Peugeot 607 3.0 V6 Pack (2001)
Quality Mover
Het zal u niet verbazen dat de 607 bijzonder goed in de spulletjes zit. Hij heeft alles wat u in deze klasse zou verwachten, en nog wat meer. We noemen onder andere elektronisch geregelde schokbrekers, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, een parkeerhulp, cd-wisselaar, een systeem dat je waarschuwt als de bandenspanning te laag is, een regen- en een lichtsensor en natuurlijk een leuke schep vermogen. Peugeot heeft zich gelukkig niet vergaloppeerd aan allerlei 'creatieve' frutsels in het interieur, dat past ook niet bij een auto van deze stand. In dezelfde moeite door laten de Fransen wél zien dat ook in een allesbehalve saai dashboard alles op z'n plaats kan zitten. Meters en knoppen zitten op de goede plekken en zijn zonder gebruiksaanwijzing door te hoeven worstelen te bedienen. Maar de werking van het navigatiesysteem kan stukken beter.
Voor we het vergeten: de 607-stoelen zitten wat ons betreft voortreffelijk. Niet iedereen was het met ons eens, maar niets zo persoonlijk als zitcomfort, dat blijkt maar weer. Na het starten van de motor moet je bijna een paar keer op het gaspedaal drukken om te kijken of er daadwerkelijk iets met de metertjes gebeurt, want voor de rest: stilte. Dat geldt trouwens ook voor de rest van de rit - alleen als je de 607 eens flink doorhaalt, laat hij met een mooie zescilinderroffel van zich horen. Minder mooi is de stuurbekrachtiging. Die is voor dit topmodel snelheidsafhankelijk, hetgeen wil zeggen dat hij zwaarder stuurt naarmate je harder rijdt. Het klinkt mooi, maar lijkt helemaal nergens op. Elke communicatie wordt weggefilterd, bij parkeer- of haakse bochtsnelheden heb je het gevoel dat er helemaal geen wielen onder de auto zitten en heb je geen idee wat je aan het doen bent. Komt bij dat je bij elke snelheid een ander stuurgevoel hebt - hoogst onrustig. De 'normalere' 607's hebben een vele malen beter functionerende, normale bekrachtiging.
De uit diverse PSA-producten bekende drieliter V6 van de 607 gooit er maar liefst 210 pk en 285 Nm uit, en dat merk je. De 607-motor is gretig, snel, pakt lekker op en is enorm soepel. Zon-der nou echt tempeliersneigingen te vertonen of consequent een grote keel op te zetten, sleurt hij je sneller dan je denkt de illegaliteit in. Nee, aan de motor ligt het niet bij de 607. Jammer is dan wel weer dat de voorwielen moeite hebben met alle pk's die op ze losgelaten worden. Op de V6-versie is standaard ESP gemonteerd, en wie van een beetje vlot optrekken en/of sportief bochtenwerk houdt, zal het ESP-lampje veelvuldig zien oplichten. We hebben bij eerdere tests al laten weten niet erg gelukkig te zijn met het 607-onderstel, en dat wordt er bij de V6 bepaald niet beter op. Dat komt voor een deel op het conto van het toch al wiebelige en weinig vertrouwenwekkende onderstel, en deels op de rekening van de elektronisch geregelde schokdempers. Het klinkt mooi: de voordempers geven informatie over wegdek etc. door aan de achterdempers, die daar met één van de negen voorgeprogrammeerde 'hardheden' op reageren. In de praktijk weet je echter nooit waar je aan toe bent. De ene keer is de achterkant week en deinerig, de andere keer hard en stuiterig. De 607 is in lengte een grote auto, maar uit de wielbasis blijkt dat niet direct. De beenruimte is in orde, maar door de aflopende daklijn is de hoofdruimte voor de achterpassagiers niet fantastisch. Wie dol is op bagage kan aan de Peugeot z'n hart ophalen: volop ruimte. Overigens vinden we de 607 een beeldschone auto: elegant, krachtig en chic tot en met. De carrosserie zit vol met schitterende details, zoals de iets dieper liggende voorruit en het 'dal' in de kofferdeksel, die de 607 een uitgesproken eigen karakter geven.
Conclusie
En dus... De 607 laat qua rijden veel te veel steken vallen om een serieuze bedreiging te vormen voor bijvoorbeeld de Duitse concurrentie. Ja, hij is snel, ja, hij is groot en ja, hij zit goed in z'n uitrusting. Maar in een deel van die uitrusting zit hem ook hét probleem, zoals de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en de elektronisch geregelde schokbrekers. Verder is in de 607 méér dan zomaar een kraakje en rammeltje te bekennen en dat mag in deze klasse gewoon niet. Het is vooral in deze V6-uitvoering pijnlijk duidelijk dat Peugeot nog een eind van het raffinement en de kwaliteit van bijvoorbeeld BMW verwijderd is. Dus als we u een goede raad mogen geven: als het per se een Peugeot 607 moet worden, koop dan gewoon een 2.2 zonder al die hinderlijke elektronica.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 607 3.0 Pack |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 47.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 152 kW / 210 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.871 mm / 1.835 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.535 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,5 s (fabrieksopgave: 8,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,0 s / 9,6 s |
Brandstofverbruik | 9,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 234 g/km |