Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 607 2.7-24V V6 HDiF Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 212.670 km |
KM-stand laatst | 251.165 km |
False start
- 217.000 km
Sinds 22 maart 2014 ben ik trotse bezitter van een Peugeot 607 2,7 V6 HDI executive met een standaard vermogen van 204 pk en ruim 400 nm koppel, gekoppeld aan een automatische 6 versnellingsbak. Bij aanschaf had de Peus, zoals ik hem noem, van april 2005 212.000 km gelopen en ben ik de 3e eigenaar.
De Peus stond bij een vage handelaar te koop voor een scherpe prijs. Omdat de Saab 9-3 niet helemaal mijn auto was ruilde ik deze na een korte proefrit in. Op de terugweg de auto afgetankt, waarna vrijwel meteen op het display de melding 'storing emmissie systeem' in het display verscheen. Na het weekend de auto laten uitlezen. Bleek een vervuilde ERG-klep te zijn, waarbij de achterste permanent in storing was en de voorste een tijdelijke storing gaf. Twee nieuwe kleppen kost € 1.300,-. Via een review op Autoweek.nl las ik over het softwarematig uitzetten van de kleppen. Even gezocht en een bedrijf in Zutphen benaderd. Zij adviseerden om dan meteen het roetfilter te verwijderen om verstopping te voorkomen. Het moet APK-technisch geen probleem zijn. Uiteindelijk dit ook laten doen. Op de terugweg voelde de motor beter, maar enkele dagen erna kwam de storing terug en begon de auto enorm te roken, vooral bij rustig rijden en lage toerentallen. Na heel wat zoekwerk bleek het uitzetten niet goed gegaan te zijn. De kleppen zijn nu afgedopt en de storing is uiteindelijk verholpen.
Ook is tussendoor de distributieriem al vervangen, en er zijn twee nieuwe achterbanden op gekomen.
Gisteren heb ik de Peus na 5 weken weer opgehaald. Merkte meteen het verschil. Hij rijdt nu zoveel mooier. Schakelen gaat vloeiend en als het moet is ie enorm snel. Veel koppel ook onderin. Rijden is echt genieten. Nu hopen dat er onderhoudsvrije kilometers aankomen. Dan ben ik de kosten voor deze reparaties zo vergeten... In september op vakantie naar Polen, een mooie rit. Tot die tijd zullen we zien hoe de Peus zich houd. Ik zal regelmatig een update plaatsen.
Kosten tot nu toe:
- Aanschaf € 4.950,- (ex. inruil)
- Distributie + achterbanden € 850,-
- Uitzetten EGR, roetfilter en tuning € 645,-
- Opnieuw EGR vanwege walmen (nog onbekend, ca. € 500,- is de verwachting)
Een echte Peugeot
- 229.500 km
Na de valse start tikken inmiddels de kilometers aardig door. Inmiddels ruim 229.000 km op de teller (zelf ruim 17.000 km sinds aanschaf). Helaas voelt het een beetje van de ene storing naar de andere tot nu toe. Na de toestand met de EGR klep is een ABS sensor vervangen.
Vervolgens zijn we er twee weken geleden mee op vakantie gegaan naar Krakau en Warschau (in totaal ruim 3.700 km in twee weken afgelegd). Bij vertrek kwam de melding 'pijl olie' in beeld. Regelmatig pijl ik de olie, en weet dat de auto een beetje gebruikt. Heb er een liter bijgedaan (bleek een beetje te veel achteraf). De reis verliep verder goed, tot we bij Warschau kwamen. De dag ervoor 300 km gereden. Auto gestart en de ruitenwissers geactiveerd. Deze gingen heel langzaam over de ruit. Evenlater kwam de melding dat de accu niet meer werd bijgeladen. Met de Saab hetzelfde euvel gehad en vreesde voor de dynamo. Auto naar een Peugeot garage in Garwolin gebracht. Netjes terug gebracht naar het hotel. Een dag zonder auto. De volgende dag werden we gebeld dat de auto weer klaar was. Netjes opgehaald. Bleek de pullie van de dynamo. Tevens hadden ze de airco afgevuld (had ik voor de vakantie in Nederland ook laten doen, die deed het daarna ook, maar lekt misschien toch ergens). Totaal kostte het circa 200 euro.
Het verbruik is verbeterd na vervanging van de pullie. Voor de tijd circa 1:13,5 op circa 800 km. Nu op de terugweg (cruise op 135) over 700 km 1:14,5. En dat voor een V6 2,7 liter automaat van 1.700 kg! Daar ben ik erg tevreden over. Hoop nu dat de storingen beperkt blijven en dat we ons kunnen gaan richten op de APK (voor februari 2015) en een beurtje (over ca 10.000 km). Dan meld ik me weer...
Totall loss
- 251.165 km
Helaas... Net op het moment dat ik denk alles gehad te hebben, grote beurt, nieuwe APK en een afspraak voor de bandenwissel gaat het op dinsdag na Pasen mis op de A1. Vanwege een lompe actie raak ik met een snelheid van ca. 20 - 25 km/h de achterzijde van een VW Caddy. Meteen komt de stoom onder de motorkap vandaan. Auto's aan de kant, de Peus laten afslepen naar mijn vaste garage. Reparatie kan mogelijk met slooponderdelen, als je die al vind in de juiste kleur. Daarbij is het de vraag wat er inwendig nog stuk kan zijn. Uiteindelijk besloten de auto totall loss te laten verklaren en in de handel te doen. Een demontagebedrijf heeft de auto nu opgekocht.
De APK gaf toch wat toestanden door het verwijderen van het roetfilter. Uiteindelijk goed gekeurd. Met de grote beurt zijn rondom de remblokken en voor de remschijven vervangen. Dit mocht toch niet voorkomen dat ik 8.000 km later afscheid moet nemen van de Peus. In totaal in een jaar en 2 weken ruim 38.000 km mee gereden. Verbruik viel me voor een V6 niet eens tegen, ik reed gemiddeld circa 1:13,3! Daarbij doe ik het wel vaak rustig aan... De onderhoudskosten vielen me tegen. Soms heb je pech, en soms geluk met een gebruikte auto. Ik ga de Peus wel missen maar heb een fijne vervanger. Ben weer terug bij Saab, een 9-5 sport estate met een 1,9 TiD blok. Hopen dat ik hier wat langer van mag genieten...
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.