Peugeot Partner (1999)

autoreview

Signalement

UitvoeringPartner
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf192.000 km
KM-stand laatst338.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Partner combi 1.9d

  • 192.000 km

Mij eerste auto die ik zelf aanschaf naar jaren in een 206 Quicksilver 1.4 16v (2004) te hebben gereden. De eerste meters waren zeer wennen, het is niet bepaald snel! Het is een old school diesel zonder turbo. In de file is het echt een lekkere auto. Niet hikken wat 206 en meerdere, vooral kleinere nieuwere auto's doen. Verder zullen we wel zien waar het schip strand. Valt wel op dat hij meer diesel verbruikt met tanken bij zogenaamde witte pomp. Scheelt ongeveer 80km op een tank. Dacht eerst dat het aan mij rijgedrag of weeromstandigheden of warme koude starts zou liggen maar dit kan ik echt uitsluiten.
Naar tien keer te hebben getankt bij Shell(gewone diesel). Mij 206 had hier helemaal geen last van maar de Partner wel.

Eerste beurt bij dealer

  • 202.000 km

Heb de auto gebracht voor een grote beurt bij de merk dealer. Knipperlicht bedieningsorgaan was stuk, soms werkt hij dan weer niet. Verder moesten er twee nieuwe achterbanden op. Het volgende is gebeurd: grootte beurt olie enz.. Bedieningsorgaan knipperlicht (trouwens vrijprijzig onderdeel). Ook remschijven voor compleet met blokken waren aan vervanging toe , achterste deel van de uitlaat en nog wat kleine dingen. De rekening was 861,81 euro. Even schrikken maar voor een dealer is het wel een nette prijs. Hij rijdt wel een stukje rustiger dan voorheen. De auto begint me wel te verrassen wat betreft het comfortabele veergedrag van de auto.

Kleine beurt plus apk

  • 220.250 km

Weer twintigduizend of te wel een jaar verder en we kunnen weer voor de APK. Enigste probleem waren de achterremmen. Hier hebben ze het totale systeem van de achterremmen vernieuwd. Dit zijn dus blokken plus remslangen, remcilinders, nieuwe remvloeistof. Totale kosten APK, remmen en beurt: 620,93 euro. De auto is niet meer nieuw dus voor mij een normale beurt.

Probleem met dynamo

  • 223.000 km

Net vorige week een beurt gekregen en dan toch een probleem. Het volgende gebeurde er. Uit het niets viel me binnenverlichting uit. Thuis even met multimeter even gekeken wat het zou kunnen zijn geen laadstroom vanaf Dynamo. Dynamo was overleden heb deze laten vervangen. Maar ze hebben ook de multiriemspanner vervangen. Op eigen verzoek heb ik de gloeibougies laten vervangen, zijn niet de kosten. Totale prijs: 462,32 euro. Nauw maar hopen dat we even door kunnen rijden tot de 240.000km.

Distributieriem, grote beurt en APK

  • 241.256 km

De distributieriem vervangen, grote beurt en APK dan weet je het dit gaat geld kosten. Extra dingen die erbij zijn gekomen zijn achterwiellagers, veerpootlagers en voorveren. Ook hebben ze waterpomp vervangen en twee banden gemonteerd. Ik wist dat veel ging kosten want distributieriem vervangen is al gauw 500,- euro. Dus de rekening van 1352,- euro viel te overzien. Nu kunnen we volgens mij makkelijk tot de 300.000km verder zonder te veel kosten. De veren vernieuwe is echt een aanrader de auto voelt als nieuw aan.

Nieuwe koppeling en drukgroep

  • 254.000 km

Merkte al langer dat de drukgroep wat bijgeluiden maakte. Maar dacht als hij gaat dan zie ik het wel. Hij begon steeds meer geluiden te maken. Dus wilde hem naar de garage brengen en BAM daar lag het koppelingspedaal op de grond. Heb dan maar besloten om gewoon verder te rijden. Aparte ervaring bij stoplichten in de één te zetten en te starten het gaat wel voor een keertje. Goed is wat anders maar vroeger deden ze het ook, nu kan ik er toch over meepraten. de kosten waren €460,-. Ik hoop dat dit het geweest is want nu moet hij gewoon km maken.

APK en beurt

  • 261.400 km

Heb besloten om zelf het onderhoud te gaan doen. Kleine beurt om de 10.000km en bij 20.000km een grootte beurt. Deze keer was de Apk een luttele €55,- en de beurt bestond uit oliefilter, olie, luchtfilter en brandstoffilter. Totaal bedrag €72,- plus €55,- 137,-. Dit is een keer een leuk beurtje en rijden. Door andere werkgever rijd ik veel file verkeer dus auto komt tot zijn recht. Iedereen wil de auto lenen en ze vinden hem allemaal zeer goed rijden.

Kleine Beurt

  • 269.431 km

Niet veel bijzonders grootte beurt a ongeveer €80,- voor noodzakelijke artikelen. Tevens wel weer een richtingaanwijzer bedieningsorgaan a €90,-. is trouwens een zwak punt van de partner schijnt. Dit is leuk en goedkoop auto rijden. Maak de laatste tijd niet veel km maar vanaf Eind maart ga ik ongeveer 900km per week rijden waarvan ongeveer 70% snelweg dus gaan we bekijken hoe hij zich houd.

Kleine beurt

  • 280.500 km

Na weer tienduizend kilometer maar eens de olie, luchtfilter, brandstoffilter, olie vervangen en nieuwe wisserbladen van het merk Col... scheelt 20euro op twee wisserbladen. Nu heb ik alleen gekozen voor een olie semi synthetische olie en kwaliteit 10W40 normaal 5W40 maar voor de zomer kies ik meestal iets dikker. Hij loopt op 10W40 namelijk iets rustiger en is ook goedkoper dan de 5W40. In de winter kies ik altijd 5W40, iets dunner en direct bij een koude start smering.

Verder ben ik zeer tevreden over de laatste tijd. Wel heb ik in de gaten dat de ophanging wat losser begint aan te voelen. Volgende keer misschien nieuwe stuurkogels, spoorstang, of rubbers. Wel moet ik voor de volgende beurt nieuwe banden achterop.
Kosten waren voor deze beurt 54,- onderdelen en 41,- voor de olie totaal 95,- euro

Tot bij 290500km dan maar weer.

Apk

  • 286.500 km

Was weer toe aan de apk. Ik had eigenlijk wat problemen met een beetje los gevoel in de ophanging. Er bleek één stuurkogel slecht te zijn en stabilisatorstangrubbers moesten vervangen worden. Ook moest hij een keer worden uitgelijnd. Totale kosten 300,- euro. Verder moet ik eerdaags de multiriem vervangen, hij maakt wat geluid. Verder kan hij er weer tegenaan. Blijft opmerkelijk dat ik nooit olie hoef bij te vullen tussen de 10.000km beurten

Kleine beurt

  • 296.000 km

Het was weer tijd voor een kleine beurt. Dus olie verversen, brandstoffilter, luchtfilter en algemene check en wat punten smeren. Uit de check is gebleken dat de voorremmen vernieuwd moeten worden, blokken en schijven. Verder bleek er geen specifieke punten zijn die niet goed waren. De kosten voor deze beurt is €65,- excl. de remmen. De kosten voor remmen zijn €134,- (standaard brembo schijven en Ferodo premium blokken). Ben benieuw of deze blokken de extra vertraging gaan opleveren. De standaard TRW zijn niet slecht maar wil wat proberen naar eerdere ervaringen met Ferodo premium blokken. Zal de ervaring bij de volgende beurt delen. Verder bevalt de auto perfect.

Niet starten

  • 304.000 km

Daar stond ik dan, hij wilde niet aanslaan. Dan maar slepen en 100m verder liep hij direct. Dan maar even naar de dealer brengen en vragen.

Conclusie van de dealer, de inlaatkleppen stonden bijna dicht naar dit hebben gemeten. Ik dacht meteen en de beurt 60duizend km gelden. Daar heeft een peugeot specialist de distributie vervangen en waarschijnlijk niet kleppengesteld, fijn! Maar jah, is niet te bewijzen. Maar je mag verwachten dat de specialist toch weet dat de twee uur extra niet opwegen tegenover de kosten op langtermijn. Dus ze hebben bij de dealer meteen maar distributieriem plus spanrollen vervangen. Bedrag was 763,- plus 4 nieuwe gloeibougies.

Wat een ervaring kleppen gesteld, lijkt wel of de motor twee keer zoveel vermogen heeft gekregen. Conclusie dit was nooit gebeurd. Nu bleek hij twee dagen later nog niet lekker te starten. Bleek de temperatuur sensor ook van de kaart te zijn a 122,-. Heeft invloed op de voorgloeitijd dus vandaar dat hij al een paar maanden wat moeilijker wilde starten. Nu is hij weer goed. Op naar de 400duizend.

Verder heb ik de vorige keer Ferodo premium blokken gemonteerd er zaten TRW op. Ervaring is goed, opbouwen van de remkracht is mooi en de maximale remkracht is zeker toegenomen, we praten over ongeveer 10 a 15% meer remkracht. Meerprijs t.o.v. TRW was 4,-. Dit is zeker de moeite waard.

Tot over 315000km voor een grote beurt.

Kleine beurt

  • 312.000 km

Deze keer een kleine beurt en monteren van nieuwe remschijven. Vorige keer blokken gedaan. Ik had geen boren liggen om de torx boutjes uit te boren. Nu heb ik ze uitgeboord om ze meteen te vervangen. Zijn trouwens standaard Brembo schijven, €115,-. Tevens olieververst (semi synthetische olie, €25,-) en lucht- brandstoffilter (€15,-) luchtfilter was niet noodzakelijk. Totale kosten €155,-. Verder heb een naar geluid bij een bepaald toerental (laag in de toeren en over slecht wegdek). Ga eerdaags even checken, maar verwacht dat de rubbers van onderste draagarm slecht zijn. Verder ben ik wel aan het kijken naar een benzine auto om die vervolgens om te bouwen naar LPI of LPG G3. Diesel is gewoon niet meer te betalen. Dus waarschijnlijk een Peugeot, het lieftst een 406 met 2.016v of 2.216v. Betrouwbare motoren die een laag toerental draaien bij 120km/h. Inverbandt met met verbrandingseigenschappen van LPG bij toerentallen boven 3800tpm.

APK en grootte beurt

  • 327.000 km

Voor de APK waren er een paar issue's. Had de onderste motor steun vervangen. Maar het rammelen was niet geheel verdwenen. Kwam er achter dat de geleide pennen van de remklauw versleten waren. Maar wat bleek de gaten in de steun op de naaf versleten waren. Heb het opgevult latoenkoper. Wat een rust in auto en kosten €10,-. Voor de APK waren er nog wat kleine dingen en had zelf geen tijd dus €155,-. Tevens een beurtje gegeven olie, filters lucht/olie/brandstof kosten €57,-. Totale kosten voor deze APK en grootte beurt €392,-. Je merkt dat partner wat ouder begint te worden allemaal van die kleine dingtjes. Ik ga waarschijnlijk/ bijna zeker over naar een peugeot 206 op LPI met flash lube. De 207 vind ik te zwaar, minder mooi en minder communicatief. Maar Welk type motor ga ik me nog in verdiepen.

Kleine beurt en extra wertkzaamheden

  • 336.820 km

Ik had de laatste tijd nogal wat last van diesel lucht in de auto. Kwam er achter dat er langs de hevel van de brandstofpomp diesel lekte. Na wat naarvraag en onderzoek kwam ik er achter dat de kosten hiervoor €250,- zijn. Tevens ben ik bij verschillende dealers geweest voor kosten indicatie. Ik was van plan een auto te kopen bij een andere peugeot dealer vroeg wat de mogelijkheden waren. Nou hij had het over minimaal €1000,- want alleen revisie was mogelijk. Ik zei dat me auto is nog geen €1000,- waard was. Die verkoopt nooit iets aan mij, dit ga ik vaker doen. Want ik koop alleen een auto bij een dealer wanneer hij bereidt is om mee te denken. De totale kosten voor kleine beurt(€80,-) en revisie brandstofpomp heveltje (€254,-) waren €334,-. Ik rijd hem nog tot de zomer en dan gaat hij weg. Ik weet niet meer of het een diesel gaat worden, de onderhoudskosten bij de nieuwe gevoelige diesels zijn zeer hoog, turbo, brandstofpomp etc. Hoe minder extra componenten minder kosten, tevens is een diesel met meer als 200.000km moeilijk te verkopen door de hoge wegenbelasting. Ik ga nog eens goed rekenen voordat ik een keuze ga maken.

Verkocht

  • 338.000 km

Ik was al een tijdje op zoek naar een opvolger. Belangrijkste argument was besparen op brandstof. Heb overwogen om op gas te gaan rijden, maar dan ben je verplicht om een auto te kopen met minimaal 1600cc en een kop die geschikt is voor gas. Naar meerdere gas auto te hebben bereden kon het me niet overtuigen. Ik zag een 206 1.4HDI te koop met een weinig km's op de klok. Was snel om reed lekker en zuinig en met voldoende pit.

Nieuwe ervaringen ga ik delen maar wacht tot de eerste beurt.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.