Peugeot 806 ST 2.0-16V HDI (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 806 ST 2.0-16V HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 248.000 km |
ERVARINGEN
- 240.000 km
Ik heb de auto gekocht vanwege de hoge zit. We hebben er nog geen moment spijt van. Het gebruik is gemiddeld 1:15 (max 1:11 min 1:19) geen olieverbruik
Pluspunten
Rijdt ontzettend comfortabel (behalve korte drempels)
De schuifdeuren achter (ik wil niets anders meer)
Je mist niks qua uitrusting
Is betrouwbaar (net als alle onze andere 6 peugeot diesels)
Minpunten
Climate control moet je bij iedere start handmatig uitzetten ( onhandig als je ook korte afstanden rijdt)
Je moet behoorlijk wennen aan de breedte
de versnelingspook gaat vaag door de vele overbrengingen
Het zicht schuin naar voren wordt belemmerd door de brede A-stijl
PROBLEMEN
- 240.000 km
Geen echte problemen met de auto, wel met de dealerorganisatie van Peugeot. Deze heb ik gekocht bij Nefkens in Utrecht. Ik heb geleerd dat een kleine dealer je klant ziet. Een grote dealer ziet je alleen als iemand wiens geld je zo vlug mogelijk uit de zijn of haar zak moet kloppen. Dit is voor mij na 23 jaar Peugeot rijden jaar en 850.000 betrouwbare dieselkm’s (met dank overigens aan garage Oerlemans in Nijnsel) de waarschijnlijk laatste .
Ik stap waarschijnlijk over naar een Mazda 5.
Bij 170000 km is de koppeling vervangen. De koppeling begon door te slippen. Kosten 600 euro.
Update 24 oktober 2008
In de periode december 2006 tot op heden zijn de volgende zaken vervangen
180.000 km Deurslot linker portier materiaalkosten 55 euro 1 uur werk
230.000 km Koppelingscylinder bij het pedaal vervangen. De kogelkoppeling tussen pedaal en cylinder had erg veel speling. materiaalkosten cylinder op de sloop 50 euro 2 uur werk
235000 km Snelheidsmeter op vakantie defect. Dan is het handig dat je navigatiesysteem ook de snelheid aangeeft. Zelf gerepareerd, wat volgens een reparatiebedrijf niet kon. Uitbouwen instrumentenpaneel is het meeste werk, reparatie 15 minuten.
Tot op heden geen merkbaar olieverbruik.
Brandstof verbruik gemiddeld 1:14.5 bij 50% snelweg en 50% stadsverkeer
806 en de caravan
- 248.000 km
Afgelopen meivakantie met de caravan naar frankrijk geweest. Aan de haak hing een caravan (1300 kg incl lading) In de auto 2 vowassenen en 2 pubers
De HDI kan dit gewicht goed de baas. Op de helling net achter Luik kon ik met ca 90km/u omhoog in de 3. Hellingen tot 5% kan je in de 4. Op de vlakke weg is de 5 ook bruikbaar, tenminste als de snelheid boven de 95 zit.
Het verbruik was ca 1:8 dat viel me wel wat tegen. Ik denk dat het ook komt dat ik teveel in de 5 gereden heb. In de zomer blijf ik meer in de 4. eens kijken hoe dat gaat. Olie verbruiken doet ons dieseltje niet, ook niet als hij hard moet werken.
Wel is de motor een stuk levendiger. In Nederland rij je relatief rustiger met lagere toerentallen en is ver doortrekken niet nodig. Met de caravan moet je het toerental niet onder de 2500 laten zakken. Solo rijdend schakel ik dan op (ik haal dan de 1:15)
Het onderhoud in de afgelopen periode was de beurten. De enige bijzonderheid was speling op de rechter stuurkogel. De airco heeft ook een controlebeurt gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.