetzelfde!
Verbruik is ook wat beter geworden de afgelopen tijd; over 7500km gemiddeld staat het gemiddelde nu op 5.2l per 100km!
Grote beurt is volgende week; zal dan weer wat toevoegen!
Nieuwe versnellingsbak!
- 105.672 km
Bij ongeveer 100.000km begin Juni kreeg de auto opeens problemen met de 5e versnelling.
Bij loslaten gas of indrukken koppeling kreeg de pook speling en schoot vervolgens uit de 5e versnelling.
Dezelfde dag de auto nog ingeleverd bij de dealer ter reparatie. Leenauto stond klaar en 5 dagen later de auto weer opgehaald!
Auto reed en schakelde prima, behalve een hoogtonig geluid in de 5e versnelling bij acceleren. Gelijk gebeld uiteraard!
In overleg met de monteur moest ik de komende 250km aankijken en moest het geluid verdwijnen. Dezelfde dag dit nog aangetikt en het geluid was inderdaad weg/niet hoorbaar.
Twee dagen later was de 5e versnelling echter verdwenen. Nergens meer te bekennen en overige 4 nog steeds probleemloos. Auto weer ingeleverd.
Toen begon de ellende! Een nieuwe versnellingsbak. De auto 5 weken kwijt geweest door leveringsproblemen. Vervangende auto gehad die in die periode een lekke band en een aanrijding/zijknuffel op de snelweg meemaakte!
Nu met de nieuwe versnellingsbak weer probleemloos 2K erbij gereden; schakelt een stuk strakker dan hiervoor en het aangrijpingspunt van de koppeling is een stuk kleiner geworden; dat voelt echter wel prima. De vorige bak kon je schakelen over 75% van het pedaal.
Service van dealer Mulder was perfect! Netjes op de hoogte gehouden en tussendoor langsrijden voor onderdelen (werkbus) was geen probleem!
Probleemloos!
- 129.562 km
Auto is na het vervangen van de versnellingsbak naar de garage geweest voor onderhoud.
Behalve het vervangen van filters en verversen van olie is er niks nodig geweest.
Auto rijd dus nog steeds op originele schijven, blokken en pas de 2e set banden!
Nog steeds niet merkbaar minder remkracht (rem altijd zacht en vaak eerst op de motor).
Airco begint wel wat langzamer te koelen, is in deze maanden ook minder nodig; maar bij de volgende beurt even laten checken!
Op kantoor zijn er 2 1.5 diesel bijgekomen, volgens mijn collega’s rijden deze echter wat minder fijn. Kan echter ook komen door de kleinere velg/band maat of het lagere Max laadvermogen (zachtere vering).
Laatste weekjes!
- 179.973 km
Auto heeft bij 150000 km nog een grote beurt gekregen. Best een ingrijpende dit keer;
-4 nieuwe banden
-remblokken en schijven
-filters en olie
-airco bijvullen
Auto wordt nu net voor de 180k grote beurt (distributie riem etc.) nog vervangen.
Ondanks het probleem met de versnellingsbak is de auto verder altijd goed en probleemloos geweest.
Erg rustige cabine, fijne wegligging en een prima muziek installatie (Apple Music staat 3 a 4 uur per dag aan).
Verbruik is bij mij altijd 5.7l/100km geweest over periodes van 10k km. Na invoering van de 100km regels. (120km/h voor mij :))
Zuinige, betrouwbare en degelijke “bestelbus”!
Nieuwe auto zal dezelfde zijn. Collega heeft er al eentje. Veranderingen die ik gespot heb; dab radio, inklapbare spiegels, 6 versnellingen, een ander navigatie/multimedia scherm. En! Nu komt het; raambediening met 1 klik functie.
Onderstaande is dus iets waar ik mij 3 jaar aan ergerde.
Twee nadelen ook al gevonden;
-Bediening van start-stop en stabiliteitscontrole zijn nu digitaal in het touchscreen. In plaats van 1 druk op de knop nu twaalf vette vinger bewegingen.
-2e usb poort in het dashboard kastje is verdwenen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Peugeot Partner Long Premium 1.5 100pk | Navigatie via Apple Carplay / Android Auto | Airco | Cruise Control | Parkeersensoren | Bluetooth | Regensensor | Schuifdeur |
- 2022
- 22.410 km

Peugeot Partner Premium Blue HDi 130 PK AUTOMAAT UIT VOORRAAD LEVERBAAR!
- 2023
- 501 km

Peugeot Partner L1H1 650kg 1.5 BlueHDi 100 6MT Additioneel verwarmingselement
- 2023
- 10 km
Lees ook

Vanafprijs Peugeot e-Partner en Citroën ë-Berlingo bekend

Productie elektrische busjes Stellantis naar Britse Ellesmere Port

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Dit zijn punten voor een goede camperstalling
