Peugeot 607 2.2 HDI Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 607 2.2 HDI Executive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 154.450 km |
KM-stand laatst | 193.000 km |
het relaxte rijden
- 154.450 km
Vanwege een nieuwe baan zonder lease auto deze Peus aangeschaft.
Twee maanden geleden was het zover. Een nieuwe job, ver van huis en grotendeels buitendienst maar voorlopig zonder auto van de zaak. Dus moest er snel een betrouwbare comfortabele diesel komen.
Mijn wensen lijstje had ik al klaar:
-Een flink formaat (comfortabel, ruim en veilig)
-automaat
-redelijk zuinig (1 op 16 minimaal)
-max. 1550kg
-zo lux mogelijk
-voorlopig toegestaan in alle steden (roetfilter)
-zakelijk voorkomen
-max. 8.000€
Om een het verhaal niet te lang te maken zal ik de samenvatting van de selectie geven. Ik ben een aantal auto`s gaan bekijken.
-Volvo S60 2.4D momentum van 2008 (te kleine kofferruimte)
-Citroen C5 2.0HDI exclusieve 2009 (zwaarder en minder zuinig)
-Saab 9-5 1.9tid Vector 2006 (model spreekt me iets minder aan en geen automaat kunnen vinden)
-Mercedes E200 cdi 2006 (vond ik wat saai en minder luxe)
Vervolgens had ik een Peugeot 407 SW 2.0hdi op mijn lijstje staan maar ik las toch verschillende elektronica storingen bij dit model. Dus nog even verder zoeken bij Peugeot en toen kwam ik ineens bij deze 607 uit. Ik had dit model niet bij de potentiele kandidaten staan vanwege het formaat maar tot mijn verbazing weegt hij `slechts` 1525kg. En deze sprong eruit vanwege de gunstige kilometer stand en de relatief lage prijs.
De aankoop:
De keuze was eigenlijk snel gemaakt. Eerst de auto goed bekeken, papieren en NAP gecontroleerd en toen de proefrit. Ik was meteen om! Tijdens de eerste kilometers werd ik eigenlijk overvallen door de stilte, de rust, geen rammeltjes of trillingen, de heerlijk smeuïge en soepele motor en automaat, fijne stoelen en zeer aangenaam interieur met alle luxe die je je kan wensen!!
Ik heb heel wat auto`s mogen berijden in de afgelopen 20 jaar maar dit was toch wel echt een onverwacht feestje kan ik je zeggen!
Daarnaast was de auto aantoonbaar van eerste eigenaar en perfect onderhouden. Ik heb de koop meteen gesloten.
Ervaringen tot nu toe:
Ik heb nu bijna 10.000km gereden in 7 weken en ik moet zeggen, wat een verwennerij!!
Eerste 10,000 km
- 164.000 km
Problemen:
In de eerste weken merkte ik dat het stationair toerental steeds meer ging variëren. Dit resulteerde in onrustige loop van de motor en tevens een onrustige gedrag tijdens kruipen in de file.
Na diagnose bleek de drukregelaar onder de inspuitpomp niet meer goed te zijn waardoor de inspuitdruk bij stationair toerental niet meer stabiel was. Deze moet volgens de dealer minimaal 1250 bar zijn en daar zat hij regelmatig onder.
Regelaar is vervangen. Kosten 150 € en 30 minuten arbeid.
Verbruik:
Het verbruik wisselt van minimaal 6.0 liter/100 tot maximaal 7.0 liter/100.
Bijzondere is dat de boordcomputer een fractie hoger aangeeft dan ik meet aan de pomp. Kort gezegd zit ik dus tussen de 1 op 15 en 1 op 16, wat ik netjes vind voor zo`n formaat voiture.
Verder nog weinig te melden. Ik zal de review regelmatig updaten aangezien ik aardig wat kilometers maak, ik schat 6000 tot 8000 per maand.
Over twee weken gaan weken gaan we met het gezin naar zuid Frankrijk dus ik ben benieuwd en kijk vooral uit naar deze lange reis!
Half jaar verder, inruilen?
- 190.000 km
Inmiddels zijn we weer 26.000km verder.
In dik een half jaar gaan we richting de 40dkm, best aardig toch..
Nou ik kan inmiddels wel zeggen dat het een heerlijke betrouwbare lobbes is gebleken.
Eigenlijk doet hij precies wat je van 'm mag verwachten, in alle comfort en met veel ruimte voor gezin en veel bagage kilometers maken.
Een vakantie naar Zuid Frankrijk lijkt hij voor gemaakt te zijn. Tot onze grote verbazing hadden we het zonder! de dakkoffer waarschijnlijk ook gered incl. kinderwagen...
Maar goed plus punten blijven dus het comfort, de rust aan boord, fijne soepele motor en toch een redelijk strakke wegligging (mede door de 18 inch wielen).
Inmiddels toch ook enkele minpuntjes helaas:
De laatste maanden rijd ik niet meer hoofdzakelijk snelweg en bezoek o.a. steeds meer klanten, waardoor ik vaker binnendoor en kortere stukken rijd. Hierdoor komen met name de nadelen van het formaat van de auto naar voren. Groot, lomp en soms onoverzichtelijk.
Een ander nadeel blijkt dat door meer korte stukken te rijden en ik denk ook de inmiddels lagere temperaturen het verbruik aanzienlijk gestegen is. Ik kom nu niet verder dan 8.0 per 100km.
Wat ook opvalt is dat ik door het vaker acceleren toch ook wel een extra versnelling begin te missen.
Betrouwbaarheid / Problemen:
Tijdens de zomer heeft de Peus zich kranig gehouden. Met hoge temperaturen volbeladen door de bergen, uiteraard met de airco in vol bedrijf, maar motor en inzittende raakte niet in de stress laat staan oververhit. Chappeau!
Het gestegen verbruik icm met het toch vaak onhandige formaat zorgen er voor dat ik nu begin te twijfelen of ik met deze oude limo moet blijven cruisen.
Misschien rijd ik ook wel wat veel voor zo'n prachtige bijna yountimer..
Verkocht
- 193.000 km
Verkocht:
Ondanks de positieve ervaringen tot nu toe toch besloten in te ruilen.
Vanwege het fijt dat er een grote beurt aan kwam waarbij tevens een naaf met ABS unit vervangen diende te worden en nog wat kleine zaken, ben ik goed gaan nadenken.
Uiteindelijk besloten de Peug te verkopen omdat ik toch liever een zuinigere auto wilde.
Na wat struinen op internet kwam ik een mooie Citroën C5 1.6HDI tourer tegen van 2008 met 189.000km.
Deze voiture meteen gekocht.
De 607 heeft het eigenlijk prima gedaan.
Met een beperkte investering heb ik zo`n 40k km erg comfortabel gereden met weinig onderhoud.
De enige echte kritiek die ik heb is het gemis van een extra versnelling en het wat hoge verbruik. Maar het is en blijft natuurlijk een auto uit 2004.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.