AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Peugeot
  • 607

Zilveren Paard

Peugeot 607 2.2 Pack (2000)

  • Autotest
22 augustus 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ach, de Middeleeuwen, dat waren nog eens tijden - als je geld had kocht je een kasteel, een paard, een harnas en een stevig zwaard. Maar je zult tegenwoordig toch maar geld hebben... Wat voor paard, eh, auto kies je dan, zo'n splinternieuwe Peugeot 607 soms?

De 607 is het schoolvoorbeeld van een auto die je in het echt moet zien. Dan pas blijkt hoe ontzettend groot de nieuwe Peugeot is, en hoe vloeiend en geslaagd alle lijnen zijn. Goed, die neus is nog even wennen. En dat terwijl de rest van de lijnen juist zo ontzettend subtiel is. Voor de rest is de 607 een beeldschone auto geworden - in alles herkenbaar als een échte Peugeot. Dat zit 'm voor een groot deel natuurlijk in die enorme voor- en achterlichtunits, die zoals bij alle auto's van het merk om de hoeken van de carrosserie krullen. Ook op het 'uiterlijk van het innerlijk' is er maar weinig op de 607 aan te merken. Het ontwerp van dashboard en middenconsole is apart en toch zit elke knop op de plek waar je 'm verwacht, en de gebruikte materialen zijn van prima kwaliteit. In onze 'Pack'-(lees: dure) versie was kwistig met 'hout' gestrooid, wat er in dit geval niet eens zo vreselijk opgelegd-nep uitziet. Eigenaardig is dat rond de versnellingspook juist weer geen hout, maar carbon-look kunststof zit.

De wereld uit

De vraag is natuurlijk: zijn de oorspronkelijke wegliggingsproblemen nu echt de wereld uit? Het antwoord: ja. En inderdaad, je kunt nu een hoop gekke dingen met de 607 uithalen, fout zal het niet gaan. Zodra je ook maar íets te hard gaat, gaat de 607 glijden over z'n voorwielen. Iedereen zal dan braaf z'n voet van het gaspedaal halen en de 607-neus trekt weer keurig naar binnen - 'probleem' opgelost. Maar de grote Peugeot onderstuurt wel érg snel: elke poging tot een 'sportief bochtje' wordt meteen gesmoord in een wat ons betreft te veel overhellende carrosserie en hevig gekerm van de voorbanden. Wie op de snelweg een klein rukje aan het stuur geeft, wordt getrakteerd op een hevig nadeinende achterkant. Veel te week, die achterpartij. Wie nóóit vlot rijdt, zal er waarschijnlijk niet eens iets van merken. Maar dat gewiebel voelt weinig vertrouwenwekkend. Wat wél goed is: de besturing. Zwaar genoeg, communicatief: zo hoort het.
In de 607 borstel je (met een lengte van 1,84 m) nét de daklijn met je haren. Beenruimte is er voldoende. En ook de bagageruimte mag er zijn. Wel is de tildrempel wat hoog en de laadruimte weer redelijk diep. Belangrijk voor het ruimtegevoel is natuurlijk ook de manier waarop je zit. Het 607-meubilair is in orde en zelfs elektrisch verstelbaar, maar qua comfort kennen we betere auto's.
De 2,2-liter viercilinder met zestien kleppen en 160 pk is de basismotor. Hij is gekoppeld aan een hightech automatische vierbak die ook, semi-sequentieel, zelf te schakelen is. In de normale stand lijkt 'ie wel onder de dope te zitten - tot terugschakelen is 'ie nauwelijks te verleiden, al trap je het pedaal tot op het asfalt. In de sportstand schakelt hij echter op de gekste momenten op en terug, en reageert als reuzehectisch op zelfs het kleinste beetje gas. Om aan al dat soort gedoe een eind te maken kun je de hendel ook een zet naar rechts geven - kun je zelf schakelen. De ervaring leert dat je dat maar zelden doet. Trouwens: je koopt geen automaat om het allemaal zelf te doen, toch? Met de motor is trouwens weinig mis: met z'n 160 pk maakt hij van de zware 607 geen racer, maar niemand zal ook maar iets tekort komen en van zich laten horen doet 'ie alleen bij stevig doortrekken. Is geen vervelend geluid overigens.
De op zich fraai gestileerde 607-displays voor stereo-instellingen, airco en kilometerstanden, zijn uitgevoerd in wat dunne rode cijfers & letters op een zwarte ondergrond. Da's heel mooi, maar slecht afleesbaar, zeker als de zon erop schijnt. Nog iets: de motorkapontgrendeling. Waar je bij 99% van de andere merken aan een hendeltje moet trekken, moet je bij de 607 duwen. En zo is het helemaal niet moeilijk om dat hendeltje per ongeluk met je voet even in te trappen - rij je dus met een open motorkap rond. Hij zit wel in z'n vergrendeling, maar toch... En al helemaal niks snappen we van de in de armsteun tussen de voorstoelen gemonteerde bekerhouder. Het (open...) blikje Fanta dat we er hadden neergezet was al na de eerste de beste flauwe bocht omgevallen.
De 607 zit goed in z'n spulletjes. We noemen bijvoorbeeld automatische, gescheiden airco, elektrische stoelverstelling, cruise control, lichtmetalen velgen en leren bekleding.
De Peugeot is rijk uitgerust, stuurt erg goed, en ziet er zowel van binnen als van buiten prachtig uit. Maar z'n onderstel is niet zoals we het van Peugeot gewend zijn, z'n automaat kan maar niet kiezen tussen in slaap vallen en hyperactief zijn, en er zijn een paar kleinigheden die op den duur grote ergernissen zouden kunnen worden.

Signalement

Merk Peugeot
Model 607 2.2 Pack
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 43.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.230 cc
Maximaal vermogen 116 kW / 160 pk bij 5.650 tpm
Maximaal koppel 217 Nm bij 3.900 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.871 mm / 1.835 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 605 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/55WR16Prijzen
Topsnelheid 213 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 12,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 226 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Beeldschoon uiterlijk
  • +Bovengemiddeld uitrustingsniveau
  • -Onderstel niet geweldig
  • -Jeckyl & hyde-bak
  • -Ondoordachte details
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 607
Peugeot Peugeot 607

Uitgelicht aanbod

    3.0-24V Féline automaat weinig km !! vol opties

    Peugeot 607 3.0-24V Féline automaat weinig km !! vol opties

    • 2006
    • 133.884 km

    € 5.250

    3.0-24V V6 Executive

    Peugeot 607 3.0-24V V6 Executive

    • 2003
    • 199.686 km

    € 4.250

    2.2i Executive Automaat Navi/Airco/Leder/Cruise

    Peugeot 607 2.2-16V Executive Automaat/Airco/Leder/Cruise

    • 2004
    • 234.015 km

    € 2.490

Meer Peugeot 607 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 607 specificaties
  • Peugeot 607 occasions
  • Peugeot 607 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 607 tests
  • Peugeot 607 gebruikersreviews
  • Peugeot 607 index
PREMIUM
Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

Het B-segment gaat fier aan kop in de nieuw- en occasionverkoop. Het formaat maakt een auto...

Lees meer
Klokje Rond - Peugeot 607 HDi

Klokje Rond - Peugeot 607 HDi

102

Het is een beetje een miskend talent, die Peugeot 607. Een auto die past in het rijtje Opel...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    4
    • 25 juni 2020
  • Review
    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    3
    • 14 juli 2019
  • Review
    Peugeot 607 2.2 HDI Executive (2004)

    Peugeot 607 2.2 HDI Executive (2004)

    10
    • 20 juni 2018
  • Review
    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    1
    • 5 juli 2015
  • Review
    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    7
    • 22 juni 2014
  • Review
    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    Peugeot 607 2.7-24V V6 HDiF Executive (2005)

    17
    • 16 maart 2014
  • Klokje Rond - Peugeot 607 HDi

    Klokje Rond - Peugeot 607 HDi

    102
    • 25 november 2013
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    Peugeot maakt prijs 508 PSE bekend

    64
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

    Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

    7
    • 14 januari 2021
  • PREMIUM
    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    Nissan Micra vs. Peugeot 208 - Dubbeltest

    • 12 januari 2021
  • Review
    Peugeot 107 XR 1.0 (2010)

    Peugeot 107 XR 1.0 (2010)

    4
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    'Elektrische Opel Corsa OPC op komst'

    'Elektrische Opel Corsa OPC op komst'

    38
    • 11 januari 2021
  • Autotest
    Peugeot e-2008

    Peugeot e-2008

    42
    • 8 januari 2021
  • Review
    Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

    Peugeot e-2008 Allure EV 50kWh 136 (2020)

    9
    • 6 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep