Peugeot Partner 120 L1 XT 1.6 e-HDi 90pk (2012)

autoreview

Peugeot Partner 120 L1 XT 1.6 e-HDi 90pk (2012)

Signalement

UitvoeringPartner 120 L1 XT 1.6 e-HDi 90pk
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf67.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot Partner Automaat

Bestelauto's met automaat, die zijn er niet veel!

Verschil met het oude type. Het valt op dat het een grotere auto is. Nieuwe styling en een stuk meer comfort. Vanbinnen lekker stil. Het dashboard is bijzonder vormgegeven. Na een tijdje ga je het waarderen.

Opbergruimte is zeer beperkt. Pluspunt is een vak in het dashboard recht voor de bestuurder. Minpunt is geen/slechte bekerhouder. Kleine vakken in de deuren en een dashboardkasje wat slecht ontworpen is. Het is geen kastje met een deurtje ervoor maar een deurtje waar als het ware de hele inhoud op ligt wat je vervolgens dicht moet zien te krijgen. Kleine spullen komen klem tussen het scharnier. Het stuurwiel vreet snel weg door zweet. Lederen stuur is aan te raden. Ik heb al genoeg kale sturen gezien. Erg lelijk. Ben benieuwd of er coulance is maar bij mij is het nog niet zo erg.

Ergonomie. Nogsteeds comfortabel, maar de stoelen in de vorige waren zachter. Echter niks mis mee. Wel jammer is de knop voor het schakelen, die zit net niet binnen handbereik.

Start-stop systeem, dit is niet goed uitgewerkt. Zelfs als je tot stilstand komt omdat je wilt keren dan valt de motor al uit. Als je stilstaat valt de motor ook uit, logisch. Maar als je vervolgens je riem even losmaakt terwijl je stilstaat en zelfs je voet op de rem om bijv. iets uit het dashboardkastje te pakken dan slaat de motor alweer aan. Of als je even de deur open doet om koude koffie weg te gooien, ook dan slaat de motor weer aan voor niets.
De knop om het start stop systeem uit te zetten zit uit het zicht want het stuur zit ervoor. Hiernaast zit echter de knop waarmee je de park distance control uitzet... Opletten dus. De parkeerhulp werkt overigens heel goed.

Het 3zits bankje is heel goed bedacht en werkt dubbel als middenarmsteun. Dankzij ons kortzichtige belastingregime is het handige deurtje in het tussenschot in Nederland niet leverbaar. Dit zou icm het opklapbare bankje ideaal zijn om ook eens wat langere spullen te vervoeren. Echter in Nederland mag de ondernemer hiervoor een groter voertuig aanschaffen. Jammer om het hele jaar een groter voertuig te moeten rijden als je slechts incidenteel wat langere spullen moet vervoeren. Onnodig slecht voor het milieu, maargoed.

De laadruimte is verder prima. Wel jammer dat de deuren onnodig dik zijn. Dit had net wat meer laadruimte kunnen opleveren. Iets meer haakogen etc zouden wel welkom zijn voor de spanbanden.

De neus van de auto is trouwens erg lang. Onnodig lang. Ik koop geen bestelauto om de show te stelen, wel om bij tientallen klanten te parkeren in nauwe vakken. Die neus is lastig.

Maargoed, dan de automaat.
De Caddy heeft al lang een DSG. Flink aan de prijs.

Deze Partner/Berlingo heeft een gerobotiseerde handbak. Dat werkt heel leuk echter het schakelen gaat nogal bruut. 0-1-2 & achteruit gaat vaak met een schok. Als een persoon zo zou rijden dan zou je hem niet je auto meegeven....
De versnellingen 3 tm 6 gaan wel soepel.

Ik vrees een snelle slijtage van de koppeling en bak door dit schakelgedrag van de automaat. De dealer gaf als raad om het gaspedaal los te laten tijdens het schakelen. Dat is echter lastig om te voorspellen wanneer de bak gaat schakelen.... Kortom het lijkt er meer op dat ze zich er makkelijk vanaf maken en hopen dat er zich tijdens de garantieperiode geen grotere problemen voordoen.
Ik heb zelfs gereden in zo'n auto met 200.000 op de teller en die schakelde wel soepel.... Kortom let hier goed op als je zo'n auto koopt.

Centen.
De auto is voor een automaat bestelauto erg voordelig. Er zijn weinig alternatieven. De Caddy is duur, Ford heeft nu sinds kort trouwens ook de kleine Transit met automaat. Daar zou ik meer vertrouwen in hebben echter ik kon bij aankoop geen nieuwe betalen en de Transit automaat is nog te kort op de markt om gebruikt te kopen. Ford heeft al engine of the year awards gekregen dus ik vermoed dat zij wel degelijke motoren bouwen, itt tot de 1.6 hdi wat een horrormotor is volgens vele garages.

De tankdop gaat met de sleutel open maar erg soepel gaat het niet. Er komt teveel kracht op de plastic behuizing van de sleutel te staan als je niet uitkijkt.

De beurten zijn om de 20.000 km. De bijtelling zou 25% zijn.
Het nieuwste model heeft 25.0000km beurten en 21% bijtelling. Dit kan dus wel de moeite waard zijn ipv een occasion.

Een optie kan ook het kleinere automaten trio zijn, de Bipper, Nemo of Fiorino.

Automaat update

  • 95.000 km

De automaat is opnieuw ingeleerd.

Voor de olie beurt ben ik naar een dealer dichtbij geweest. Deze ging beter met de klachten van de automaat om en zei dat het opnieuw inleren van de software zou kunnen helpen.

Dit kostte niets omdat er nog garantie op de auto zit. Hierna was het een stuk beter. Nu 10.000 km na de beurt begint het wel weer iets minder vloeiend te worden.

Het lijkt erop dat het opnieuw inlezen van de versnellingsbak iets is wat je regelmatig moet doen. Het kan exemplarisch zijn.

Van een andere eigenaar hoorde ik dat zijn auto het ook had. Die heeft er wel 450.000 km mee gereden. Hij accepteerde het brute schakelen en heeft er nooit wat aan laten doen.

Een ander probleem wat ik heb is dat er een zacht sissend geluid is bij het draaien van het stuur bij warm weer en een goed warmgereden auto. Hiervoor moet ik nog terug het jammere is alleen dat het geluid er nu het winter is niet waar te nemen is en tegen de zomer de garantie alweer afgelopen is... Dus ik ben benieuwd hoe ze hier mee omgaan.

Minpuntjes:
Dunne lak. Bij de handgrepen merk je slijtage van de lak. Dat komt niet door sleutels want die hou ik altijd netjes uit de buurt van de lak.
Aux-in module in het dashboardkastje. Deze gaat na het uitzetten van de auto terug naar volumestand 26. Het geluid wordt zacht doorgegeven aan de radio dus ook al zet je je telefoon op max dan is de radio nogsteeds zacht. Dus elke keer als je de auto hebt uitgezet moet je het volume weer omhoog zetten(30).
Bluetooth werkt alleen voor telefoongesprekken. Dit werkt erg goed. Wel is het zo dat ook dit gelijk uitgaat zodra je de auto uitzet. Dan duurt het een minuutje voordat de verbinding weer gemaakt is. Altijd even wachten dus met bellen totdat je op weg bent.
Start-stop blijft een irritatie. Zelfs als je wilt keren in een straat dan zet hij de motor uit op het moment dat je achteruit wilt rijden. Het werkt allemaal wel vlot genoeg dus wat dat betreft geen klachten maar de logica is ver te zoeken. De extra slijtage op je motor en startmotor weegt niet op tegen de eventuele brandstofbesparing. De motor springt ook weer aan op de meest onlogische momenten. Bijv. als je je gordel losmaakt of je deur open doet om koffie weg te gooien...

Voor de rest bevalt de auto erg goed. Gewoon een heerlijke wagen. Ik ben er wel erg voorzichtig mee.

Verkocht...

  • 110.000 km

Einde werk is einde bestelauto.

Geen enkel probleem gehad met de auto. Schakelen is na de laatste softwareupdate gewoon super geweest. Verder ook geen enkel probleem gehad.

De afschrijving is wel enorm. 40% op afgeschreven in 2 jaar tijd...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.